אם יום אחד תרצו ליצור פודקאסט משלכם, כנראה שאחת מעצות הזהב שתקבלו היא - "בחרו נושא ממוקד, אך כזה שהרבה אנשים ירצו להקשיב לו". עצה לגיטימית, כמובן – בהתחשב בעבודה הקשה הכרוכה ביצירת הסכת וברצון הבסיסי, של כל יוצר, שיהיה לו קהל.

אם כן, רוב הפודקאסטים הקיימים היום בארץ (ובעולם) עוסקים בנושאים שמעסיקים קהלים רחבים ומגוונים – כלכלה, פוליטיקה, זוגיות, ספורט וכו' – אך בין הסכת כזה לאחר, קיימים להם גם לא מעט יחידי סגולה – שלקחו את עצת "הנושא הממוקד" לאקסטרים. אלה הפודקאסטים, שעם יד על הלב, ממש לא האמנתי שמישהו יקשיב להם – עד שהאזנתי בעצמי.

"מת על מטאל" / ליאור וניב פלג
אם מטאל הוא סגנון מוזיקה שלא זר לכם, סביר להניח ששמעתם לא פעם על "מת על מטאל". למעשה, מדובר במותג מטאל ארצישראלי. האחים ליאור וניב פלג מנהלים אותו ביד רמה, ולצד הפודקאסט מגישים גם תוכנית רדיו בנושא (כבר מ-2007!). באופן אישי, כל קשר ביני לבין מטאל מקרי בהחלט, אך היות והתוודעתי לפודקאסט ולקהל הרב שיש סביבו (קהילת פייסבוק של למעלה מ 8K חברים), הייתי חייבת לתת לו צ'אנס.

קודם כל, זה מדבק. הדינמיקה של האחים פלג ממכרת: הם ורבליים להפליא, מצחיקים, ציניים ובעיקר מחזיקים בתשוקה ענקית למטאל, שמדביקה גם את מי שפחות בכיוון. התשוקה שלהם לז'אנר מביאה אותם לחקור ולדבר על נושאים שונים שקשורים למטאל, כך שיותר מ-500 פרקים כבר הוקלטו לפודקאסט וכל אחד מהם באורך שעה לפחות.

על אף שמטאל, כאמור, כלל לא נכלל בטעמי המוזיקלי, אי אפשר להישאר אדישים לקצב ולאנרגיות של האחים פלג, שמובילים אחריהם קהילה (לא קטנה בכלל, מסתבר) של אוהדים, והפכו למובילים בארץ לנושא, תוך הגעה להישגים מרשימים גם בעולם. אז אם מטאל מדבר אליכם, אל תעזו לפספס את "מת על מטאל". אה, וכבר אמרתי שהשם שלהם גאוני?

"מוצר צריכה בסיסי" / גיא הרן ורוני ססלוב
מה עובר לכם בראש כשאתם חושבים על מוצר צריכה בסיסי? מים? חלב? לחם? לא, לא ולא - חשבו שנית - גבירותיי ורבותיי, יין! כשראיתי לראשונה את הפודקאסט של גיא הרן ורוני ססלוב, לא הבנתי מה יש לדבר על יין כל כך הרבה, מלבד: "זה טעים, שתו אותו" – אבל אוהו, כמה שטעיתי. 

הרן הוא איש יין מדופלם, העוסק בהרגלי צריכה של יין ומתפרנס מהבאת חובבי יין למקומות יפים ברחבי הגלובוס (מוכרת כליה בשביל להצטרף למסע כזה עכשיו) וססלוב היא ייננית מקצועית, מה שנראה לי המקצוע המגניב בעולם, מבקרת יין ומעבירה סדנאות בנושא.

על כוס יין בשידור (צילום: פרטי)
על כוס יין בשידור (צילום: פרטי)

בהסכת כבר למעלה מ-60 פרקים, ויחד, בהרמוניה, בדינמיקה מרתקת ובאהבה גדולה ליין – השניים מארחים מומחים בתחומים שונים, מדסקסים על נפלאות המשקה והשפעותיו בעולם ולמעשה, מוכיחים כי אפשר לדבר בלי סוף על המשקה המשובח. אבל יותר מהכל, הם פשוט עושים חשק בלתי נגמר לשבת על כוס של יין טוב בסוף הערב. מה צריך יותר? לחיים!

"פיזיותרפיה, פציעות ספורט ועוד" / ליאור בן אלטא
נחשו במה עוסק הפודקאסט "פיזיותרפיה, פציעות ספורט ועוד". יש לי תחושה שנחשתם. אז כן, אם גם אתם הרמתם גבה לנוכח קיומו של ההסכת הזה, אני איתכם – אך ודאי תופתעו לשמוע שיש בו כבר יותר מ-80 פרקים. ליאור בן אלטא, פיזיותרפיסט במקצועו, מדבר על אחד התחומים שאם התעניינתם בו, זה כנראה קרה בנסיבות לא מעודדות - נפצעתם במהלך אימון או סובבתם לא נכון את הרגל.

הודות לוותק המקצועי של בן אלטא, הידע וההמלצות שהוא מספק במהלך הפודקאסט, מגובות בדוגמאות מניסיונו האישי. עם זאת, הרגשתי לעתים שיווק אגרסיבי מדי לקליניקה הפרטית שלו, שהייתי ממליצה להשמיט. מי שיתרשם מהניסיון המקצועי וירצה בטיפול, ימצא כבר את הדרך לבד, מבלי להזכיר את מיקום הקליניקה בכל פעם מחדש.

ההסכת קיים כבר כמעט שלוש שנים, והפרקים עצמם מגוונים להפליא באורכם (מ-9 דקות ועד כמעט שעה). על פי כותרתם תוכלו בקלות להתמצא ולמצוא את ההסכת הרלוונטי לצרכים שלכם. אז מה אאחל? האזנה נעימה ו...החלמה מהירה!

"עושים תנ"ך" / יותם שטיינמן 
כחלק מרשת "עושים היסטוריה", החולשת על לא מעט תחומים, ברובם מוכרים ו'בנאליים', הופתעתי מאוד לראות שגם תנ"ך הוא חלק מהמבחר. יתרה מכך, כאשר גיליתי שכ-100 פרקים כבר פורסמו בשלוש וחצי השנים האחרונות – התפלאתי במיוחד.

אבל זה היופי בפודקאסטים - נושא שמרוחק שנות אור ממאזין אחד, יהיה התשוקה האמיתית של מאזין אחר, ובתוך כך, לפתע גיליתי שמה שעבורי היה לא יותר ממקצוע בבית ספר – הוא הנושא של אחד מהפודקאסטים המואזנים ברשת "עושים היסטוריה".

עושים תנ''ך (צילום: רשת עושים היסטוריה)
עושים תנ''ך (צילום: רשת עושים היסטוריה)


בהסכת, "עושים תנ"ך" שואב אותנו יותם שטיינמן למסע היסטורי בעקבות המקרא, דרך דמויות מרכזיות, פרשיות מסעירות ודילמות מוסריות. על אף חוסר זיקתי לתחום, נהניתי לראות את הגיוון והמקוריות שבבחירת הנושאים הלא שגרתית לפרקים, ואת ההקפדה על המומחים אשר מתארחים ומספקים את נקודת מבטם המעשירה והמלמדת.

עם זאת, חסרה הייתה לי קלילות ולעתים הורגשה ירידה באנרגיות, שבעיניי הכרחית מתמיד דווקא כשעוסקים בנושאים רציניים ומשמעותיים כמו תנ"ך. בנוסף, הייתי משלבת גם יותר קטעים מוזיקליים או אורחים מפתיעים, שתנ"ך והיסטוריה דווקא לא זורמים בדמם – שעשויים לתת נקודת מבט מעניינת ושונה.

"פסיפיקאסט" / ניצן אנגלנדר
אם לא די בכך שאי אפשר לטוס כרגע לשום מקום בעולם (טוב נו, כמעט), הגדיל לעשות ניצן אנגלנדר ויצר דווקא עכשיו את "פסיפיקאסט" – פודקאסט העוסק בטיולים לאוסטרליה, ניו זילנד ואיי הפסיפיק. בשנים האחרונות, אנגלנדר הפך לגורו בתחום הטיולים לפאסיפיק – ממטייל חובב הפך ליועץ ומומחה בתחום, ומלבד הפודקאסט הוא מנהל קהילה גדולה בפייסבוק של כאלה שטיילו/חולמים לטייל ביבשת המופלאה. בתוך כך, אין פלא שמכל מילה הבוקעת מפיו מרגישים את הידע, החיבור וגם הגעגוע לאזור, וכן את התשוקה לעזור ולסייע לאנשים שרוצים לנסוע ליעד הנחשק.
 
במעט הפרקים שיצאו לאור עד כה, ניצן מארח בעלי מקצוע מתחומים שונים שמספקים מידע אשר עשוי לשמש מטיילים לפאסיפיק. עצתי היא לא ליפול למקום היותר-מדי נישתי ולזכור כי כרגע, סביר שלרוב המאזינים אין כרטיס טיסה ביד, כך שעדיף להתמקד בנושאים רחבים ופרקטיים יותר – גם על טיולים באופן כללי, כדי לא לאבד מאזינים רלוונטיים בהמשך.
 
כך או כך, ההאזנה גורמת לרצון עז לרכוש את כרטיס הטיסה הקרוב ולטוס לחופים הכחולים. עוד לא החלטתי אם זה משמח אותי או לא, אבל קשה מאוד להישאר אדישים לכך. מתי כבר נוכל לאחל טיסה נעימה?