לפני השינה, בדרך לגן, בזמן ארוחת הצהריים, באוטו – משך הזמן שנדרש לבדר את הילדים הוא אין סופי, וככל שהשנים חולפות, יותר ויותר פתרונות מגיעים לחיינו: יוטיוב, טלוויזיה, משחקי מחשב, אבל לא עוד. הכירו את הפודקאסטים שלשם שינוי יכניסו לחיי הילדים ערך אמיתי: ידע, דמיון, כלים וסקרנות, ועל הדרך – תרוויחו אתם גם אתם תוכן איכותי, או שעות שינה – לבחירתכם. אז עד שאנה זק או סטטיק ובן אל יגישו פודקאסט בעצמם – הכירו את הפודקאסטים שאסור לילדים שלכם לפספס. 

"ילדי טבע" / עמרי גלבר

בהסכתו, מנגיש עמרי גלבר את עולמות הטבע והגיאוגרפיה לילדים. ברגישות ובאהבה לתחום הוא מלקט בכל פרק נושא אחר לדון בו, ומספר עליו במשך 10-20 דקות, תוך שהוא משתף בשלל דוגמאות כדי לוודא את ההבנה של המאזינים. מלבד העובדה שגם לי הצליח הפודקאסט לחדש, הידע והמודעות של ילדים לטבע ולסביבה שלנו כבר מגיל זה – עשויה לעשות שינוי של ממש, ולייצר אימפקט משמעותי לא פחות מכל שיעור או הרצאה שיחוו בבית הספר בהמשך חייהם. בכך, מלבד ההעשרה והבידור שמספק להם גלבר – הוא גם מעניק לילדים שיעור במודעות סביבתית ואחריות חברתית – שהכרחיות ונחוצות לחיים שלנו בכל זמן, ובמיוחד בימים אלה.

עמרי גלבר - ''ילד טבע'' (צילום: מעיין כהן)
עמרי גלבר - ''ילד טבע'' (צילום: מעיין כהן)

"מה מו מי" / משפחת פרגו מיכאלי

הפודקאסט של משפחת פרגו מיכאלי הוא בין האותנטים ששמעתי. מכל צליל בו ניכרת ההתלהבות וההתרגשות של בני המשפחה מעצם עשיית הפודקאסט ומהחוויה המשפחתית שיצרו להם. בכל פרק מראיינת המשפחה מומחה מעולם תוכן אחר, ויחד הם מבארים מושג שככל הנראה הילדים לא שמעו עד כה: החל מממשלת אחדות ועד צינתור מוח. המומחים שנבחרים לרוב קרובים ומוכרים למשפחה, מה שהופך את השיח לקליל ונעים יותר, והדיסטנס שלעתים נוצר בראיונות מסוג זה נעלם כלא היה.

על מנת לשמור על ייחוד והשארת חותם – הייתי מציעה לבחור נושאים אקטואליים (כדוגמת ממשלת האחדות) כדי להכניס את הילדים לעולם שלנו ולהסביר להם בשפה פשוטה את המונחים שהם שומעים ללא הרף בחדשות וברדיו. הסכתי אקטואליה למבוגרים יש בשפע , אך לילדים – עדיין לא. בנוסף, שיפור הסאונד והוספת קטעים מוזיקליים יהפכו את הפודקאסט ממעניין – לכזה שגם נשמע מקצועי יותר. 

"היסטוריה לילדים" / יובל מלחי 

אם תשאלו ילד רנדומלי ברחוב מי הדמות שהכי השפיעה עליו – במקרה הטוב הוא יגיד מיכל הקטנה ובמקרה הרגע יגיד דודו פארוק. אין מה לעשות, הילדים היום גדלים לתוך מציאות בה שירים מכילים פנינים כמו: "הבנות חמות כמו עוגיות" וכל מה שהם שומעים בטלוויזיה מסתכם בעיקר במחלוקות ביבי-גנץ. לכן, מה הפלא שהם כלל לא מכירים דמויות מפתח בהיסטוריה שבלעדיהן החיים שלנו היו רחוקים שנות אור מכפי שהם היום?

כדי לשפר את המציאות הזו, נוצר ההסכת "היסטוריה לילדים". יובל מלחי, מהפודקאסטרים הוותיקים והמקצועיים בישראל, מגיש כבר למעלה משלוש שנים את "היסטוריה לילדים" (ובקרוב מתחילה העונה הרביעית). בפרקים קצרים, שלוש פעמים בשבוע, מגולל מלחי את סיפור חייהם של שלל דמויות מפתח שהשפיעו על האנושות. מלבד הפרטים ה'טכניים' בקורות חייהם, מלחי מתבל את ההאזנה גם בקטעי מוזיקה ומקפיד להעביר מסר של שאפתנות, סקרנות ופריצת גבולות. לדעתי, מדובר בפודקאסט חובה, ולא רק לילדים, ולו רק בשל הגיוון מעורר ההשראה בדמויות המסופרות, התשוקה של מלחי לסיפורים והשינוי שהוא עשוי לחולל בתפיסת העולם של דור ה-Z על מודלים ראויים לחיקוי. 

יובל מלחי (צילום: חגי שלום)
יובל מלחי (צילום: חגי שלום)

"סיפורים מקוריים לילדים" / אפרת דור 

אמנם שם הפודקאסט של אפרת דור לא מקורי במיוחד, אבל תוכנו בהחלט כן. הכירו את אפרת, במקצועה שחקנית, אך הפעם – חובשת כובע אחר: מספרת סיפורים, ולא סתם סיפורים, אלא כאלה שכתבה אמה, הסופרת נירה דור. אם מאסה נפשכם באותם ספרים שאתם מקריאים שוב ושוב לילדיכם או תרצו להחליף את המסכים בתוכן אודיו איכותי במיוחד, מצאו את מקומכם בהסכת שלה. בקול נעים ומלטף ובהגשה תיאטרלית מקצועית, מצליחה דור לסחוף את המאזינים הצעירים בעקבות עלילותיהם של מר ארנב או המלכה המושלמת, ואפילו ללמד מסר חשוב הנובע מבעד למילים. פתחו את הדמיון והיכנסו עם ילדיכם למסע מופלא של דמויות קסומות, ההנאה מובטחת. 

אפרת דור (צילום: אביר סולטאן, פלאש 90)
אפרת דור (צילום: אביר סולטאן, פלאש 90)

  • את כל הפודקאסטים ניתן למצוא באפליקציות הסטרימינג השונות
  • להמלצות על פודקאסטים נוספים, חפשו את הטורים הקודמים של "הפודקאסטיה"