מחיר גבוה: הסגר והבידוד המתמשכים, לצד החרדה המשמעותית מפני תחלואה והמשבר הכלכלי, גרמו בחודשים האחרונים לזינוק במספר הפונים לקבלת סיוע במרכזי התמיכה השונים.

אחד המרכזים הינו המרכז הישראלי להתמכרויות (ICA), ארגון לחקר, טיפול ומניעת התמכרויות. מנהלי ועובדי המרכז מדווחים על החמרה משמעותית בהתמכרויות בקרב מטופלים בשל משבר הקורונה. חלק מהמכורים פיתחו בעקבות המצב המורכב התמכרויות חדשות, שלא סבלו מהן קודם.

על פי מחקר, שממצאיו הגיעו ל"מעריב", הנזק הקשה ביותר נגרם לבעלי התמכרויות הסובלים מהפרעה פוסט־טראומטית. הארגון בחן במהלך גל התחלואה הראשון את מצבם של מאות ממטופליו כאשר 38% מהם מאובחנים כסובלים מפוסט־טראומה בשל סיבות שונות.

מתוך מטופלים אלה, 25.9% התחילו במשבר הקורונה הראשון להפגין סימני צריכה של חומר אסור כלשהו או התנהגות שלילית של התמכרות, נוסף לאלו שכבר היו. בקרב המטופלים שאינם סובלים מפוסט־טראומה, רק 4.5% החלו לצרוך חומר או התנהגות שליליים חדשים.

כאשר נבחנה במחקר צריכת קנאביס, התברר כי מתוך המטופלים הסובלים מפוסט־טראומה, 40% הגבירו את צריכת הקנאביס שלהם בזמן המשבר. מבין המטופלים שאינם סובלים מפוסט־טראומה, רק 19% הגבירו את צריכת החומר.

מכור לקנאביס (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
מכור לקנאביס (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

עורכת המחקר ד"ר רותי לב בר־אור הדגישה כי מדובר בנתונים מדאיגים ביותר, "עם כל יום שעובר, אנו למדים יותר ויותר על ההשפעה הקשה של המשבר המתמשך הזה על הציבור שסובל מהתמכרויות שונות. השילוב של ריחוק חברתי, בידוד וחרדה כלכלית מהווה סערה מושלמת בכל הקשור להחמרת התמכרויות ופיתוח חדשות. בתקופה הזו על כולנו להביט סביבנו, על חברינו ובני משפחתנו, ולזכור כי ייתכן והם מתמודדים כעת עם משבר אישי קשה וזקוקים לעזרתנו". 

ד''ר רותי לב בר אור  (צילום: ללא)
ד''ר רותי לב בר אור (צילום: ללא)