ברקע השלב הראשון של היציאה מהסגר שהחלה הבוקר (ראשון) התייחס מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, הפרופ' גבי ברבש ב"כאן ב'" להחלטות הדרג המקצועי בנוגע למתווה היציאה ומתח ביקורת על התנהלותו: "אני רואה איך שוב הולכים לחרבן את היציאה הזו מהסגר מכל מיני שיקולים".

קורונה - המשטרה סגרה בית כנסת בבני ברק. צילום: דוברות המשטרה

"אני חושב שזה לא טוב שהגורמים המקצועיים מתחילים לשקול שיקולים שהם לא מקצועיים", אמר ברבש בפתח דבריו. "אני חושב שהתפקיד של הדרג המקצועי הוא לומר מה נכון מבחינה מקצועית בלי להתחשב בשום דבר. לדרג הפוליטי יש זכות לקבל החלטות שונות, אבל הדרג המקצועי, אם הוא מתחיל להכניס בתוך שיקול הדעת שלו שיקולים של פוליטיקה... תחשבו מה זה אומר על אנשים מהמגזר הלא חרדי ואיזה אמון זה יוצר בין המערכת המקצועית לציבור הרחב. מעייף לדבר על זה". 

אתה נשמע מיואש.
"לא מיואש, אבל אני רואה איך שוב הולכים לחרבן את היציאה הזו מהסגר מכל מיני שיקולים. אני חושב שהבעיה הזו של המגזר החרדי היא באמת בעיה קשה לטיפול. תראו מה קורה בניו יורק, אלא ששם משיקולים פוליטיים מרגישים שיש להם את הכוח מול המגזר החרדי להפעיל סנקציות. בארץ זה לא ככה וגם המגזר החרדי יודע שהוא מחזיק את הדרג הפוליטי שבוי בידיו והוא מתנהג כמו שהוא מתנהג". 

"אני חושב שכל אחד מאיתנו שלא קשור למגזר החרדי ולא גר בבני ברק, מודיעין עילית או ביתר עילית, צריך להמשיך להתנהג בצורה הכי טובה שאפשר כי בסופו של דבר אנחנו מגנים על עצמנו", הוסיף ברבש. "אסור שנסתכל עליהם ונגיד שאנחנו יכולים להתנהג אחרת. זה יהיה אסון עבור כולנו. אני שואל את עצמי האם יש דרך לשים סגר על ערים. אתם רוצים להתנהג ככה? אין בעיה, נשים כתר ונאפשר לאמבולנסים לצאת לבתי החולים. אולי זו הדרך להתמודד עם זה". 

לסגור את הערים?
"לסגור, פשוט לבודד אותם. לאפשר לצאת מהעבודה? לא, שום דבר. זכותו של ראש עיר לומר שהוא לא מסכים לקבל סייעות ומורות ממקום שנחשב אדום. אני רואה את הרשויות המקומיות עושות את זה. הממשלה לא יכולה, אבל ראש עיריית שוהם יכול".

נמצא את עצמנו בסגר שלישי?
"יש למגזר החרדי השפעה על מדינת ישראל. לווירוס הזה יש כלל - אם הוא נמצא במקום מסוים הוא נמצא בכל מקום. אין דרך לבודד את הווירוס הזה. יכול להיות שאפשר להאט את ההתפשטות מבני ברק למקומות אחרים, אבל בסופו של דבר יש לזה השלכות. בסופו של דבר, זה עלול להכשיל את תוצאות הסגר".