רשת חנויות הרהיטים איקאה פנתה היום (ראשון) למשרד הבריאות בדרישה לאפשר לה לפתוח את סניפיה ברחבי הארץ, תחת מתווה הפתיחה החלקית שמתיר להפעיל חנות שעיקרה מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית.

במכתב טענה הרשת לאפליה מול רשתות אחרות, בהן חנויות הסטוק למיניהן, ודרשה ממשרד הבריאות לאפשר לה לפעול - או לחילופין להורות למתחרותיה לסגור וכך "להפסיק את אי השוויון בין הרשתות השונות". בין הרשתות שציינה איקאה במכתבה: הום סנטר, אייס, עמינח, ביתילי, רהיטי דורון, מקסטוק וחנויות הסטוק למיניהן.

"כידוע, בעולם מסחרי תחרותי, העובדה כי רשתות חנויות מסחריות מסויימות פועלות כרגיל, ואילו על אחרות נאסר הדבר, שעה שאין יסוד בדין לאבחנה ביניהן, בכל הכבוד אינה יכולה לעמוד במבחן הביקורת", נאמר במכתב. "אין צורך להרחיב מילים על הפגיעה הקשה הנגרמת ממצב דברים כאמור, לרשת הנפגעת מכך, לשלטון החוק, ואף לציבור הרחב".

"איקאה עומדת על כך שמשרד הבריאות ישנה עמדתו ויכיר בכך שאיקאה רשאית להפעיל את חנויותיה בהתאם למתווה הפתיחה החלקית שהוצג על ידה למשרד, ולחלופין כי המשרד יודיע לכל אחת מהרשתות שפורטו במכתבה ויוזכרו שוב להלן (ונוספות דומות, ככל שישנן), כי חל עליהן איסור להפעיל את חנויותיהן מכוח החריג הקבוע בתקנות (שיובא להלן) בדבר הפעלת חנות שעיקר פעילותה במכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית".

"הטעם לדרישה האחרונה הוא פשוט. במכתב שבסימוכין, שנשלח לאיקאה בסוף השבוע האחרון, נכתב מטעם משרד הבריאות, כי לשם עמידה בדרישת התקנות האמורה, צריך להיות מדובר בחנות שעיקר פעילותה במכירת מוצרים "כגון נורות חשמל, מוצרים אינסטלציה הנדרשים עבור תיקונים דחופים וכד'". לא ניתן לקבל את המצב הכאוטי השורר היום, ולפיו למעשה איש הישר בעיניו יעשה, ובו איקאה, כרשת שומרת חוק, מוצאת עצמה מופלית לרעה לעומת רשתות אחרות. למיטב ידיעת איקאה, אף אחת מהרשתות שהוזכרו במכתבה אינה עומדת בדרישה האמורה".

"זוהי הפעם הראשונה בה הובאה העמדה הפרשנית ולפיה "פרשנות המונח "מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית" היא מצומצמת, וכוללת מוצרים שאספקתם נדרשת באופן מיידי ולא ניתנת לדחייה, כגון נורות חשמל, מוצרים אינסטלציה הנדרשים עבור תיקונים דחופים וכד'". העמדה הפרשנית שהציג משרד הבריאות לראשונה, חסרת יסוד לגופה ואינה עומדת במבחן המציאות. היא מתעלמת מהמתווה שהציגה איקאה ולפיו אין בכוונתה לפתוח את אולמות התצוגה. המשך ההתנהלות האמורה מצד משרד הבריאות משקף פגיעה בלתי מידתית בזכויות היסוד ובערכים מוגנים של איקאה ובכלל זה בחופש העיסוק, עקרון השוויון ואינטרס התחרות החופשית".

קורונה בישראל: לקוחות באיקאה (צילום: אמיר כהן, רויטרס)
קורונה בישראל: לקוחות באיקאה (צילום: אמיר כהן, רויטרס)

כזכור, בשבוע שעבר הכריזה איקאה כי תשוב לפעילות חלקית, למרות התנגדות משרד הבריאות, אך החליטו לדחות את הפתיחה. מהחברה נמסר כי "דחיית הפתיחה מגיעה מתוך רצון להסביר למשרד הבריאות בירושלים את צדקת החברה".

ב"איקאה" הדגישו כי על אף שלדידם הרשת רשאית לפתוח באופן מלא את חנויותיה, שעיקר פעילותן מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, החליטה הנהלת החברה שאולמות התצוגה בקומה העליונה, המסעדות וממלכת הילדים יישארו סגורים. עוד נמסר, כי ההחלטה התקבלה, לאחר קבלת האישורים הנדרשים מרשת "איקאה" העולמית, ובמקביל לקבלת חוות דעת משפטית הקובעת כי עיקר פעילות חנויות "איקאה" הינו מכירת מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית.

על פי ענקית הריהוט, המחלקות ייפתחו לאחר ביצוע ההתאמות הנדרשות לתקופה, ותוך עמידה בדרישות התו הסגול. מדובר במחלקות למכירת מוצרי חשמל למטבח, נורות, מזון, מטבחים, כלי עבודה, ברזים, כיורים, אינסטלציה, מזרנים, אביזרים חיוניים לאמבט, מוצרי כביסה וגיהוץ, אביזרי חשמל, אביזרי סלולר ועוד. 

מנכ"ל איקאה אמר: "חשבנו על זה מחדש. אנחנו רשת רצינית שפועלת על פי חוק, הודענו שאנחנו פותחים. לא פתחנו וחיכינו הודענו שאנחנו פותחים בהתבסס על כל חוות הדעת שקיבלנו והחוק כמובן". הוא הוסיף: "קיבלנו את תגובת משרד הבריאות שלא מסכים לדעתנו ואח"כ התחילו להגיע כל מיני שמועות במדיה שאנחנו נפעל כנגד. אנחנו לא עושים מרד ולא פועלים כנגד". רשת הרהיטים פנתה במכתב, כאמור, באמצעות עוה"ד יאיר עשהאל ונגה גל ממשרד אפרים אברמזון ושות'.

המכתב ששלחה איקאה למשרד הבריאות by maariv on Scribd