משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר, שוחח הערב (רביעי) עם ענת דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM על הקשיים בענף המסחר נוכח החלטת הממשלה שלא לפתוח את כל החנויות, ועל החלטת רשת איקאה לפתוח בכל זאת.

איקאה, שאני לא יודעת איך להגדיר אותה בדיוק, אם זו חנות גדולה או בתוך קניון, החליטה שהיא חנות חיונית עסק חיוני, ולכן היא כנראה תפתח מחר את החנויות שלה בהגבלה מסוימת, כלומר לא את כל החנות בקומות מסוימות. אם פותחים את זה, אתה שואל 'למה לא פותחים אותי'.
"אני לא בודק למה איקאה פותח, אני הולך לכיוון הרבה יותר רחב. מדינת ישראל נמצאת בתחלואה או במחלה, כל אחד יגדיר זאת איך שהוא רוצה. אם הממשלה החליטה שצריך לפתוח את המסחר, אז צריך לפתוח את כולו. אי אפשר לפתוח חלק ואסביר. חנות היא חנות לכל דבר, אם ברחוב, אם בקניון הפתוח ואם בסגור. לקניוני עופר יש קניון פתוח, כל המצבים אני מסתכל על כולם ואומר - המצב שלנו אם ה-R מקדם התחלואה תקין ואפשר לפתוח אז צריך לפזר את האוכלוסיה ולא לפזר אותה".

אבל הוא כנראה מתקרב לספרה 1 ובדיוק מזה מפחדים, כי אחד מדביק עוד אחד.
"אבל עד רגע זה, עוד לא פתחנו את המסחר בצורה המונית אז אי אפשר לבוא ולהאשים את המסחר בזה שהוא הגורם לקידום התחלואה. צריך להבין, כשאדם שוהה בחנות בכל אחת מהאלטרנטיבות שאמרתי, הוא שוהה באותה חנות אז אין הבדל אם זה קניון סגור, פתוח, ברחוב או איקאה. גודל חנות איקאה לצורך ההשוואה שנבין את הפרופורציות הוא בגודל של קניון רמת אביב או קניון גבעתיים של עזריאלי.  אז אם אפשר להכניס אוכלוסיה לשם אז למה אי אפשר להכניס לקניון? הרי זה אותו מיזוג אוויר, אותו גג, אותה סחורה".

את הסימטריה הזו אתה עושה בצדק, אני רק אזכיר שרמת ההדבקה במקומות סגורים, וכאן אתה צודק לגבי ההשוואה הזו, היא לא כמו חנות קטנה שנפתחת ברחוב.
"אבל עוד פעם, אנו מסכימים שברגע שהוא נכנס לחנות הוא באותה חנות, עכשיו השאלה היא על דרך ההגעה לחנות. מהבדיקות שעשינו, אדם שוהה בשטח הציבורי של קניון כשאין לו בתי קפה, בתי קולנוע והסעדה פחות מ-5% מהזמן שהוא שוהה בקניון. כלומר רוב הזמן הוא שוהה בחנויות, אז זה אותו הדבר. דבר שני, השאיפה שלנו לעזור למשרד הבריאות לשמור על ה-R או להפחית אותו, לא להגדיל אותו. אז אם שולחים את כולם למספר חנויות מצומצם שנמצאות ברחוב, אנחנו למעשה גורמים שם לתור, תראי את התמונות שראינו בעדיקה ובמדרחוב בירושלים".

אני רק נזכרת בתמונות שראינו באיקאה לפני ארבעה-חמישה חודשים.
"מה אנחנו עושים אז? מרכזים את כל האנשים במקום אחד במקום לחלק אותן. מרבית החנויות במדינת ישראל נמצאות בקניונים הסגורים, הם מהווים 70 או 80 אחוזים מכלל המסחר במדינת ישראל. מי שצריך קנות, את מרכזת אותו ואז גורמת לתחלואה. אז או שפותחים או שסוגרים".

כמה עובדים שלכם של קניוני עופר יושבים בבית?
"קניוני עופר מתוך ה-224 בסביבות 140 איש יושבים היום בבית. אבל אני מייצג 400 אלף איש שנמצאים בקניונים שלי, בקניוני עזריאלי. בקניונים בקופאסות האלה עובדים 400 אלף איש. הבעיה היום שאנשים לא שמים ואני רוצה להאיר אור גדול - אנחנו למעשה מרגילים את הדור הצעיר שלא כדאי לחזוא לעבודה. הממשלה משלמת להם בבית כסף בלי לעבוד, פונים אליי בעלי החנויות והרשתות ואומרים 'משה אין לנו עובדים' כי מודיעים כבר על הסגר השלישי".

כשפתחתם בפעם הקודמת וקראת לעובדים לחזור, הם אמרו שהם לא רוצים כי הם מעדיפים לשבת בגלל החל"ת הזה בבית? כי יש כאלה שלא רוצים לחזור.
"בפעם הראשונה המדינה אמרה צאו, תחזרו, אמר ביבי תצאו לחגוג, אז הבינו שחוזרים לשגרה. עכשיו עוד לא יצאנו, ומאיימים עלינו בסגר שלישי. משרדי הממשלה מנהלים את האפשרות לפתוח גם את הסגור וגם את הפתוח, אז בודקים איתנו את האפשרות שנסכים לסגור בעוד חודש. 'תגידו, אתם שומעים את עצמכם?' אני אומר להם".

מדברים על עוצר לילה אולי, זה עוד סיפור שלא היינו בו.
"כל אחד מוצא את הדרכים, או שפותחים או שסוגרים. איך חיוני כלי פלסטיק? יכול להיות שאני לא רואה את התמונה ואחרים רואים, מה הבינו חלק מהחנויות? שיש מחסור בטלוויזיות ואפשר למכור גם אופנה, ואת מי אנחנו דופקים? את הסוחרים שאנחנו לא יכולים לפתוח ולמעשה הם לוקחים מהם את הפרנסה, כשיפתחו הם כבר לא יצטרכו, אז אנחנו הורגים את המסחר של מדינת ישראל. אנחנו המנוע הכלכלי ואם יש תחלואה נסגור, נסבול עוד, אבל אם אין תחלואה תפתחו את הכל".