המכון למחקר ביולוגי הכריז הערב על אישור לתחילת השלב השני (פאזה 2) בניסויים הקליניים בבני-אדם בחיסון לנגיף הקורונה. השלב השני בניסוי צפוי להתחיל בימים הקרובים וישתתפו בו כ-1,000 מתנדבים. הניסוי יחל במרכזים הרפואיים "שיבא" בתל השומר ו"הדסה" בירושלים ויתרחב בהדרגה למרכזים רפואיים נוספים ברחבי הארץ.

פרופ' שמואל שפירא, מנהל המכון הביולוגי, בוועדה בכנסת. צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

שר הביטחון בני גנץ אמר הערב כי "חוקרי המכון הביולוגי הם הסיירת של ישראל שלקחו על עצמם משימה חשובה מאין כמוה - הצלת חיי אדם. אני רואה חשיבות רבה בהמשך פיתוח חיסון ישראלי שימשיך לשרת את החברה הישראלית שנים קדימה".

בתוך כך שוחח גנץ עם ראש המכון הביולוגי פרופ' שמואל שפירא ועם עוזר השר להתגוננות, משה אדרי, ובירך אותם על השלמת השלב הראשון בניסוי של החיסון "ברילייף". השר ביקש למסור לכלל חוקרי ועובדי המכון את תודתו בשם מדינת ישראל, "על ההתקדמות המרשימה המתנהלת לפי התוכנית שהוצגה בראשית הדרך". גנץ הוסיף כי "חיסון ישראלי לקורונה חשוב לעצמאות הייצור מול נגיף שאנו טרם יודעים את השפעותיו והתפתחותו העתידית".

ל"מעריב" נודע כי עם סיומו המוצלח של שלב הפאזה הראשונה בחיסון המכון הביולוגי, ללא תופעות לוואי משמעותיות, ובהמלצת שתי ועדות מומחים, פנימית וחיצונית, אישר משרד הבריאות להמשיך לפאזה השניה. המכון הביולוגי השלים בימים האחרונים את כל ההכנות והוא ערוך ליציאה מידית לפאזה השניה.

הפאזה השניה בניסוי תכלול בדיקות בטיחות רחבות על כ-1,000 מתנדבים בריאים בגילאי 18 ומעלה. שלב זה נועד להשלים את בדיקות הבטיחות בחיסון, לדייק את המינונים הנכונים ולהמשיך ולבחון מדדים ליעילותו. הפאזה השניה תימשך מספר חודשים. הצלחתה תאפשר לצאת לניסוי רחב היקף לבחינת יעילות החיסון בהשתתפות עד 30 אלף מתנדבים (פאזה 3) בישראל ו/או בחו"ל.