אתמול בשעה 17:00, עם תחילתו של הסגר השלישי, יצא לדרך מבצע “אחריות מנצחת”, שבמסגרתו אלפי שוטרי משטרת ישראל ושוטרי משמר הגבול נפרשו במוקדים רבים ברחבי הארץ לצורך פיקוח ואכיפת הגבלות התנועה וההתקהלות שהוטלו על ידי הדרג המדיני. זו הפעם השלישית בחודשים האחרונים ששוטרי ישראל עומדים בחזית המערכה הזו, סופגים לא פעם ביקורת על התנהלותם, כמו גם את התסכול והזעם של האזרחים על המצב.

שר הבריאות יולי אדלשטיין על הכניסה לסגר השלישי

“הסגר הזה לא דומה לקודם", אומר סגן ניצב צחי שרעבי, ראש מדור מבצעים של משטרת ישראל. "הציבור שבע, אנחנו מבינים זאת, אנחנו חלק מהציבור. מבינים את מצב המשק, את המצב המנטלי, ונפעיל המון שיקול דעת, הרבה מאוד הסברים, אבל בסוף גם אכיפה ואסרטיביות היכן שצריך. בסגר הנוכחי יש את האתגרים שיש בכל הסגרים, רק שהפעם הציבור כבר מרגיש את הסוף, יודע שיש פה חיסון וכבר שבע מהסגרים הקודמים. לכן האתגר הוא הרבה יותר משמעותי, קודם כל כדי לשכנע אותו שזה נחוץ".

מה ישתנה בפועל בסגר הקרוב?
"אנחנו רוצים לאכוף בצורה הכי פחות אכיפתית. זה אחד האתגרים: לעשות אכיפה עם הרבה הסברים והבנה של הציבור, וכמה שפחות העמסה - אם זה פקקים, מחסומים וכד'. אנחנו רוצים שבסגר הזה הציבור יהיה ממושמע, יבין את גודל השעה, שאנחנו ממש בקו הסיום. אנחנו עושים הכל כדי לוודא שזה יקרה ומתייחסים לזה כאנשי משפחה וכחלק מהקהילה. המסר שלנו הוא 'תנו כתף', כמו במבצע החיסונים".

איך נערכתם בפועל?
"נעשו המון פעולות, כמו למשל עיבוי מוקדי 100 ו־110, תגבור השטח באלפי שוטרים, וגם הכנה מנטלית שעושים למפקדים ושוטרים על רגישות, המון שיקול דעת. מפיקים לקחים גם מסגרים קודמים, מצפים מהשוטר בקצה שיהיה לפעמים יותר חכם מאשר צודק. המטרה היא לא הסגר, אלא להוריד תחלואה. יש לנו המון דגשים בסגר הקרוב: אנחנו מתחילים כאמור בהסברה, וההתמקדות היא יותר בעסקים ופחות בבן אדם הבודד שילך ברחוב".

איך תתמודדו עם מגבלת הקילומטר?
"חלק מהאנשים ילכו לחיסונים, חלק לעבודה, יש אפשרות לעשות ספורט. אנחנו מראש אומרים שתהיה תנועת קהל ברחובות. אנחנו משלשים את כמות הסיורים, ושוטרים יתשאלו אנשים באדיבות. רוב הציבור הוא נורמטיבי ולוקח אחריות. מי שלא היה אמור להיות היכן שהוא נמצא, יוחזר לביתו. מי שזה לא יעזור, ייקנס. לא נאפשר התקהלויות בשום מקרה, על התקהלויות לא נתפשר. כמובן גם מי שיעזוב מלונית ויפר בידוד – נהיה עם אפס סבלנות כלפיו. לגבי עסקים שייפתחו בניגוד להוראות, יכול להיות שביום הראשון של הסגר נבצע אזהרה. אנחנו תמיד משתדלים ביום הראשון לבוא יותר באזהרות מאשר מיד לבוא ולקנוס".

אחד הדברים שישתנו בסגר הזה לעומת קודמיו הוא הגבלת פעילות המחסומים בכבישים הבין־עירוניים לשעות הערב והלילה. "בעקבות הלקחים של הפעם הקודמת, הפעם יחלו המחסומים בערך מהשעה 18:30 ועד 24:00 בלילה במטרה לעשות בידוק, לתשאל", אומר שרעבי. "בפעם הקודמת המחסומים היו כמעט 24/7. הפעם אנחנו לא שם. אנחנו לא רוצים לראות פקקים, ולכן גם המחסומים יוצבו בשעות שבהן רוב האנשים שהורשו לעבוד במסגרת הסגר כבר חזרו הביתה".

"יהיו גם מחסומים משתנים בתוך השכונות עצמן על מנת לתשאל, להסביר ואם צריך לאכוף - אז גם לאכוף. הפעם הדברים היותר משמעותיים מבחינתנו כאמור הם עסקים, התקהלויות, הפרת בידודים, הפרה של תו סגול. בימים אלה אנחנו גם מחדדים את שיתופי הפעולה עם הרשויות, עם מובילי דעה בחלק מהציבורים. עושים כל מה שניתן לעשות מבחינת ההסברה".

איך תתמודדו עם סרטונים לא נעימים שמפורסמים לפעמים במדיה החברתית נגד התנהלות השוטרים?
"בשנה וחצי האחרונות לשוטרים יש מצלמות גוף. כל השוטרים מתודרכים לפעול בשיקול דעת ולהיות קרי רוח גם כשיש פרובוקציות. אחרי שסרטונים כאלה ואחרים מפורסמים, אנחנו מוציאים את הסרטון המלא, ואז גם הציבור רואה ומבין את התמונה המלאה. לשוטרי משטרת ישראל אין שום סיבה להיטפל למישהו ברחוב. השוטרים יודעים שיש כוונה של חלק מהאנשים להוציא אותנו באור שלילי. אנחנו מקפידים על כך בתדריכים, וכאמור בסופו של דבר מוציאים לאור את הסרטון המלא שברוב המקרים מראה את המצב האמיתי".

סגן ניצב צחי שרעבי (צילום: באדיבות משטרת ישראל)
סגן ניצב צחי שרעבי (צילום: באדיבות משטרת ישראל)

יותר הסברה

"אנחנו מתכננים פעילות של שלוש זרועות: שוטרי משטרת ישראל, מפקחי משרדי ממשלה שהוקצו לצורך האכיפה תחת פיקוד המשטרה, ופקחי הרשויות המקומיות. לשלושת אלה יש סמכויות שונות", אומר רב פקד שי מליחי, קצין אג"ם של מנהלת אכיפה ארצית קורונה, שאחראי בין היתר על ההכשרה של כלל הגופים המסייעים למשטרת ישראל לפקח ולאכוף את הנחיות משרד הבריאות.

"כל אחד שנמצא בשטח עבר הסמכה והדרכה. ברגע שמתקבלות הוראות של הממשלה, אנחנו מוציאים הנחיה שמותאמת לכל אחת מרמות האכיפה. יש לנו שורה של פלטפורמות כגון ניידים וטאבלטים, שבהם יש חומרי הדרכה, ובמקרה הזה מצגת שמסבירה את המותר והאסור. לפני סגר אנחנו גם מוציאים מדיניות. למשל בסגר הקרוב מדברים על יותר הסברה, יותר שיתוף פעולה והדרכה של הציבור. כן ניתן קנסות במקרים של התקהלות וסכנה לציבור. אבל למשל אם הגיע מידע ואפשר לדבר עם עסק שמתכוון לפתוח, נעשה את זה. הכל תלוי סיטואציה. אם בשתיים בלילה תלכי בלי מסיכה, אני מסופק אם מישהו יפנה אלייך, אבל אם את חולה מאומתת שמסתובבת בסגר, זה משהו אחר".

מה הייחוד של הסגר הזה בעיניך לעומת הקודמים?
"הסגר הראשון התאפיין בשיתוף פעולה מושלם של הציבור. בסגר השני היו חגי תשרי, ושם הייתה התייחסות לנושא התפילות. ברמה התודעתית אנחנו עוסקים באכיפה, ויש לה פנים רבות: הסברה, אזהרות, ורק כמוצא אחרון מבוצעת אכיפה שהיא מתן קנסות. תכלית האכיפה שלנו בסוף היא לקטוע את שרשרת ההדבקה. זה לא משתנה בין סגר לסגר, אלא רק התנאים".

איזו הדרכה העברתם לפני הסגר הנוכחי?
"תרגלנו הבנה של סיטואציות והתמודדות איתן. אלה שעוסקים במלאכת האכיפה מקבלים הדרכה ייעודית ומקיפה של איך צריך להתנהל במצבים שונים ואיך לא להיגרר לסיטואציות בעייתיות. אנחנו גם מסבירים את המצוקה של האזרח, מנסים לראות את כל התמונה. גם עידן הרשתות העמיד אתגר בפנינו, אבל לנו יש כאמור את מצלמות הגוף שלנו. זה גם מביא למקצועיות טובה של שוטרים".

באיזו תחושה יוצאים השוטרים לאכיפת הסגר?
"הם יוצאים כל בוקר בתחושת שליחות אחרי שהכינו אותם טוב למשימה, והם מתמודדים עם סיטואציה מורכבת, אבל מישהו צריך לעשות את זה. זה לא פשוט - לא בשבילם ולא בשביל האזרחים שנשחקו עם הזמן ולא כל כך מעריכים את הפעילות שלנו. מצד שני, גם הרבה אנשים באים אליי ואומרים שמאוד מעריכים את הפעילות של המשטרה".

רב פקד שי מליחי (צילום: באדיבות משטרת ישראל)
רב פקד שי מליחי (צילום: באדיבות משטרת ישראל)

נקודת האיזון

"אני מניח שכל עם ישראל מקווה שהסגר השלישי יהיה האחרון, המגיפה תיבלם וכולנו נחזור לשגרה", אומר ניצב אמנון אלקלעי, ראש אגף המבצעים והשיטור של משטרת ישראל. "אנחנו, השוטרים, רואים את עצמנו כאחראים לשמירה על הזקן והחלש. אנחנו גם מבינים לרוחו של אדם שנמצא בסיטואציה לא פשוטה זמן ארוך. לכן המדיניות שלנו גם מתייחסת לעניין הזה".

"בסגר הנוכחי רואים תחלואה גדולה בצד חיסונים, והוא לא דומה לקודמיו. מעבר לכללים השונים, הוא שונה במשך הזמן של התחלואה. יש אנשים שהעסקים שלהם סגורים זמן רב, יש מצוקות אנושיות, והמשטרה ערה לזה מאוד. מצד שני, התחלואה גבוהה וצריך למנוע אותה. לכן תהיה אכיפה תוך התחשבות במצב של הפרט. זה תמיד נכון, ועוד יותר נכון לעת הזו, לסגר השלישי".

"אנחנו מבינים שהמדיניות הזאת עוד יותר נכונה לעת הזאת. בסגר הזה נראה תנועה רבה בכבישים, תנועה רבה ברחובות, וצריך למצוא את נקודת האיזון בין לפקח על הדברים לבין לאפשר להם להתרחש. יש גם אחריות גדולה מאוד לציבור, ואנחנו מנסים ביחד איתם לצלוח את התקופה הזאת".

אתם לומדים ממשטרות אחרות בעולם?
"אני משוחח בתקופה הזו עם לא מעט מקבילים שלי בעולם, וכולנו לומדים אחד מהשני. אנחנו רואים שהבעיות הן אותן בעיות, הקשיים אותם קשיים, הפתרונות שונים בהתאם למדינה ולמדיניות הממשלה. משטרת ישראל, ביחס לרוב מדינות העולם, מעורבת מאוד בפעילות הקורונה. זו החובה שלנו לשמור על הזקן והחלש, גם אם לפעמים זה פחות פופולרי בחלקים מסוימים של הציבור. אנשים צריכים לעמוד בכללים כדי לשמור על המבוגרים".

איך אתם מתמודדים עם הביקורת שספגתם בסגרים הקודמים?
"זה אחד הדברים שמטרידים אותנו מאוד, אבל המצב הוא בעייתי מאוד מבחינת התחלואה, ומוסרית אנחנו חייבים להמשיך. אנחנו מנסים לעשות את המרב ולעודד את השוטרים שהם עושים דבר נחוץ וערכי". 

ניצב אמנון אלקלעי (צילום: באדיבות משטרת ישראל)
ניצב אמנון אלקלעי (צילום: באדיבות משטרת ישראל)