קצת יותר משבוע חלף מאז שנכנסה מדינת ישראל לסגר, ונראה שעל אף השיפור הקל בשיעורי התחלואה ומבצע החיסונים שצובר תאוצה ברחבי הארץ, סוף השבוע היה קטלני מבחינת מספר המתים מהמחלה וגבה 74 קורבנות שנפטרו מסיבוכי הנגיף. תומר לוטן, ראש מטה "מגן ישראל" במשרד הבריאות, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על הנושא ואמר כי "אנחנו עדיין לא רואים את האפקט המשמעותי של החיסונים על החולים הקשים".

הקורונה נגמרה?
"ככל שאני יודע לא. אנחנו יכולים לראות את האור בקצה המנהרה, וזה כמובן על רקע החיסונים והיכולת שלנו לתסרט קדימה כמה חודשים בהם בתהליך יחסית מהיר נוכל להגיע לחיסון מרבית האוכלוסייה ברת החיסון, מאמינים שאפשר להגיע אליו באזור חודש מרץ. יש תסריטים שטובים יותר ויש פחות. מצד אחד, אנחנו מאוד אופטימיים מהיכולת של החיסון להיות שחקן משנה מציאות באופן טוטלי, באופן כזה שמאפשר חזרה משמעותית של חלקים במשק, אבל צריך לקחת בחשבון שצריך לנקוט בשכבות של זהירות ולזהות קשיים או בעיות. אחד הדברים, אולי המשמעותי ביותר, זו העובדה שאנחנו עדיין לא יודעים היום להגיד עד כמה החיסון מונע הדבקה, לא מחלה. אני מעריך שנדע באזור תחילת פברואר".

"אנחנו ממליצים שהסגר יוארך בכשבוע, אנו עדיין לא רואים את האפקט המשמעותי של החיסונים על החולים הקשים והמצב בבתי החולים. אנו בסך הכל תשעה ימים מתחילת הסגר המהודק, גם אנו חשבנו ואמרנו שהסגר במתכונתו המרוככת לא היה טוב ולא צפוי להוריד את מקדם ההדבקה בצורה משמעותית וכך קורה. הנוכחי להבנתי טוב יותר. אני מעריך שנראה את האפקט שלו ביום שלישי או רביעי הזה. אנו רואים סימנים טובים לכך שהשיא הזה מגיע לשיאו ומתחילים לראות ירידה כלפי מטה, כבר חמישה ימים ברצף רואים את מקדם ההדבקה יורד ורואים שהמספרים עומדים במקום ולא ממשיכים לעלות, זה סימן של הגעה לשיא, אבל גם ממנו צריך לרדת כדי לצאת מהסגר".

על שיעורי התחלואה בחברה החרדית: "אנו חושבים שיש שם נוכחות משמעותית של המוטציה הבריטית שמגבירה מאוד את רמת ההדבקה. רואים משפחות שלמות חולות במכה תוך יום יומיים, משהו שלא ראינו בסבבים קודמים, וזה קושי מאוד גדול. הסגרים על היישובים אדומים עבדו בצורה מסוימת אך יש נקודה מסוימת בזמן בה הסיפור הדיפרנציאלי כבר לא משחק תפקיד. אי אפשר לסגור 80% ממדינת ישראל ביישובים הכתומים והאדומים".  

על הכניסה לישראל: "הצעדים שהמלצנו עליהם היו מדודים, וחלקם היו טובים. בנושא המלוניות, זה פתרון שלא הצליח מספיק. אני חושב שהייתי סוגר את נתב"ג רק לפרק זמן קצר כדי לאפשר לנו להרוויח ניצחון על המוטציות דרך החיסונים ולקנות זמן, יכול להיות לזמן קצר, שבוע, שבועיים שלושה".