ועדת החוקה אישרה היום (שני) את הארכתה הנוספת של ההכרזה על בידוד במלוניות לשבים מחו"ל. הוועדה בראשות ח"כ יעקב אשר, התכנסה על מנת להאריך את ההכרזה בשבועיים עד ל-1 בפברואר, אך בשונה מההכרזות הקודמות, בהתאם לחוק הקורונה הגדול, נקבע כי הכרזה מעל ל-20 ימים תחייב את אישור ועדת החוקה מראש, כך שהיא לא תוכל להיכנס לתוקף ללא אישורה.

בפתח הדברים, אמר יו"ר ועדת החוקה, יעקב אשר:  "הוועדה תהיה מבוגר אחראי ואם דרוש שינוי חקיקה נעשה זאת מהר ככל האפשר מתוך הבנה שעובדים תחת אש". הוא הוסיף: "אנחנו עדים למלחמת גרסאות בין הדרג המדיני לדרג המשפטי וכנראה שיש גם בעיות משפטיות כשרואים את הפתרונות שנתלים על תתי סעיפים ואין חקיקה מוסדרת וברורה".

"מבחינתנו אי-עשייה הוא דבר בעייתי כי אם מזהים דליפה מגפתית שמגיעה ממקומות מסוימים, הכי נכון שיהיו כלים ואפשרות לקבל החלטות. זה תלוי גם בפלטפורמה החקיקתית וגם בדרג המדיני".

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר: "כולם ידעו שנתב"ג לא מבצעים בדיקות, וקיבלו החלטות אך לא בוצעו בדיקות, או שבוצעו בדיקות ולא אכפו את הבידודים. בפועל, מדינת ישראל, שמעברה העיקרי הוא דרך נתב"ג - דרכו נכנסה כל ההדבקה בישראל. בגלל כל האינטרסים לא רצו לסגור אותו".

הדיון בוועדת החוקה. צילום: ערוץ הכנסת


ד"ר רועי סינגר, סגן מנהל האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות אמר: "לגבי נתוני בידוד ואכיפת בידוד – אנחנו רואים נתונים בעייתיים בגלל הסגר. אנחנו לא יודעים באמת מה קורה, אבל יש הרבה שלא נכנסים לבידוד, מלונית זה הפתרון הכי טוב, במיוחד למדינות מסוימות. בידוד בבית, כשהמלונית לא מתאפשרת, מצריך אכיפה מוגברת. בעניין המוטציה, ישנן נוספות בעולם. יש לנו ארבע מדינות שאנו חושבים שיכולות להביא לכאן מוטציה והן אינן בהכרח תואמות את תוכנית החיסון שלנו, וזה מסביר את הצורך בבידוד במלונית, בדגש על ארבעת המדינות שציינו".

באשר למחלימים אמר, "אם יש מעט מידע בעולם על הדבקה חוזרת וזה אירוע נדיר, יש להבין מה מידת יעילות החיסון. יש פה נתון מפתיע בחיסון הזה של פייזר, שרמת הנוגדנים שהוא מייצר היא גבוהה יותר מאשר באדם שחלה והחלים באופן טבעי. החיסון מגן אפילו טוב יותר מההגנה הטבעית מפני המחלה".

שי סומך ממשרד המשפטים אמר: "אני מבקש להתייחס לנושא של חיוב חוזרים מחו"ל לביצוע בדיקת קורונה בחו"ל והצגת תוצאה שלילית, שהוצג בפנינו בשבוע שעבר. השאלה אם אפשר לעגן זאת בתקנות ולא בחקיקה – הדבר אפשרי בתקנות, זו הייתה העמדה מטעם משרד המשפטי. כמובן שעדיף היה שיהיה תיקון חקיקה שיעגן זאת באופן מיוחד, אך לפי המצב המשפטי הקיים ניתן להסדיר זאת בתקנות".

לפי ההכרזה, השבים מכל מדינה בעולם יוכלו לקיים את הבידוד בבית או במקום אחר שניתן לקיים בו את כל תנאי הבידוד במקום במלונית, בכפוף לקיום ארבעה תנאים: ביצוע בדיקת קורונה עם ההגעה לנתב"ג, התחייבות בכתב טרם המעבר לבידוד הביתי שתבוצע בדיקת קורונה נוספת ביום התשיעי לתקופת הבידוד וביצוע הבדיקה, דיווח בכתב על מיקום הבידוד הביתי והתחייבות להגיע למקום הבידוד ולבדיקה השניה ביום התשיעי שלא בתחבורה ציבורית.

כזכור, משרד הבריאות הודיע אמש כי החל מחצות, כל מי שישוב לישראל מדובאי, דרום אפריקה, ברזיל וזמביה יידרש להיכנס לבידוד במלוניות הקורונה. מפרסום של חדשות 12 עולה כי חולה במוטציה הדרום אפריקנית עלה על טיסה מדובאי לישראל שעליה היו כ-100 נוסעים, וזאת על אף שהיה עם תסמינים ולמרות שידע שהוא מאומת לקורונה. כעת במפקדת אלון נעשים מאמצים לאתר את נוסעי  הטיסה.