מה זה השם הזה דרימיה? חלום? דרום? אז זהו, שלא בדיוק. 'דרימיה' הוא שמו הבוטני של החצב. כך שבעצם כל התשובות יכולות להיות נכונות. "המיתוג שלנו הלך לכיוון אבסטרקטי אמנותי מודרני" אומר לי אלעד מובשוביץ, מבעלי היקב. "החצב פורח בזמן הבציר ומאפיין את אזור סְפר המדבר. עם הזמן כשהכרנו יותר את האזור, האקלים והאדמה, זיהיתי גם את הקוטביות של המונח חציבה. מצד אחד לחתור בסלע ומאידך השאיפה למעלה. וש פה גם את החצב שהוא נקי ולבן, ואת החיבור בין שמיים לארץ. להיות מחובר לקרקע ולשאוף לשמיים".

יקב דרימיה. כרמים בספר המדבר  (צילום: יח''צ יקב דרימיה )
יקב דרימיה. כרמים בספר המדבר (צילום: יח''צ יקב דרימיה )

טבע. חקלאות. אנשים 
יקב דרימיה, הממוקם בסוסיא, שייך לאלעד ונאווה מובשוביץ, זוג צעיר ודינמי שמייצר יינות בגישה חדשנית וחשיבה יצירתית, עם הרבה כבוד לאזור היין הוותיק. אלעד הוא בן למשפחת חקלאים. לאביו, שייסד את הישוב בתחילת שנות השמונים, יש מכוורת דבש וכרמי יין. כילד הראשון שנולד בסוסיא, היה לאלעד תמיד ברור שיעסוק בתחום המקשר בין טבע, חקלאות ואנשים. בבית הוריו מיעטו לשתות יין והיינות הראשונים אליהם נחשף היו יינות יקב יתיר הסמוך. הוא טעם, התאהב וקיבל את ההשראה הראשונית להגיע לעולם היין. אחרי הצבא למד בבית הספר ליין של מכללת תל חי ובין המורים שלו היו יאיר ואסף מרגלית

"אקדח במערכה הראשונה יירה בשלישית". גם כאן. אחרי סיום הלימודים, קיבל אלעד הצעה להצטרף ליקב יתיר, ועבד בו בשני בצירים. "אני חייב ליקב יתיר הרבה, גם בידע, גם ביסודות ייצור היין וגם בלימוד דרך הטעימות" מודה אלעד. העבודה הבאה שלו הייתה ניהול המטעים והכרם של מושב מעון שבהר חברון, שהעמיקה את הידע שלו בעולם הכורמות. שילוב בין העשייה הייננית והחקלאות עם האהבה לאמנות הובילו את אלעד לייצור יין בבית, במקביל לעבודתו. שתי החביות הראשונות גדלו לארבע והפכו לשש, ולאט לאט הלך וגדל יקב בסוסיא. בתחילה בבית, כשהחביות שוכנות במערה טבעית באזור, ואחר כך ליד המכוורת של אבא. שמו הראשון של היקב הביתי הקטן היה 'שוקק', שוקק חיים. וכשהבינו הזוג שיש להם חומר גלם טוב ומוצר עם פוטנציאל, החליטו בני הזוג בשנת 2015 על מיתוג מחדש, תחת השם דרימיה.

יקב דרימיה. מיתוג אבסטרקטי, אמנותי, מודרני  (צילום: יח''צ יקב דרימיה )
יקב דרימיה. מיתוג אבסטרקטי, אמנותי, מודרני (צילום: יח''צ יקב דרימיה )

 
תרבות. יין 
נאוה היא בת לאם אמריקאית ואבא ישראלי, ונכדה לסבא חקלאי. מאז ומתמיד אהבה אמנות, צילום וציור. בתיכון למדה במגמת תקשורת ואמנות, ובאוניברסיטה לימודי ארץ ישראל. כשהכירו השניים לאחר הצבא הצטרפה נאוה אל חלומו של אלעד לגדל כרם בסוסיא, וגם לאהבתו לעולם היין. 

נאוה, שהייתה האחראית על התרבות באזור, אחראית כיום על המדיה, השיווק והאירועים של היקב. "זה נותן לנו כוח ומשמח אותנו, לפגוש את האנשים שמגיעים אלינו. והכוח הזה משמעותי מאוד לעשייה" אומרת נאוה. ביקב אפשר למצוא גם צילומים של נאוה שנמכרים במקום ולעיתים גם ברשתות וביקבים אחרים. "להכניס את הטבע והכרמים גם ליקב".

"אנחנו לא רוצים להסתפק רק בייצור ומכירת יין, אלא מעבר לזה. לא עשינו תכנית אסטרטגית מהתחלה, לא קבענו שזה הכיוון שלנו, אלה פשוט אנחנו וזה בא לידי ביטוי בהכי אמיתי שלנו. כשיש להן זמן ארבע הבנות שלנו גם מגיעות לעבוד ביקב, מכינות מארזים, עוזרות בבציר. כולם בבית נרתמים וזה מאוד מאחד בינינו".

יקב דרימיה. נאווה ואלעד מובשוביץ בכרם  (צילום: יח''צ יקב דרימיה )
יקב דרימיה. נאווה ואלעד מובשוביץ בכרם (צילום: יח''צ יקב דרימיה )

הקסם של ספר המדבר 
רוב חלקות הכרמים של היקב נמצאות באזור חבל יתיר, סביב סוסיא, כשלושה ק"מ מיער יתיר, כשהיינות של דרימיה הם ביטוי טהור של האזור. הטרואר ומזג האוויר דומים לתנאים ביער יתיר. מכיוון שהם נמצאים בין הרי יהודה לנגב ובמקום גבוה, יש כאן מאפיינים מדבריים: קור בלילה, מזג אויר יבש, קרינת שמש די חזקה וקרקע שמחזיקה מים, אבל יודעת להתנקז. "אנחנו לומדים עם השנים את המאפיינים המיוחדים של האזור. יש פה קסם כזה של אזור סְפר המדבר" אומר אלעד באהבה. נאוה ואלעד מגדלים גם אדמוניות שנשלחות כל שנה להולנד. השנה, שנת הקורונה הקשה ,הקימו השניים פרויקט ובעזרת הרבה חברים, פתחו קו שיווק ישיר כדי למכור את הפרחים בארץ.  

"הפן האנושי מאוד חשוב לנו" אומר אלעד. "נולדתי כאן, אבל יש לנו פרויקטים משותפים גם עם שכנים וגם עם רחוקים. אנחנו תמיד מחפשים את נקודת החיבור האוניברסלית בין אנשים. המשהו הרחב הזה מאוד חשוב לנו. אנחנו פונים לכל בן אנוש שרוצה להתחבר ליין, ולהסתכל בגובה העיניים. קראנו לזה יין כסיפור בין מפגשים. יש לנו הרבה אמונה באנשים, בסיפור היצירה, ביזמות, באמנות, והכל מתחבר לתמונה אחת. גם הצד המעשי שלי כיוצר יין והצד האמנותי של נאוה, שמנהלת את השיווק, המדיה והקהל. בשורה התחתונה הכוונה היא להביא מוצר טוב ולראות את הקהל שנהנה ומתחבר, כשהיין נותן מענה לחיבור בין אנשים". 

בתקופת קורונה, כשאי אפשר לפגוש אנשים בפועל, היקב מקדם פעילות דיגיטלית דינמית עם מועדון החברים, מציע מארזים מיוחדים ושיתופי פעולה עם מעדניות וחנויות יין נבחרות.

יקב דרימיה. כרמים בספר המדבר  (צילום: יח''צ יקב דרימיה )
יקב דרימיה. כרמים בספר המדבר (צילום: יח''צ יקב דרימיה )

אנשים טובים שמקדשים את הפשטות 
לפני שאנחנו נפרדים נאוה מבקשת להבהיר כמה דברים: "למדתי פה משהו שמאוד מאפיין את האזור הזה, הפשטות. אני בן אדם של אנשים, והבנתי שלאורך כל הדורות תמיד היה באזור הזה משהו פשוט, איזשהו שקט. ראינו את זה בעיני האבות ובימי דוד המלך, שברח משאול לאזור השקט הזה. פה הוא גם החל את מלוכתו לפני שהגיע למרכז הארץ. וגם היום עדיין יש פה משהו בישובים, באנשים, בארכאולוגיה, שמלמדת שהיו פה הרבה כוהנים שכנראה ברחו לכאן לאחר חורבן המקדש, התחבאו פה והמשיכו את החיים בשקט הזה. יש פה כאילו חיים מתחת לרדאר, בקצב אחר, אין שופוני, אנשים טובים שמקדשים את הפשטות. וכל זה בא לידי ביטוי ביינות שלנו ובמי שאנחנו".         

דרימיה, סוביניון בלאן 2020 
ענבי הסוביניון בלאן מגיעים מרמת ערד בגובה של 515 מטר מעל פני הים. יין מדברי, יבש, נקי, חומצי ולא מתחנף. באף ליים, פרחוניות עדינה ותפוחים. בפה פריכות, חומציות בולטת, עשבוניות והדרים. יין שדורש אוכל לידו. המחיר: 90 שקלים. 

יקב דרימיה, סוביניון בלאן  (צילום: יח''צ יקב דרימיה )
יקב דרימיה, סוביניון בלאן (צילום: יח''צ יקב דרימיה )

דרימיה, רוזה 2020
80% ענבי מלבק מסוסיא בחבל יתיר, 780 מטר מעל פני הים, ו-20% ענבי סוביניון בלאן מרמת ערד. טעמי הפירותיות של המלבק פוגשים את ההדריות המינרלית של הסוביניון בלאן ויוצרים יין יבש עם חומציות מאזנת, שיתאים לימות הקיץ. המחיר: 90 שקלים.

יקב דרימיה, רוזה  (צילום: יח''צ יקב דרימיה )
יקב דרימיה, רוזה (צילום: יח''צ יקב דרימיה )

דרימיה, קברנה סוביניון 2018 
ענבי הקברנה סוביניון מגיעים מכרם בסוסיא שבחבל יתיר, בגובה של 816 מטר מעל פני הים. "עם השנים יש מאפיין אזורי" מסביר אלעד, "הקברנה מקבל מאפיין קצת שונה מאשר הקברנה הגדל בצפון הארץ". יין יבש ונקי, אלגנטי למדי ומאוזן. ניחוחות של אקליפטוס, מנטה, פירות שחורים ומעט תיבול ירקרק. בפה חומציות נאה וגוף בינוני. המחיר: 110 שקלים.

יקב דרימיה, קברנה סוביניון  (צילום: יח''צ יקב דרימיה )
יקב דרימיה, קברנה סוביניון (צילום: יח''צ יקב דרימיה )

דרימיה, ספר 2018 
80% קברנה סוביניון ו-20% פטי ורדו ממצפה יאיר שבחבל יתיר, 884 מטר מעל פני הים. ספר (Sfar) היא סדרת הדגל של היקב. הענבים מגיעים מהכרם הגבוה ביותר, הנטוע בשיטת גביע, "שיטה שטובה בחלקות קטנות, בציר ידני, ולפיזור טוב של אור ואוויר" לפי היינן. אלעד נזהר לא להעמיס יותר מדי עץ על היינות. יין בשל ונדיב, הרמוני, מורכב ועשיר. פרי אדום ושחור, ירקרקות עדינה ורעננה, חומציות נעימה ואדמתיות קלה. יהיה נהדר ליד אומצה עסיסית וגם ליד גבינות קשות. המחיר: 180 שקלים.

יקב דרימיה, ספר  (צילום: יח''צ יקב דרימיה )
יקב דרימיה, ספר (צילום: יח''צ יקב דרימיה )