ראש מטה מגן ישראל, תומר לוטן, התראיין הבוקר (ראשון) בתוכניתם של ינון מגל ובן כספית ב-103FM והתייחס לפתיחת העסקים לפי מתווה התו הירוק שנכנס היום לתוקף ולווראינט הבריטי שתקף את ישראל: "משפיע על הצעירים, רואים היום כמות מאושפזים בקרב צעירים גדולה ומשמעותית ממה שהיינו רגילים". 

בנוסף, הסביר לוטן מה הצעדים שננקטים כעת מול השבים מחו''ל ואמר כי "קודם כל הולכים למלונית, אחר כך עושים בדיקה סירולוגית ובהנחה והוא יוצא חיובי, הוא הולך הביתה".

מלונית קורונה (צילום: מרק ישראל סלם)
מלונית קורונה (צילום: מרק ישראל סלם)

מתה אישה בהיריון בת 32, בלי מחלות רקע, אסנת בן שטרית, לא הייתה מחוסנת?
"נכון וגם העובר שלה נפטר לצערנו הרב, זו טרגדיה אדירה ומאוד עצובה, שרק ממחישה עד כמה הסיפור של הקורונה מתעתע ופוגע גם באנשים בריאים וללא מחלות רקע. מדגיש את הצורך להתחסן עבור מי שלא עשה את זה עדיין".

מה אפשר ללמוד מהמקרה הזה? אמנם הוא יחידי אבל אתה רואה שגיל החולים הקשים יורד. הנגיף מתאים עצמו לחיסון. 60 ומעלה יורד בחדות וגרף החולים הקשים של 60 ומטה עולה בחדות. הנגיף נהיה יותר קטלני?
"אנחנו בעצם באותו פרק זמן שמצבע החיסונים החל ונכנס כאן והתחיל מהמבוגרים ולאט לאט המשיך לצעירים פחות או יותר באותו זמן ראינו את התאוצה של הווריאנט הבריטי בישראל, השילוב יצר בעצם תמהיל אחר של חולים קשים. רואים את זה בצורה מאוד ברורה כשמסתכלים על החודשים האחרונים. מצד אחד ירידה יפה ושיטתית בכמות החולים הקשים בגילאי 60 פלוס. חולים קשים בגילאי הביניים 60-30 המספרים שם נשארים יציבים ואפילו עולים קצת אז קשה להגיד האם זה הווריאנט שעושה שינוי. חלק מזה וודאי בגלל כמות החולים ממנה נגזרים הצעירים אבל גם השינוי בזן הבריטי משפיע על אנשים צעירים יותר ולכן אנחנו רואים היום כמות הצעירים המאושפזים בבתי החולים גדולה ומשמעותית יותר ממה שהיינו רגילים לראות".

במשרד הבריאות מחפשים טכנולוגיה שתאפשר החלפת אוויר מהירה בתוך אולמות ולאפשר התקהלויות בצורה דרמטית. זה נכון?
"אנחנו לאורך כל הדרך אוספים הרבה מודלים טכנולוגים שאנחנו נעזרים בהם. נושא האוורור תפס תאוצה ככל שנכנסנו חזק לפתיחת הקניונים בסיבוב הקודם הכנסנו נוהל לגבי החלפת אוויר כל שעתיים-שלוש. ממשיכים לבדוק את הנושא הזה, גם מדינות אחרות עושות את זה וגם אנחנו בוחנים את זה".

אולם קולנוע (צילום: אינג אימג')
אולם קולנוע (צילום: אינג אימג')

נתוני משרד הבריאות. יעילות של כמעט 100?
"מעל 93 אחוז יעילות כמעט בכל הפרמטרים גם של תחלואה קשה, אשפוז, סיכוי למוות. מספרים באמת מרשימים, מאוד אופטימיים".

רבים מבקרים אתכם, אומרים שאין התבססות שהתפרסמה.
"במידה ויהיה צורך לפרסם נתונים נוספים סביב העניין אני מניח שזה יעשה. אנחנו מעבר לדיון המחקרי או הקליני או האקדמי אנחנו צריכים לייצר לציבור ביטחון, ולהגיד באופן מפורש שלא רק המחקרים אלא גם משרד הבריאות הישראלי אומר באופן מוחץ – החיסון טוב, טוב מאוד אפילו. החיסון הוא הכלי הכי יעיל".

איך התו הירוק אמור להיראות.
"אנחנו יצרנו את התו הירוק כדי בעצם לחסוך מאנשים, לשמור לאנשים על הפרטיות, כי כשאתה נכנס לחדר כושר או לאולם תרבות שבעל העסק לא ידע אם התחסנת או לא. אלא אם אתה עם תו ירוק או לא. זה כלי שמאפשר כניסה לכל מי שעומד בתנאים מסוימים מבלי שצריך לחשוף תעודה כזו או אחרת. זה הכלי איתו נלך קדימה בחודשים הקרובים. אנחנו יודעים שיש עומסים אדרים בהפקת התו, שיפרנו את רמת המוגנות הסייברית על הקוד הזה, בשבועיים הקרובים תוכל להמשיך להיכנס לאן שתרצה עם תעודת המתחסן אם תרצה להשתמש אבל ממליצים לכולם להוריד תו ירוק באמצעות האתר והאפליקציה".

מי שהיה חולה?
"מי שהחלים ודאי זכאי גם הוא לתו ירוק".

אבל לא מחסנים את המחלימים.
"כן אבל ההחלטה העקרונית לחסן מחלימים עדיין בגיבוש, לא משוכנעים שנצטרך לחסן את כל המחלימים יכול להיות שרק את המבוגרים".

מי שהחלים במדינה אחרת ויש לו אישורים שהחלים?
"אזרח ישראלי שבאה עם תעודת מחלים מחו"ל ונוחת בארץ מצגי אותה בנתב"ג, הולך למלונית, כיוון שאנחנו לא יודעים להגיד אם תעודת המחלים תקפה או מזויפת, עשה בדיקה סרולוגית ובהנחה והוא יוצא חיובי הוא הולך הביתה".