בכירים לשעבר במשרד הבריאות אומרים ל"מעריב" כי על אף תוקפם הקצר (עד 31 ביולי) של מרבית החיסונים של חברת פייזר נגד נגיף הקורונה הנמצאים ברשותה של ישראל – "החיסונים לא ייזרקו לפח". 

"עוד לפני שעזבתי את התפקיד התחלנו תהליך מול חברת התרופות העולמית פייזר על מנת להבין אם אכן תוקפם של החיסונים יסתיים בסוף חודש יולי, או שלחלופין ניתן יהיה להאריכו", מסביר בכיר לשעבר.

גורם נוסף שעזב גם הוא את תפקידו לאחרונה מוסיף: "סביר להניח שתהיה עסקה להחלפת חיסונים. להבנתי, יש משא ומתן מתקדם עם מספר מדינות באירופה שמחכות זמן רב לחיסונים. אין כל הבדל בין חיסון שהתוקף שלו הוא לעוד חודשיים או לעוד חודש". 

במקביל, מבצע חיסוני הקורונה לבני נוער נמשך במלוא המרץ בניסיון להעלות את אחוזי ההתחסנות בקרב בני נוער. המטרה היא לחסן כמה שיותר בני נוער עד ל־9 ביולי, היום האחרון שבו ניתן לקבל את המנה הראשונה של החיסון לקורונה - זאת בשל תוקפם של מרבית החיסונים הקיימים ברשות ישראל, שיפוג ב־31 ביולי, והעובדה כי כל מחוסן נדרש לקבל שתי מנות חיסון (בהפרש של כ־20 ימים בין החיסון הראשון לשני).

לנוכח העלייה בביקוש לחיסונים הודיעה קופת החולים שירותי בריאות כללית על הפעלת 120 מוקדי חיסונים שיעבדו שעות נרחבות, וחלקם אף פעלו במהלך סוף השבוע האחרון.

גם בקופת חולים מאוחדת מדווחים כי בשבוע האחרון הוכפל מספר בני הנוער שהתחסנו - 7,000 מחוסנים חדשים לעומת 3,467 בשבוע שלפני כן.

מנכ"לית מאוחדת סיגל רגב רוזנברג: "החיסון נמצא כבטוח לבני נוער, ניתן להם בהמלצת משרד הבריאות וה־FDA, ואני קוראת לכל ההורים לקחת אחריות על הבריאות של הילדים שלהם".  על פי נתוני משרד הבריאות, עד כה חוסנו בסך הכל יותר מ־100 אלף בני נוער בגילאים 12-16. 

חיסון לקורונה של פייזר (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)
חיסון לקורונה של פייזר (צילום: REUTERS/Dado Ruvic)

בעיריית תל אביב הודיעו כי במהלך השבוע ייפתחו ברחבי העיר עמדות לחיסונים נגד קורונה לגילאי 12־15, והציעו אטרקציות שונות למתחסנים הצעירים שיגיעו ראשונים לעמדות. העמדה הראשונה תיפתח היום בשעה 17:00 בסקייטפארק גלית ביד אליהו.

בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט ערך ביום שישי כינוס מיוחד עם שרים בממשלה וראשי רשויות במגזר הערבי במטרה להעלות את מספר המחוסנים בקרב בני נוער מהמגזר הערבי. בכינוס השתתפו גם שרת הפנים איילת שקד, שר הבריאות ניצן הורוביץ, השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאוי פריג', ח"כ מנסור עבאס ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס.

"ברשויות שבהן תהיה עלייה בתחלואה בגלל שלא התחסנו ויהפכו לאדומות - נאלץ להטיל הגבלות", אמר בנט במפגש המקוון והוסיף: "יש התקדמות יפה בחיסונים לבני הנוער, אבל עדיין יש פער במגזר הערבי".

באשר לנתוני התחלואה, משרד הבריאות עדכן אתמול כי ביממה האחרונה אותרו 323 נדבקים חדשים בנגיף. על פי הנתונים, שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 0.5% מתוך קרוב ל־65 אלף בדיקות. מתוך כלל החולים הפעילים העומד על 2,125 – 29 נמצאים במצב קשה, בהם 16 מונשמים. 

ברשימת היישובים האדומים נמצאים כוכב יאיר-צור יגאל, כפר סבא וצופים. ברשימת היישובים הכתומים ניתן למצוא את תל אביב, הרצליה, בנימינה-גבעת עדה, פרדס חנה-כרכור, רמלה ופתח תקווה. רמת השרון, מודיעין־מכבים־רעות, נתניה, עפרה וראשון לציון מוגדרים כיישובים צהובים.