המשטרה חשפה היום (שלישי), בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, נתונים מדאיגים על אכיפת חובת הבידוד במהלך תקופת הקורונה. על פי הנתונים, החל מחודש מרץ 2020 חולקו 11,827 דוחות על הפרת בידוד בלבד, מתוך כ-660 אלף דוחות שניתנו באותה התקופה. עוד נמצא כי בטרמינל 3 בוצע ערבוב בין נוסעים ממדינות אדומות, אשר היו אמורים להיכנס לישראל דרך טרמינל 1, לבין הנוסעים האחרים.

כאשר מדובר על אכיפת חובת הבידוד, נצ"מ צביקה חסיד, סגן ראש מנהלת האכיפה הארצית בנושא הקורונה במשטרה, סיפר כי בוצעו כ-369 אלף ביקורי בית במהלך התקופה. בנוסף, החל מחודש מרץ של הנשה שעברה חולקו כ-360 אלף דוחות על אי עטיית מסכה, אשר הייתה העבירה הדומיננטית בסך העבירות. העבירה השנייה השכיחה ביותר בקרב הציבור הישראלי הייתה יציאה למרחב הציבורי למטרה שאינה חיונית, במהלך הסגרים השונים. במהלך השנה הוצאו 1,564 צווי סגירה מנהליים למוסדות חינוך ובתי עסק.

מרד הקניונים - אכיפה בקניון פתח תקווה (צילום: אלון חכמון)
מרד הקניונים - אכיפה בקניון פתח תקווה (צילום: אלון חכמון)

בהתייחסותו לנעשה בנמל התעופה בן גוריון אמר חסיד כי "המבודדים נוחתים בטרמינל 1, אך הבעיה היא שהשוטר שצריך לאכוף בידוד, צריך לקבל את הנתון מתוך המערכת הממוחשבת, שמתעדכנת כל ארבע שעות ולכן ייתכן כי הנתון לא נמצא בפניו. בנוסף, רוב הנוחתים בטרמינל 1, מחנים לפני כן בטרמינל 3, ויש שאטלים לכיוון הטרמינל. כך יוצא שבמקום שעוברים בו יותר מ-40 אלף איש ביממה, קשה לברור בתוכו את המבודדים. אין לנו אמצעי חזותי שהשוטר הנמצא בסמוך לרכבת יוכל לראות".

במהלך הדיון אמרה נציגת משרד הבריאות, חן וונדרסמן כי "הפער הכי משמעותי שהיה הוא לוגיסטי תפעולי בשדה התעופה. ככל שהמצב נשאר כפי שהוא היום חייבת להיות חלופה דיגיטלית מהירה מאוד, כך שנדרשת חלופת ביניים מהירה ולאחר מכן חלופה לטווח ארוך. עד היום החלופה הייתה צימוד אך כיום נבחנות גם חלופות יותר מהירות כגון אפליקציה". על כך השיב יור הוועדה, ח"כ גלעד קריב כי טרם קיבל לידיו תאריך להפעלת צימוד אלקטרוני וכי אינו מבין מדוע האפליקציה נוגעת רק לשבים מחו"ל ולא לכל המבודדים.

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון לאחר מכן: "אם אתם לא מוטרדים מהסיטואציה שאנשים החוזרים ממדינות אדומות מתערבבים, תפסיקו להטיל סנקציות על אנשים. אל תסתכלו על הוועדה כגוף שיאפשר לכם להגדיל אוטומטית את רשימת המדינות והטלת בידוד על כל מי שחוזר לארץ. ליבנו לא גס בזכויות החוקתיות של אזרחי ישראל. סוגיה נוספת המטרידה אותנו היא פערי האכיפה, והנתונים על המבודדים והנתונים על מוקדי ההדבקה כמו בתי עסק, אולמות אירועים ומוסדות חינוך. זה שאתם 12 שעות לפני כניסת תקנות לתוקף לא יודעים לומר מה ישתנה בתו"ל ההפעלה לגורמים האוכפים זה מוזר. לא יכול להיות שתבקשו הפעלת תו ירוק ל-28 ימים במצב הזה. לא ניתן ידינו להחמרת האיסורים אם לא יהיו תשובות לפיקוח האלקטרוני, לנעשה בנתב"ג, לפערי אכיפת הבידוד ולהיערכות אכיפת התו הירוק שייכנס בחצות לתוקפו".