החוק הפולני (חוק הרכוש) עבר היום (שישי) בסנאט הפולני, וכלל שני שינויים, ובהם: ארכה של שלושה חודשים להגשת הבקשות, ואי החלה של החוק על תביעות קיימות. החוק, שעורר סערה בישראל, ימנע למעשה את השבת הרכוש שנגזל בשואה והולאם בהמשך על ידי השלטונות בפולין, תחת השליטה הקומוניסטית. בשלב הבא, יוחזר החוק חזרה לבית התחתון, להצבעה עבור השינויים שהסנאט אישר, ולאחר מכן יובא לחתימת הנשיא.

שר החוץ, יאיר לפיד, אמר בתגובה: "החקיקה תפגע בצורה קשה ביחסינו עם פולין. פולין יודעת היטב מהו הדבר הנכון והראוי לעשותו". הוא הוסיף כי ישראל רואה בחומרה רבה את התקדמות החוק, והוסיף: "לא נרפה בעמידה העיקשת על כבודם של קורבנות השואה, שימור זכרם וזכויותיהם".

כזכור, לפני כחודש קרא הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר), לראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי, להתנגד בתוקף להצעת החוק. החקיקה תגרום לכך שיהיה זה כמעט בלתי אפשרי לערער על החלטות שהתקבלו בנושא הרכוש הגזול לפני יותר מ-30 שנה. מדובר גם בהחלטות על הלאמת רכוש בתקופה הקומוניסטית, שהתקבלו ללא בסיס חוקי או תוך הפרה בוטה של החוקים שקבעו הקומוניסטים עצמם.

כמו כן, עם העברת הצעת החוק, זימן ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, השגריר אלון בר, את שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי. במהלך הפגישה, בר הביע את האכזבה בישראל מהחקיקה, שלדבריו צפויה להשפיע לרעה על אחוז ניכר מבקשות השבת הרכוש מצד ניצולי השואה הפולנים וצאצאיהם.