הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) קרא לראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי להתנגד בתוקף להצעת החוק, שהוגשה לאחרונה לפרלמנט, אשר תמנע את השבת הרכוש שנגזל בשואה והולאם בהמשך על ידי השלטונות בפולין תחת השליטה הקומוניסטית. החקיקה המוצעת, שתחול בדיעבד, תגרום לכך שיהיה זה כמעט בלתי אפשרי לערער על החלטות שהתקבלו בנושא הרכוש הגזול לפני יותר מ- 30 שנה. מדובר גם בהחלטות על הלאמת רכוש בתקופה הקומוניסטית, שהתקבלו ללא בסיס חוקי או תוך הפרה בוטה של החוקים שקבעו הקומוניסטים עצמם. 

ארגון איל"ר שמוביל את המאמצים הבינלאומיים וגייס לטובת העניין את מחלקת המדינה האמריקאית, ירושלים ומדינות אוהדות נוספות, שיגר מכתב לראש הממשלה מורבייצקי, בו נאמר בין היתר: "איל"ר קרא לממשלת פולין במשך למעלה מ-25 שנה לטפל בנושא השבת רכוש פרטי באופן מקיף, הוגן ושקוף. עם זאת, עד כה, הבעיות שהעלנו לא טופלו. למרבה הצער, החקיקה המוצעת, אם תתקבל, תמנע אפילו ממספר מוגבל של ניצולי שואה ובני משפחותיהם לקבל בחזרה רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה או המשטר הקומוניסטי או לקבל פיצוי עבורו. אותם דברים אמורים גם לגבי בעלי רכוש נוספים, יהודים ושאינם יהודים, שגם הם לא יוכלו לתבוע לקבל את רכושם. במיוחד כאשר מדובר בחוק רטרואקטיבי, שיעצור הליכים שמתקיימים בימים אלה. במקרים רבים מדובר בניצולים שמנהלים את התביעות שלהם כבר שנים ארוכות. האופי הרטרואקטיבי של התיקון המוצע לתביעות קיימות ככל הנראה אינו חוקי, וכנראה גם לא חוקתי". 

גדעון טיילור, יו"ר הפעולות באיל"ר: "אנו קוראים בדחיפות לראש הממשלה מורבייצקי ולממשלת פולין לטפל בנושא השבת רכוש פרטי באופן צודק ומהיר. יהודים ולא יהודים חיכו עשרות שנים לקבל מידה של צדק בעקבות החרמת רכושם או הלאמתו במהלך השואה או על ידי השלטון הקומוניסטי. הצעה החוק הנוכחית, אם תתקבל, תפגע עוד יותר בניצולי שואה פולנים, שכבר סבלו רבות. אין לקבוע בשנת 2021 תנאים משפטיים חדשים ובלתי ניתנים לשינוי , שלא מאפשרים להשיב רכוש או לקבל פיצוי צודק עבורו".

ניצולי שואה מפגינים מול שגרירות פולין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
ניצולי שואה מפגינים מול שגרירות פולין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

לפי הצעת החוק, כל התביעות התלויות ועומדות שלא הגיעו להכרעה במהלך 30 השנים האחרונות - יופסקו או יימחקו. גם לא ניתן יהיה להביא טענות חדשות לגבי החלטות מינהליות שהתקבלו לפני יותר מ- 30 שנה. החקיקה המוצעת תפגע בתובעים, כולל ניצולי שואה ובני משפחותיהם, כמו גם בבעלי נכסים חוקיים רבים אחרים, יהודים ולא יהודים, בדרכים הבאות:

1. על פי אחד הסעיפים, יהיה זה בלתי אפשרי לערער על החלטות מינהליות שהתקבלו לפני יותר מ- 30 שנה, אשר בפועל יכללו החלטות על הלאמת רכוש בתקופה הקומוניסטית. לעומת זאת, תובע יכול כיום לבקש צו המכריז על החלטה מינהלית כבטלה ואז לבקש השבת רכוש או פיצוי עבורו בתביעה לבית משפט אזרחי.

2. גופים מינהליים ציבוריים לא יוכלו עוד להכריז על כי החלטות הלאמה מתקופת הקומוניסטית הן פסולות, ובכלל זה החלטות שניתנו ללא בסיס חוקי או בניגוד מוחלט לחוק הקומוניסטי. הדבר עומד בניגוד מוחלט לחוק הנוכחי, המאפשר לא למלא אחר החלטות מנהליות שניתנו תוך הפרה בוטה של הכללים שקבעו הקומוניסטים עצמם.

3. כל ההליכים התלויים ועומדים בעניין החלטות בעניין רכוש מסוג זה מהתקופה הקומוניסטית יופסקו ויימחקו.

שר החוץ יאיר לפיד הגיב להליך החקיקה ואמר כי "שימור זכרון השואה, דאגה לזכויות ניצולי השואה ובכלל זה סוגיית השבת הרכוש היהודי מתקופת השואה, הם רכיב מרכזי בהוייתה ובהגדרת זהותה של מדינת ישראל. זהו נדבך חשוב בפעילות משרד החוץ הישראלי. זוהי חובה ערכית, מוסרית והיסטורית, שכולנו נושאים בגאווה. הצהרת טרזין, שהתקבלה בשנת 2009, קוראת לכל המדינות הרלוונטיות לפעול למען השבת רכוש יהודי, שנגזל בתקופת השואה. ישראל מצפה ממדינות אלו שיפעלו על פי עיקרון זה. העובדה שפולין מתנערת מהצהרה זו היא מדאיגה וחמורה ביותר".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

 
"הצעת החוק הפולני, המונעת למעשה השבת רכוש יהודי, או פיצוי תמורתו, לידי ניצולי השואה וצאצאיהם, היא עוול נוראי וחרפה הפוגעת בזכויותיהם של ניצולי השואה וצאצאיהם ויוצאי הקהילות היהודיות, שחיו בפולין במשך מאות שנים. זהו צעד בלתי נתפס. חוק לא מוסרי זה, יפגע קשות ביחסים בין המדינות. אנחנו רואים בחומרה ניסיון למנוע החזרת על הרכוש, שנגזל מיהודים ע"י הנאצים (ועוזריהם) במהלך השואה במדינות אירופה מלחזור לידי בעליו החוקיים. שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה. זו חרפה שלא תמחוק את הזוועות ואת זכרון השואה. מדינת ישראל תעמוד כחומת מגן להגנה על זכרון השואה ועל כבוד ניצולי השואה ורכושם. פולין, שעל אדמתה נרצחו מיליוני יהודים, יודעת מהו הדבר הנכון לעשות", סיכם לפיד.