ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, השגריר אלון בר, זימן היום (ראשון) לפגישה את שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי.  במהלך הפגישה, בר הביע את האכזבה בישראל מהחקיקה שהועברה בבית התחתון בפרלמנט הפולני, אשר על פי מומחים, צפויה להשפיע לרעה על אחוז ניכר מבקשות השבת הרכוש מצד ניצולי השואה הפולנים וצאצאיהם. 

בר חזר והבהיר את המסר כי לחקיקה תהיה השפעה על היחסים בין המדינות, והדגיש שעוד לא מאוחר מדי עבור פולין לעצור תהליכים שמשמעותם התנערות ממחויבותה, ולשוב לשיח בנושא השבת רכוש, שהופסק ב-2019.

במהלך הפגישה אף הובהר לשגריר כי לא מדובר בוויכוח היסטורי על האחריות לשואה, אלא בחוב המוסרי של פולין כלפי "מי שהיו אזרחיה ורכושם נגזל בזמן השואה ותחת המשטר הקומוניסטי". בתגובה, הממונה הזמנית על השגרירות בפולין, טל בן ארי, זומנה לשיחת נזיפה במשרד החוץ בוורשה.

שר החוץ, יאיר לפיד מסר בתגובה: "ראש ממשלת פולין, אמר היום ״כל עוד אני ראש הממשלה, פולין בוודאות לא תשלם על פשעי הגרמנים: לא זלוטי, לא יורו ולא דולר". כדאי לראש ממשלת פולין לבדוק שוב את העובדות. על אדמת פולין נרצחו מיליוני יהודים ושום חקיקה לא תמחוק את זיכרם. אנחנו לא מעוניינים בכסף הפולני ועצם הרמיזה היא אנטישמית. אנחנו נלחמים על זכרם של נספי השואה, על גאוות העם שלנו, ולא ניתן לאף פרלמנט לחוקק חוקים שמטרתם להכחיש את השואה".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

על פי הצעת החוק, שהועברה בקריאה שניה, כאמור, כל התביעות התלויות ועומדות שלא הגיעו להכרעה במהלך 30 השנים האחרונות - יופסקו או יימחקו. גם לא ניתן יהיה להביא טענות חדשות לגבי החלטות מנהליות שהתקבלו לפני יותר מ- 30 שנה. 

הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש יזם את הלחץ הבינלאומי על פולין סביב הצעת בחוק שתמנע השבת רכוש וצדק עם ניצולי השואה והפציר בממשל האמריקאי ובממשלת ישראל ונשיא המדינה לפעול בנידון. פולין הרשמית דחתה את הטענות והפנתה את האחריות לגרמניה בטענה שהיא האחראית לכך. יודגש, מדובר ברכוש שנגזל פעמיים: בפעם הראשונה על ידי הנאצים ובפעם בשנייה לאחר המלחמה על ידי המשטר הקומוניסטי. 

גדעון טיילור, יו״ר הפעולות בארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל״ר): ״אנו מאוכזבים מאוד מתגובתם של הגורמים הרשמיים בפולין, כולל של ראש הממשלה, בתגובה לטענות שלנו כלפי החקיקה שתמנע מניצולי השואה וצאצאיהם כמו גם של לא יהודים, לממש את זכויותיהם. כפי שכבר אמרנו בפניה שלנו לממשלת פולין, החקיקה עוסקת בהחרמות שבוצעו על ידי השלטונות הקומוניסטים לאחר המלחמה ואינה קשורה לפעולות הנוראיות שביצעה גרמניה בפולין במהלך המלחמה. הבית או החנות או המפעל בעיירה בפולין המושפעת מחקיקה זו לא נלקחו על ידי גרמניה, הם נלקחו על ידי פולין, הם נמצאים היום בפולין ופולין נהנית מהם גם היום, למעלה מ-70 שנה לאחר שהמלחמה הסתיימה. הגיע הזמן להכיר בעובדה זו ושפולין תעשה צדק עם אלה שסבלו כל כך״.