פוחדים מחולשה: האם תופעות הלוואי של החיסון השלישי משפיעות בעוצמה חזקה יותר מהחיסון השני? בני ה-20 ומעלה, שאושר להם להתחסן במנה זו מודאגים מההשפעה של ה"בוסטר" על הגוף, אך לדברי פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור ואפידמיולוג מומחה, אין הוכחה לכך שתופעות הלוואי מהחיסון השלישי משמעותיות יותר מהחיסונים האחרים.

דוידוביץ' אמר את הדברים לגדעון אוקו בשיחה שניהל עימו היום (ראשון) בתוכניתו ב-103FM. "למחלה הזו יש השפעה על מערכת החיסון - אבל בסך הכול אנחנו רואים את אותן תופעות שדומות לחיסון השני", גרס דוידוביץ'. עם זאת פירט את תופעות הלוואי שעלולות להופיע בכל זאת: "אנחנו כן יודעים שבקרב אנשים צעירים יותר, גם בחיסון השני, היו יחסית יותר תופעות חולפות. נושאים כמו חולשה כללית, עייפות, חום, כאבי ראש - אפילו כאבי בטן". 

"נכון שאנשים צעירים מרגישים את זה יותר, אבל התופעות המשמעותיות, כמו דלקת בשריר הלב או אלרגיות חמורות - אנחנוו באמת לא רואים דברים שהם מעבר לחיסון הקודם", הוסיף עוד בנושא האפידמיולוג המומחה.

מתחם חיסוני קורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מתחם חיסוני קורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

כך תתמודדו עם תופעות הלוואי

למי שהופיעו תופעות הלוואי לאחר קבלת החיסון אמר והמליץ: "לא להתבייש, אם אתם מרגישים שיש לכם קצת חולשה, עייפות וחום  - לקחת משכך כאבים, ופשוט קצת להוריד את הקצב באותו יום". ומה לגבי כאב מקומי באזור דקירת המחט? דוידוביץ' המליץ לעסות את מקום הזריקה: "זה דבר שמפחית את הכאבים, וזה תקף לגבי כל חיסון - לא רק קורונה".

בשורות טובות לקראת החגים

נתוני התחלואה בקורונה שממשיכים לרדת מיום ליום מעודדים את הרופא: "יש ירידה במקדם ההדבקה וירידה גם באחוז התשובות החיוביות", ציין. "עדיין מספר המקרים גבוה", הוסיף בהסתייגות מסוימת, אך חתם: "אני יותר אופטימי מבעבר - אבל צריכים להיות זהירים".

על פי הרופא, למי מאיתנו שמארחים בארוחת החג, אך גם לאלו שמתארחים, כדי להימנע מהדבקה יש לפעול בכמה צעדים פשוטים, ביניהם: "לאוורר את הבית ולהשתדל לא לקיים ארוחות המוניות".
 
סייע בהכנת הידיעה: יניב מורוזובסקי, 103FM