חבר הכנסת גלעד קריב (מפלגת העבודה), יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, שוחח היום (ראשון) עם ליאת רון ב-103FM וסיפר על הדיון הדחוף שנערך בוועדת החוקה של הכנסת בנוגע למערך בדיקות הקורונה לקראת יום כיפור, וזאת בעקבות העומסים הקשים שנוצרו במוקדי הבדיקות לפני ראש השנה.

"קיימנו דיון בהשתתפות פרויקטור הקורונה פרופסור סלמאן זרקא בנושא העומס בתחנות הבדיקה של ה-PCR. זה דיון שקבענו מעכשיו לעכשיו, אחרי שראינו תמונות של תורים של מכוניות לאורך קילומטרים סביב ראש השנה", אמר קריב בפתח דבריו.

"משרד הבריאות ופיקוד העורף מכירים בכשל, והדיון נפתח בהבנה שמה שראינו בראש השנה לא יכול לחזור על עצמו. אחת הסיבות לעומסים בראש השנה הייתה שקופות החולים, שהן חלק חשוב ממערך הבדיקות, לא פעלו במהלך החג – הבעיה היא שצריך היה להיערך לעניין הזה מראש", הוסיף.

ח"כ קריב סיפר על ההיערכות שצפויה לקראת יום כיפור וסוכות בעקבות הדיון: "הממשלה כבר ממחר תרחיב ב-25% את מספר צוותי הבדיקה בתחנות ה-PCR של פיקוד העורף, זאת הרחבה משמעותית שתאפשר עוד 20 אלף בדיקות מדי יום במתחמי הדרייב-אין. זאת תוספת חשובה, וכמובן שצריך להיערך גם לקראת יום הכיפורים.

"הרי לאורך יום הכיפורים לא יפעל אף מערך, ציבור המתפללים בבתי כנסת שדורשים תו ירוק לא יוכלו ללכת לעשות בדיקת אנטיגן בכל יום, ומאחר וחצי מהציבור הישראלי הולך לבתי כנסת ביום כיפור אי אפשר לשלוח את כולם למתחמי ה-PCR. לכן, דרשנו ממשרד הבריאות שלצורך יום הכיפורים, תוקפה של בדיקת האנטיגן המהירה יהיה 36 שעות, כך שאנשים יוכלו להיבדק בבדיקות מהירות בבוקר של ערב יום כיפור, וגם למחרת להיכנס לבתי כנסת שפועלים בתו ירוק".

גלעד קריב (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
גלעד קריב (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

עוד סיפר ח"כ קריב על בתי הכנסת הקטנים שהוחרגו ממתווה התו הירוק: "בתי כנסת שמיועדים לקהל מתפללים של פחות מ-50 איש, כולל מנייני החצרות וכל בתי הכנסת הקטנים, פטורים מתו ירוק בחגי תשרי. רק בתי כנסת של 50 איש ומעלה פועלים על-פי התו הירוק. להערכתנו, ההוספה של מערך הבדיקות המהירות אל מערך ה-PCR ותגבורו של מערך ה-PCR החל ממחקר בבוקר, יאפשרו את ההתמודדות עם אותן 36 שעות של יום הכיפורים".

ח"כ קריב הביע דעתו על כמות המאומתים הגדולה בקרב ציבור המתפללים ששב מאומן, והתייחס גם לדיווחים על כך שחלק גדול מהמאומתים זומנו לחקירה בחשד שזייפו בדיקות שליליות לצורך הטיסה לאומן: "הסיפור של זיוף הבדיקות צריך להיחקר בצורה יסודית על ידי המשטרה, ואם אכן יש ראיות ולא מדובר בטעות בין מערכי בדיקות כפי שכתוב היום בעיתונים החרדים, אז צריך לטפל בעניין הזה במלוא חומרת הדין.

"לא מדובר ברדיפה של הציבור החרדי – שמעתי דוברים חרדים שזועקים על כך שלהופעה של עומר אדם נכנסים 12 אלף איש בעוד לרחבת הסליחות בכותל נכנסים רק 8,000 אנשים. הם שכחו שבהופעה של עומר אדם דורשים תו ירוק, תעודת חיסון או בדיקה שלילית. ברחבת הכותל יש 8,000 מתפללים בלי תו ירוק – אין שם דרישה של תו ירוק בגלל החשיבות של חופש הפולחן".

כשנשאל האם היה צריך למנוע מהציבור הדתי לטוס לאומן, השיב: "פה עובר קו הגבול – מצד אחד, אסור לקבל את הטענות של הפוליטיקאים החרדים ודוברים חרדים אחרים כאילו שרודפים את הציבור החרדי. ומצד שני, אין מקום להפלות את הציבור החרדי. כרגע יש איסור יציאה על ארבע מדינות בעולם, אבל אין איסור יציאה לאוקראינה, אז אי אפשר לבוא ולהטיל איסור יציאה ספציפי במקרה הזה".

לסיום, התייחס קריב לצורך בהיערכות לקראת החזרה ללימודים רציפים אחרי החגים: "צריך לדבר כבר עכשיו על איך נערכים לחזרה לבתי הספר בעוד שבועיים. אנחנו יודעים בבירור שברגע ששגרת הלימודים הרציפה תתחיל, מספר התלמידים שיהיו בבידוד יעלה בצורה משמעותית. צריך כבר עכשיו להיערך להרחבת מערך בדיקות ה-PCR בכל רחבי הארץ, בדגש גם על הפריפריה, או לשנות את מתווה הבדיקות שמאפשר חזרה של ילדים ללימודים מבידוד. צריך שהממשלה תטפל בזה עכשיו, ולא יום אחרי שיחזרו לבתי הספר".