שר הבריאות ניצן הורוביץ שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על מצב התחלואה בקורונה ודעיכת הגל הרביעי אל מול החשש מפני זן הדלתא החדש שהתגלה בארץ, התייחס לפרסומים על סדקים בממשלה ובקואליציה וגינה את העימות האלים שאירע אמש בין יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה וח"כ איתמר בן גביר בבית החולים קפלן: "אירוע לא ראוי, נחרדתי לראות את זה". 

בפתח דבריו הורוביץ הרגיע את הבהלה מפני "זן הדלתא החדש" והסביר: "אין צורך להיכנס לבהלה. יש יבשות שכמעט ולא התחסנו, ולכן מתפתחים וריאנטים חדשים. יש וריאנטים בעולם, צריך להיות זהירים, לעשות את הבדיקות בנמל התעופה, להמשיך במסכות ולנהוג בזהירות. אבל אין צורך להיכנס לבהלה".

"הקורונה עוד לא מאחורינו, אנחנו במגמת ירידה ברורה וזה הצלחה גדולה העניין הזה שעשינו את זה בלי סגרים בלי להשבית לימודים ולסגור את המשק". הוא הוסיף: "אנחנו נתנו אמצעי הגנה מאוד יעיל וזה החיסון. לצערי יש אנשים שבחרו לא להתחסן. אנחנו רואים שהרוב הגדול של החולים הקשה, מונשמים וכו' הם אנשים שלא התחסנו. צריך לקחת אחריות אישית".

עוד אמר: "גם בהשוואה לגלים קודמים המספרים בגל הזה היו נמוכים יותר גם מבחינת מספר הנפטרים והמאושפזים. בגל הזה החיסון דעך והיה זן דלתא שמדבק הרבה יותר מהזן של הגלים הקודמים ולמרות זאת צלחנו את העניין בלי השבתות והסגרים שיש בהם נזק נוראי".

הוא הדגיש: "קיבלנו את ההחלטות בצורה שקולה תוך ניהול סיכונים. רוב גדול של המלצות משרד הבריאות שהובלתי התקבלו ועשינו את הבידודים, המסכות, הבדיקות ומדינות אדומות וסיפור החיסונים כמובן והורדת גיל המתחסנים וכו'. עשינו אותם לאורך זמן ותו ירוק וסגול ואני חושב שניהלנו את זה טוב מאוד והתוצאות מדברות בעד עצמן".

על ציבור מתנגדי החיסונים אמר: "בסופו של דבר מערכת הבריאות צריכה לטפל בכל אחד ואנחנו לא עושים הבחנה בין מי שהתחסן למי שלא התחסן לכן זו בעיה כללית זה שאנשים לא מתחסנים. אנחנו נלחמים במגפה אבל רוצים לחיות לצד הקורונה, לא יכולים לשעבד את כל חיינו, את העבודה, הפרנסה והלימודים התנועה החופשית התרבות למחלה אינסופית זה בלתי אפשרי. צריך להמשיך לחיות לצד הקורונה. לקיים שגרת חיים".

מחאת המתמחים: "שמח שזה מאחורינו"

בהמשך התייחס הורוביץ למחאת הרופאים המתמחים, שנראה כי הגיעה לסיומה עם פרסום מתווה קיצור התורנויות. "אני שמח שהסיפור הזה מאחורינו, אמרתי מההתחלה שלעבוד 26 שעות אני מלווה את המאבק 10 שנים אגב, ברגע שנכנסתי למשרד הבריאות אמרתי שאני אפתור את העניין הזה זה לא הגיוני בעיניי 26 שעות ברצף הבאנו מתווה ונתנו ביטחון שאכן זה קורה ואני שמח שהעניין הזה מאחורינו".

כשנשאל אם התקציב יעבור למרות הפרסומים על מתיחות בממשלה אמר: "ודאי, ברור שיש חילוקי דעות וידענו את זה כשנכנסנו לממשלה. זו ממשלה ייחודית מאז קום המדינה ויש נשואים שאנחנו לא מסכימים .עדיין המבחן של הממשלה זה מה שהיא עושה והיא עושה. היא מתפקדת ועובדת אחרי 3-2 שנים של כאוס שלטוני בחירות אחרי בחירות בלי תקציב, בלי מינויים, בלי החלטות, בלי חקיקה, סוף סוף דברים מתחילים לעבוד. למשל ההצלחה בקורונה או מאבק המתמחים. הממשלה הזאת עובדת וזה שיש חילוקי דעות, יש את זה בכל ממשלה אצלנו אולי יותר אבל האינטרס המשותף יותר גדול".

העימות בין עודה ובן גביר בבית החולים: "נחרדתי לראות את זה"

הורוביץ גינה את האירוע האלים שאירע אמש בבית החולים קפלן, במהלך יו"ר המשותפת איימן עודה דחף את ח"כ בן גביר שניסה להיכנס לחדרו של אסיר חמאס שובת רעב המאושפז בבית החולים: "אירוע לא ראוי, לא ראויה הרמת יד מצד חבר כנסת, לא ראוי שחבר כנסת ניסה להיכנס לחדר של מטופל בבית חולים. זה לא לעניין. זה בית חולים, את הדברים האלה צריך מנהל במשכן הכנסת. כל הסיפור לא ראוי וזה עניין לוועדת האתיקה של הכנסת. לצערי היא לא קיימת אז אי אפשר לטפל בהם אבל אני נחרדתי לראות את זה".

כשנשאל האם לדעתו יש להסיר את חסינותו של עודה אמר: "זה החלטה של ועדת הכנסת, אח"כ מליאה. זה הליך מורכב". 

הורוביץ הצהיר כי הוא תומך בחוק שמקדם שר המשפטים גדעון סער שימנע מנאשם בפלילים להקים ממשלה: "תומך בחוק בכל לבי, זה אנומליה שהייתה שאדם עם כתב אישום ומשפט פלילי ממשיך לכהן כראש ממשלה. מה שנכון לסגן שר, לשר, לראש עיר חייב להיות נכון לראש ממשלה. אני לא מבין את הוויכוח כאן. אולמרט התפטר ולא גרר אותנו לסאגה שנגררנו ב־3 השנים האחרונות בגלל משפטי השחיתות של נתניהו. החוק ראוי ומובן מאליו".

על סוגיית פתיחת קונסוליה במערב ירושלים לפלסטינים אמר: "אני חושב שזו החלטה של האמריקאים. אני תומך בפתרון שתי המדינות אני רוצה שתהיה מדינה פלסטינית ואשמח שתהיה שגרירות בירושלים, אין לי בעיה עם זה. אני חושב שזו הדרך לפתור את הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים". 

צריך אישור ישראלי.
"אז נדון בזה בממשלה. העניין לא עלה. לגופו של עניין אני תומך בקשרים עם הרש"פ, אותי זה לא מרתיע. להפך, נפגשתי עם אבו מאזן זה חלק מהמצע שלנו והרעיונות שלנו וחלק ממה שהממשלה עושה. אנחנו בקשרים כלכליים ומכל הסוגים, גם קשרי בריאות אגב, זו מערכת ששלובה אחת בשנייה. אני לא הולך למקומות איפה יש בינינו סכסוך אני מנסה לראות איפה אפשר להגיע להסכמה כדי לפתור בעיות".

הורוביץ: "מאמין לקולט אביטל"

לסיום התייחס הורוביץ לעדויות על הטרדה ותקיפה מינית שהתפרסמו לאחרונה נגד שמעון פרס, הבולטת שבהן היא קולט אביטל שסיפרה על מקרה בו פרס תקף אותה בזמן שהיה ראש הממשלה ב-1984. על קולט אביטל אמר: "אני מעריך אותה ומחזק אותה, היא מצאה לנכון לספר אז מאה אחוז צריך להקשיב לה. אני מבין שאולי הייתה עוד מישהי. אני מאמין לה".

כשנשאל האם יש לשנות את מורשת פרס לאור העדויות אמר: "צריך להגיד את האמת תמיד וכן יש דברים שעשה שבעיניי מאוד חיובים ודברים שצפים עכשיו שבעיניי הם מבישים. אני חושב שצריך להגיד הכול ולא להסתיר". עוד אמר: "אין יום זיכרון לאומי לפרס. אני מניח שבשנים הקרובות אם יהיו עוד פרשיות ידברו על זה. אני לא מפחד מדברים כאלה, זה בסדר לדבר על זה. נשים שנפגעו גם אחרי הרבה שנים יש להן זכות לספר על מה שהן עברו".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm