יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה התייחס היום (רביעי) להצעת החוק אותה מקדם שר המשפטים גדעון סער, אשר תמנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי מפלגתו תתמוך בהצעה.

עודה כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לאיילת שקד יש רק אצבע אחת - לנו יש שש. גדעון סער, אפשר להעביר את החוק שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה - כבר בשבוע הבא".

הציוץ של עודה גרר תגובות רבות שהזכירו את העימות האלים עם איתמר בן גביר אמש בבית החולים קפלן. השר לשירותי דת מתן כהנא כתב בחשבון הטוויטר שלו: "איימן, ראינו אתמול מה הידיים שלך מסוגלות לעשות". גם ח"כ עמיחי שיקלי הגיב לציוץ של עודה ותקף אותו: "לך ולחבריך ברשימת תומכי הטרור המשותפת אין זכות כניסה לכנסת ע״פ חוק יסוד".

שרת הפנים, איילת שקד, נשאלה עם הצעת החוק בוועידת ה-Muni Expo של מרכז השלטון המקומי, והיא השיבה: "אני מתנגדת לכך, אני לא חושבת שיועץ משפטי לממשלה צריך להכריע מי עומד בראשות הממשלה. סיכמנו לא לעסוק בזה עד התקציב ואז נכריע". עם זאת, מאחר ושקד התפטרה מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי עם מינויה לשרת הפנים, היא אינה ח"כ ועל כן אין לה זכות הצבעה במליאה. 

כזכור, אתמול פרסם סער את תזכיר החוק המתקן את חוק-יסוד: הממשלה, ומונע את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. יצויין כי תחולת החוק תהיה רק החל מהכנסת ה-25.

ע"פ ההצעה, ח"כ שתלוי ועומד נגדו כתב אישום לא יהיה כשיר להרכיב את הממשלה אם הואשם בעבירה שהעונש הקבוע לה הוא למעלה משלוש שנות מאסר. עם זאת, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית יוכל להתיר את הטלת המנדט על אותו ח"כ במידה ויקבע כי אין עם העבירה קלון.

המשמעות היא שח"כ שיש נגדו כתב אישום בעבירה שעונשה למעלה משלוש שנות מאסר, ויש עמה קלון לא יוכל לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה מנשיא המדינה, לא ייכלל בהצעה להבעת אמון בממשלה חדשה ולא יושבע כראש הממשלה החלופי.