בצל שיאי התחלואה: קבינט הקורונה התכנס הערב (שלישי) לדיון בו יכריעו כיצד תיראה המשך מדיניות הממשלה מול התפשטות זן האומיקרון וגל התחלואה הנוכחי, ששובר שיאים חדשים במספר החולים והמבודדים מדי יום. השרים היו אמורים להכריע על המשך המדיניות לנוכח העלייה במספרי החולים והמבודדים - אך יצאו ללא החלטות ממשיות. שר שהשתתף בישיבת הקבינט ציין כי כל המומחים שהציגו בדיון אמרו שאין כל תועלת בסגר.

במהלך ישיבת הקבינט התרחש ויכוח בין השר אלקין לראש הממשלה בנט שעלה לטונים גבוהים, כך לפי שני מקורות שמעורים בנושא. כאשר אלקין החל לשאול שאלות ובנט ניסה להשתיק אותו בתקיפות רבה.

אלקין הגיב בכעס רב ואמר כי שלושה שבועות לא היה קבינט קורונה: "אם אתה מקיים את הישיבה רק בשביל לעשות וי כדי לשלוח אותנו להתראיין אז לא צריך שאלות אבל אם רוצים שנבין אז צריך לשאול. אין פלא שהציבור לא מבין אם אני כחבר קבינט קורונה לא מקבל תשובות". 
בנט השיב: "זאב, קח נשימה, נענה לך על כל השאלות". 

בנט: "נגיע למיליוני נדבקים בקורונה" (צילום: ערוץ הכנסת)

לקראת הישיבה, המליץ משרד הבריאות לשרים לאפשר בדיקות PCR גם למי שאינו מעל גיל 60 ובקבוצות הסיכון, ולבטל לחלוטין את חובת הבידוד למאומתים א-סימפטומטיים שמחזיקים בתפקידים חיוניים. קבינט המומחים מצידו המליץ להגביל התקהלויות בחללים סגורים, אך להשאיר את בתי הספר פתוחים

ראש הממשלה נפתלי בנט הזהיר לפני הישיבה כי מיליוני ישראלים צפויים להידבק בנגיף והצהיר כי סגר לא נמצא על הפרק: "אנחנו מנהלים את המשבר הזה בעקביות לאור שלושה עקרונות יסוד: אחד, המשק פתוח ככל שניתן והכלכלה ממשיכה לתפקד. שנית, אנחנו מגנים על הפגיעים ביותר ושלוש, שומרים על הילדים שלנו, גם אם זה קשה".

בתוך כך, מוקדם יותר היום פרופ' רן בליצר, חבר קבינט המומחים המייעץ למשרד הבריאות ולקבינט הקורונה, פרסם את מסקנות הדיון שערך אמש קבינט המומחים בנוגע לצעדים הנדרשים מול התפשטות התחלואה באומיקרון. בין היתר, המליצו המומחים שלא לסגור את בתי הספר, אך כן להטיל מגבלות על התקהלויות - בניגוד למדיניות הממשלה הנוכחית. 

במהלך הדיון קבעו המומחים כי לא ניתן להכריע בין המודלים השונים והסותרים שמנסים לחזות כיצד יימשך גל התחלואה הנוכחי והדגישו כי קיים סיכון לא מבוטל לפגיעה בטיפול הרפואי ועומס על מערכת הבריאות בשיא הגל.  

על כן, המליץ הקבינט להכין את מערכת הבריאות לעומס כבד וכן להנחות את המבוגרים בקבוצות הסיכון להקטין מגעים למינימום לשבועות הקרובים, לרבות מעבר לעבודה מרחוק בלבד בחודש הקרוב ולייחד לכך מתן פיצוי כספי בהתאם, כדי לאפשר את היעדרותם של המבוגרים בשבועות הקרובים.  

בנוסף, המליץ הקבינט שלא לסגור את בתי הספר והגנים, והוסיף כי היכן שניתן ללמוד במגבלות הנחיות הבידוד המחמירות הקיימות יש לעשות זאת בתנאים הבטוחים ביותר שניתן לייצר, וכן לעודד את השלטון המקומי לאתר וליישם פתרונות רלוונטיים. הקבינט הדגיש כי חיוני לאפשר למידה היברידית לאור ריבוי המבודדים כדי לאפשר לתלמידים הנדרשים לכך להישאר בבית ולא להיוותר ללא מסגרת חינוכית. 

כל חברי הקבינט מתנגדים לסגר גורף אך תומכים בהגבלת התקהלות מידתית לתקופה מוגבלת של מספר שבועות ובהן  מגבלות על התקהלויות נרחבות בחללים סגורים, במטרה לנסות ולהקטין את קצב התפשטות התחלואה בכל הגילאים ולהקטין את מספר החולים הקשים הצפויים בשיא הגל. 

עם זאת, הקבינט ציין כי ההמלצה מסויגת בשל הקושי להעריך את עצמת ההשפעה של צעדים אלו להפחתת התחלואה, אך ציין כי היא מגובה בסבירות גבוהה להשפעה לכל הפחות על זן הדלתא שעדיין גורם לתחלואה משמעותית ובעלת פוטנציאל להפחית במידת מה את התחלואה בשיא הגל. 

בראש סדר העדיפויות המליץ הקבינט להקצות מיידית משאבים עבור האוכלוסיה המבוגרת במסגרת "מגן אבות" בקהילה, לאפשר קדימות בתור לבדיקות PCR ולוודא מיצוי ההזדמנות שלהם לקבל את הטיפול בתרופה החדשה בלוח הזמנים הצר המאפשר זאת. הקבינט ציין כי השמירה ההדוקה על מלאי תרופת הרג'נרון הוביל לכך שמרביתו לא נוצל- והמליץ לא להגיע שוב לנקודה זו. 

כמו כן המליצו המומחים להאיץ את מאמץ ההתחסנות בפרט בקרב מבוגרים מעל גיל 40 שטרם קיבלו את מנת הבוסטר בעזרת תמריצים והשקעה נוספת בהגברת הנגשת החיסונים.

הקבינט הדגיש כי את כל ההמלצות האלו יש ללוות בהסברה אפקטיבית חדה וממוקדת לאוכלוסיה זו להימנעות מירבית מכל פעילות חברתית בחללים סגורים - עם או בלי תו ירוק - באופן מיידי ולמשך השבועות הקרובים, לרבות התנהלות זהירה גם מול קרובי משפחה שאינם בני בית.