ראש הממשלה נפתלי בנט קיים הערב (שלישי) מסיבת עיתונאים, על מנת להסביר לציבור את המשך טיפול הממשלה בזן האומיקרון של נגיף הקורונה. דבריו של ראש הממשלה מגיעים על רקע נתוני משרד הבריאות, שמציגים כי ביממה האחרונה אבוחנו במדינה 41,154 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה בישראל, זאת מתוך 375,223 בדיקות שנערכו כאשר אחוז החיוביות בהן עומד על 10.97. לצד זאת, מקדם ההדבקה עומד כעת על 2.05.

בפתח דבריו אמר בנט: "אני רוצה לציין את המובן מאליו, אנחנו ניצבים מול גל הדבקות שמכה בכל העולם. האומיקרון הוא זן שמדבק יותר מכל הזנים האחרים גם יחד, המספרים הם בגובה שלא הכרנו עד כה. אני מזכיר שהאולפנים שקוראים להיסטריה, קראו לי היסטרי כשהכנו את המדינה. בכל העולם מתמודדים".

בנט הוסיף: "באוסטריה מקבלים תשובות PCR אחר שבוע, בניו יורק אחרי חמישה ימים. אנחנו נגיע לכמה מיליוני נדבקים, אבל אנחנו מנהלים את המשבר הזה בעקביות לאור שלושה עקרונות יסוד: המשק פתוח ככל שניתן והכלכלה ממשיכה לתפקד, שנית, אנחנו מגנים על הפגיעים ביותר ושלוש, שומרים על הילדים שלנו, גם אם זה קשב".

בהמשך, התייחס ראש הממשלה לפגיעה הכלכלית עקב נתוני התחלואה: "אני לא רוצה שאנשים יאבדו את מקום העבודה שלהם, לא רוצה לראות אנשים מפוטרים, קל לסגור עסק - קשה להקים מחדש. את העסקים הנטושים של הגלים הראשונים אנחנו עדיין זוכרים, לכן - פתוח ככל שאפשר, אבל לא נשאיר את האזרחים להתמודד לבד, המדינה נכנסת איתכם מתחת לאלונקה. לא כולם יכולים לעבוד מהבית, יש המון בבידוד, לכן כל העובדים במשק יקבלו שכר גם על ימי הבידוד, כבר מיום הבידוד הראשון, ויש מענה גם לעצמאים".

על החיסון הרביעי וחיסוני הילדים אמר כי "אנו מגינים על הפגיעים", והוסיף: "אנחנו מגינים על הפגיעים, אנחנו בישראל שומרים בעקביות על בתי החולים הגריאטריים, הבאנו תרופות גם ממרק וגם מפייזר בהיקפים גדולים. כ-400 אלף כבר התחסנו ברביעי וזה הישג יחיד מסוגו בעולם. אנייכול לקבוע שאין מדינה ששומרת על זקניה טוב יותר מאשר מדינת ישראל, וכולם צריכים להיות גאים בערכים האלו".

עמדה לקבלת החיסון הרביעי (צילום: תומר נויברג)
עמדה לקבלת החיסון הרביעי (צילום: תומר נויברג)

"העקרון השלישי - אנחנו שומרים על הילדים גם אם זה קשה. האומיקרון פוגע בילדים, זו עובדה. הווריאנט לא פוסח עליהם, רובם יהיו בלי סימפטומטים או יחלו קל, אבל המיעוט מבין הלא מחוסנים - יחטוף את זה חזק, צריך לדעת את זה. אני חושב על הילדים שלנו, אלו שלא התחסנו, לכן אנחנו נוקטים בגישה מחמירה בכל הקשור לילדים: אין הקלות. מערכת החינוך כפופה כמו כולם ולכן נראה יותר ילדים מבודדים, כי אין מספיק ילדים מחוסנים. אני קורא להורים, לכו לחסן את ילדיכם".

"אבל לא אוותר על ההגנה עבור ילדים לא מחוסנים. אנחנו מעבירים כבר השבוע שלוש בדיקות לכל תלמיד בחינם ונמשיך גם בשבועות הקרובים להזרים לתלמידי ישראל בדיקות חינם, אגב גם שאר המשפחה יכולה להשתמש בבדיקות", סיכם.

לאור החשש מקריסת מערך הבדיקות, ומתווה הבדיקות החדש, אמר: "אנחנו בישראל משיאני הבדיקות בעולם, התורים ארוכים, אם כי קצת התקצרו. אם יש משהו שאני שונא באופן אישי זה לעמוד בתור. אבל הסיבה לתורים הארוכים היא אנשים שנדבקו או חשודים שנבדקו. בקרוב יהיו עוד הקלות בעניין הזה. אני מבקש ממי שלא חייב לגשת לבדיקת PCR לא לגשת, הסתפקו באנטיגן המוסדי. אנחנו מבקשים להשאיר זאת למבוגרים".

בסיום אמר בנט: "אלה יהיו שבועות קשים, נעבור את זה. מדינת ישראל מביאה את שכבות ההגנה הטובות ביותר בעולם. אבל על כל אחד מאיתנו לקחת אחריות ולדאוג לילדיו, להוריו, להתחסן, לעטות מסיכה כי זה עובד, ולא להתקהל שלא לצורך אין מקום לפאניקה, אין מקום להיסטריה, נעבור זאת יחד".

לאחר דבריו, פנה ראש הממשלה לענות לשאלות העיתונאים. בנט נשאל "האם שר האוצר מבין את גודל האירוע? גם יו"ר האופוזיציה אמר שבדיקות האנטיגן הן כמו רולטה", והשיב: "שום דבר ממה שנתניהו יעשה לא יפתיע אותי. ראיתי סרטון שלו מכרסם באמון הציבור באנטיגן. בכל העולם משתמשים בזה, המעשה שלו לא רק חסר אחריות אלא גם אנטי פטריוטי, שיבש את אמון הציבור".

בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש, החליט לקצר את ימי הבידוד למאומתים, לשבעה ימים. זאת כאשר שלושת הימים האחרונים ללא סימפטומים. ההחלטה תיכנס לתוקף בחצות שבין רביעי לחמישי, ה-13 בינואר. ההחלטה הגיעה על רקע בדיקות אותן ערך משרד הבריאות בשבועות האחרונים, בקרב מאומתי האומיקרון, שכללו בדיקות PCR ובדיקות מיוחדות לגידול הנגיף אחת ליומיים. מהבדיקות התגלה כי הסיכוי לגדל וירוס חי לאחר שבעה ימי מחלה הינו נמוך, ועומד על כ-6% (מתוך 15 תרביות שנלקחו לאחר יום 7 רק תרבית אחת היתה חיובית).