ישיבות הסיעה נפתחו היום (שני) בצל אירועי אמש בשכונת שייח' ג'ראח. חברי הרשימה המשותפת היו הראשונים לנאום, והטיחו האשמות ממוקדות ביו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, שהקים שם את לשכתו החל מאתמול, ובעקבות זאת פרצו מהומות אלימות.

"בן גביר הוא האיש של נתניהו בשכונה. המטרה היא להבעיר את השטח, בדיוק כמו שעשה בחודש במאי האחרון ואנחנו מזהירים מכך", אמר יו"ר המפלגה, איימן עודה. ח"כ אחמד טיבי הוסיף: "בן גביר הוא פירומן, יש מי שמניע אותו. אנחנו רוצים להתריע, בן גביר ומי שעומד מאחוריו יכולים לפוצץ את כל האזור".

חבר הכנסת סאמי אבושחאדה המשיך: "השור הזועם שנקרא איתמר בן גביר. ראינו אותו משתולל בחניון עם אקדח ועם המתנחבלים ובשייח ג'ראח, הוא לקח את ההוראות. הבעיה שלנו היא לא בן גביר, היא שהשור הזועם המקבל תמיכה מקיר לקיר גם באופוזיציה וגם בקואליציה. הוא נע ומוגן על ידי המשטרה ויש לו גיבוי פוליטי לכל מה שהוא עושה. המתנחלים תפסו את כל מוסדות השלטון, יש להם רה"מ שחוזר לתפקד כראש ארגון של מתנחלים, וזו המדיניות שלו בכל התחומים".

חברי הרשימה המשותפת: אחמד טיבי, איימן עודה וסאמי אבו שחאדה בישיבת סיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
חברי הרשימה המשותפת: אחמד טיבי, איימן עודה וסאמי אבו שחאדה בישיבת סיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

אחריו, שר החוץ ויו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, פתח את הישיבה בקריאה לאזרחי ישראל השוהים באוקראינה לשוב ארצה "לפני שיהיה מאוחר מדי". הוא הוסיף כי "יש מאמץ לחסוך מלחמה, לא בטוח שהוא יצליח. אם היא תפרוץ, יהיה קשה יותר לחזור לישראל מאוקראינה. ביומיים הקרובים זה פשוט - החברות מתגברות טיסות, מי שרוצה לחזור יכול".

הוא הדגיש: "יכול להיות שהדיפלומטיה העולמית תצליח לעצור את ההתדרדרות וישראל תעשה כל שביכולתה, אך בנתיים - אני קורא לכל האזרחים לשוב הביתה". 

כנשאל על אירועי שייח ג'ראח, השיב לפיד: "בן גביר לא שם כדי להגן על התושבים, הוא שם להבעיר את השטח. אם יש הבדל גרסאות בין המשטרה לבן גביר - אין התלבטות, אני מאמין למשטרה".

לפיד: "בן גביר הגיע לשייח' ג'ראח כדי להבעיר את השטח, אני מאמין למשטרה" (צילום: ערוץ כנסת)

יו"ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה, מרב מיכאלי, קראה גם היא לישראלים לשוב ארצה מאוקראינה, וציינה כי נוספו שמונה טיסות חזרה, בנוסף לטיסות הסידרות. "רשות שדות התעופה והתעופה האזרחית יתעדפו כל מטוס שיבוא מאוקראינה", הדגישה, "הטיסות לא מלאות, אנחנו ערוכים לכל תרחיש ולא יהיה ישראלי שירצה לשוב הביתה ולא יוכל לעשות זאת".

שר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, ציין את התקנות שפרסם, שהפכו את השימוש העצמי בקנאביס לצריכה עצמית לעבירה מנהלית במקום פלילית, ללא רישום פלילי. "אני רוצה להסביר את החיוניות של המהלך - המהלך הוא חשוב כי בלעדיו, בחודש מרץ תסתיים הוראת השעה של מתווה ארדן וצריך לחזור בהיעדר מהלך אחר לאכיפה פלילית רגילה", הוסיף סער.

גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)
גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ, התייחס ליוקר המחייה וטען כי יש לטפל באופן ממוקד בסיוע לקשישים, העלאת שכר מינימום באופן מהיר, תמריצים לעסקים קטנים וסיוע ממוקד לאזרחים מהעשירונים התחתונים.

באשר לאירועים בשייח' ג'ראח, אמר: "כוחות הביטחון בהובלת המשטרה והשב"כ פועלים ביד קשה מול כל אירוע טרור וישימו את ידם על המפגעים שניסו לשרוף בית משפחה בשייח ג'ראח. טרור ואלימות ייתקלו בתגובה נחושה בכל מקום, מכל מקום ומכל מי שיזום. אני מדגיש - מדינת ישראל תממש את ריבונותה ותשמור על חוק וסדר בירושלים ובכל מקום שתחת סמכותה".

"לצד זאת, חברי הכנסת שמנסים לתפוס טרמפ פוילטי על המצב, כמו איתמר בן גביר - אתם פועלים נגד האינטרס הביטחוני של ישראל, נגד האינטרס המדיני והחברתי. תנו למדינה להפעיל את הכוח ואל תלבו את האלימות. גם לנבחרי ציבור יש אחריות, מדובר כאן על חיי אדם", אמר.

באשר לביקורת שהוטחה בשבועות האחרונים באשר לתחנת גלי צה"ל, בשל הפסקת עבודתו של השדרן הוותיק יעקב ברדוגו, אמר: "אין לי נגיעה בתכנים ובצוות. אני לא אתייחס לשדר כזה או אחר, כי בעצם ההתייחסות שלי, אני עלול לכאורה להעביר מסר פוליטי".

"אני מבקש להזכיר לכל מי שמנסה ליצור מצג שווא, כאילו אני משתמש שימוש פוליטי בתחנה שלא התראיינתי בה מעל לשנה, לא ביקשתי סיקור חיובי ולא אבקש, הדרישות שלי הן מאוד פשוטות - כל עוד היא קיימת, שתהיה ממלכתית ותשמור על אתיקה וכבוד לכל מי שפועל ממנה ובתוכה, ולדאוג שחיילי צה"ל לא יהיו מעורבים בשידורים פוליטים", המשיך גנץ. 

בסיום דבריו אמר שר הביטחון: "אני בוחן את קידום הוצאת התחנה מצה"ל וזו סוגיה מורכבת, לכן והגם שהסוגיה עוד על הפרק. אי אפשר לקבל מצב שבו חיילי צהל יעסקו בפוליטיקה".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר בתגובה להתקפות נגדו אמר: "מוזר שלא שמעתי את כל המצקצקים בלשונם כשהציתו בית של יהודי ושרפו תשע פעמים את רכבו ומיררו את חייהם של תושבי  השכונה היהודים אז הם התעלמו, שתקו ועכשיו עוד מעיזים לתקוף ברוב חוצפתם".  

"טלו קורה מבין עיניכם ולהבא לפני שאתם תוקפים אותי ראוי היה לכל הפחות להתייחס לטרור הפורעים הערבים. הגעתי להציל התושבים שם. ממשלה נורמלית הייתה מבינה שתפקידה הוא להגן על יהודים, אבל ממשלת ישראל נתמכת על ידי התנועה האיסלאמית ולכן הם שותקים", הוסיף. 

בנימין נתניהו (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מארק ישראל סלם)

מיד אחריו פתח את ישיבת סיעתו יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שהתייחס בפתח דבריו לפרשת פגסוס: "פרשיית הריגול נגד אזרחי ישראל מחייבת ועדת חקירה ממלכתית ומיד. שיהיה ברור, אין צו חוקי שמאפשר ריגול נגד אזרחים. הטענה המטעה, שניתן צו לריגול כזה, נוועדה להטעות את הציבור מאחר שאין אפשרות חוקית כזו. זהו דבר בלתי חוקי בעליל".

"אפילו בהודעת הבדיקה המגמתית של המשטרה, שנועדה למסמס את פרשיית הריגול, המשטרה מודה שהיא ביצעה פעולות ריגול אחר אזרחים באופן חסר תקדים בתולדות הדמוקרטיות. אין דמוקרטיה שיכולה להשלים עם מציאות שבה המשטרה מרגלת אחר אזרחיה", הוסיף. 

בנימין נתניהו בהתייחסות לפרשת פגסוס בישיבת הסיעה, ערוץ הכנסת

לדבריו, "רק ועדה ממלכתית יכולה לתת לציבור תשובות לשאלות המרכזיות - נגד מי בוצע הריגול, מתי, באיזה היקף, מי נתן את ההוראה, מי היה בסוד הביצוע והאם הטעו את השופטים שנתנו צווים בלי לומר להם שמדובר בכלי ריגול לא חוקי נגד אזרחים".

"כל יום שעובר בלי ועדה, מגדיל את הסיכוי לשיבוש חקירה, תיאום עדויות והעלמת ראיות. לכן אנחנו דורשים בקול ברור וצלול - ועדת חקירה ממלכתית מיד", סיכם. 

בחלק הסגור של ישיבת הסיעה אמר נתניהו: "אני מגנה בכל תוקף את מעשה האלימות נגד ח״כ איתמר בן גביר. זה לא ״שייח׳ ג׳ראח״ - זאת ירושלים, זאת הבירה שלנו. אנחנו מאוחדים בדרישה מהמשטרה לשמור על הסדר והביטחון לתושבי שכונת שמעון הצדיק בדיוק כפי שאנו דורשים שהשקט והביטחון יישמרו בכל מקום במדינת ישראל".