הרב יונתן מרקוביץ', רבה הראשי של בירת אוקראינה קייב, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על החשש הגדול של הקהילה היהודית המקומית מפני פלישה רוסית שעלולה להתרחש בכל רגע, וסיפר על הדריכות הרבה בקרב התושבים ועל האימונים האזרחיים בנשק שנערכים בצל החשש מפלישה.

צבא אוקראינה מתאמן לקראת פלישת רוסיה (צילום רויטרס)

בפתח דבריו סיפר הרב כי "אצלנו התושבים חצויים למעשה, כל אחד בדעתו. הממשל משתדל להרגיע את התושבים לא להכניס אותם לפאניקה פשוט כדי שלא יהיה לחץ גדול והיסטריה. המצב הכלכלי פה הפך להיות מאוד קשה כיוון שהרוסים לוחצים מאוד, המשקיעים ברחו פה. עם זאת אנשים הולכים לעבודה ולבתי הספר, מוקדי הבילוי פתוחים, הכל עובד רגיל". 

עם זאת, הוא סיפר שהדריכות בהחלט קיימת בעיר: "כל מי שהיה בצבא מתכוננים למלחמה בזמן שלום, לכן אוגרים מזון ולכן מתכוננים לכל תרחיש אימים שיכול לקרות, כיוון שאם רוסיה תפלוש, מבחינת האוקראינים ותושבי אוקראינה זה תרחיש שהוא לא רצוי בכלל". 

הוא הוסיף ותיאר את האימונים האזרחיים בנשק שנערכים לדבריו כמעט בכל עיר באוקראינה בצל החשש מפלישה. "יש אימונים בנשק חם כמעט בכל עיר, יש אימונים מחוץ לעיר, מי שמארגן את זה זה בד"כ ראשי העיר. לומדים איך לירות ולכוון בנשק חם, איך למצוא מסתור, לומדים את כל מה שצריך על מנת שיהיה אפשר להגן, שהאזרחים יגנו על עצמם במידת הצורך. לומדים גם עזרה ראשונה, לתת עזרה ראשונה. כל מה שצריך". 

הוא סיפר כי בין המתאמנים, "חלק מהאנשים יש להם נשק ברישיון, וגם העירייה נותנת על מנת להתאמן. זה מוסדות צבאיים שמאמנים את האזרחים, הם מתאמנים ומחזירים את הנשק". עוד אמר כי מדובר גם בנשים ובנערות ובנערים צעירים: "כל מי שמגיע ורוצה ללמוד להגן על עצמו מלמדים אותו להגן על עצמו". על התמונות של ילדים מחזיקים בנשק אמר כי "אני חושב שהוא מחזיק נשק מעץ או מפלסטיק. את הילדים מלמדים כנראה עזרה ראשונה". 

כשנשאל איך אוכלוסיית ניצולי השואה והווטרנים ממלחמת העולם מתמודדים נפשית עם האירוע השיב: "אלה אנשים שלדעתי הכי קשה להם להתמודד עם כל מה שקורה היום כיוון שהם זוכרים את תקופת המלחמה בצורה הכי חיה שיכולה להיות, הם עברו אותה, הם עברו את המצב הבעייתי של מלחמה שאין מה לאכול ולשתות. הם בהיסטריה גמורה".

הוא סיפר כי הם משווים את התקופה של ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה למתיחות הנוכחית: "לגמרי, ממש ככה. הם מאוד מאוד מפחדים, זו אוכלוסייה שבהכי הרבה פאניקה. לכן אנחנו מכילים במיוחד בשבילם ומציעים להם מזון, אוכל, עם המון אהבה מנסים והמתנדבים שלנו שמגיעים אליהם כמובן מנסים להרגיע אותם".

הוא שיתף בסיפור: "לפני מספר ימים, פחות משבוע, חילקנו ל-500 אנשים מבוגרים משלוח מנות כיוון שזה סל מצרכים גדול. כל פעם שאנחנו מחלקים אנשים עומדים בתור, אנשים בצורה מאוד מסודרת, תרבותיים, מאוד נחמד. הפעם הזאת הם פשוט בהיסטריה רצו לקחת את השקים למרות שאמרנו שיש מספיק לכולם".

הרב הוסיף וסיפר כי ב-21 שנות מגוריו בקייב הוא כבר ראה סיטואציות דומות. "אני זוכר סיטואציות קצת שונות שבשנת 2014, אבל זה היה קצת שונה כי האוכל בחנויות נגמר, לא היה בכלל כי פחדו שהרוסים יגיעו, ייכנסו והמטרו נסגר. תחבורה ציבורית לא הייתה. עכשיו זה שונה, אבל אנחנו כן מתכוננים לכל תרחיש. רציתי אם אפשר להגיד תודה רבה לקרן הידידות שבזכותם אנחנו יכולים לחלק את האוכל הזה ולעזור ליהודים שנזקקים".

הוא שיתף בתמונת המצב של יציאת הישראלים בשעות האחרונות מהמדינה וסיפר כי "חלק גדול מהישראלים יצא, כמעט רוב הישראלים אני יכול להגיד יצאו, לאו דווקא בשבוע האחרון חלקם יצאו קודם וחלק אחר יצא כמובן בטיסות שהיו אתמול. בקייב נותרו מעט מאוד, לא יודע להגיד מספרים אבל נע בעשרות לדעתי". הוא סיכם ואמר כי "אני חושב שבכל אוקראינה עדיין יש ישראלים, חשוב להגיד שבאזור לבוב אנשים פחות מפחדים מכניסה של פוטין". 

בהמשך הצטרף לשיחה גם גיא מימון, אשר נמצא בימים אלה במוסקבה, ודיווח דווקא על שקט יחסי בעיר. "אני חייב להגיד, אני בטח אשמע הרבה פחות דרמטי מהרב פה ברוסיה ברחוב נכון לשבת בה טיילתי בעיר לא רואים ולא מרגישים יותר מדי. אני יכול לספר שישבתי בבית כנסת במשך 7 שעות בשבת ואפילו לא עלה הנושא של אוקראינה במהלך כל השיחות בסעודה השלישית. כך שבאמת עולם כמנהגו נוהג".

הוא סיפר על תנועות הצבא הרוסי ואמר כי "התנועה של הכוחות הרוסים, אני במקרה לפני כעשרה חודשים נסעתי דרומה ועוברים דרך עיר שנמצא  קרוב לגבול וכבר אז ראיתי הרבה תנועה של כלים כבדים, טנקים, מובילים לשם כוחות, כך שזה לא מתפתח בשבוע האחרון זה במשך השנה וחצי האחרונות שיש תנועה של כוחות צבאיים של רוסיה לכיוון האזור הזה. להגיד שמרגישים פה משהו מזה? הנקודה הכי קרובה של הגבול עם אוקראינה ומוסקבה היא בערך 550 קילומטר ממרכז מוסקבה, זה רחוק".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm.

בתוך כך, דוברו של נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, הבהיר הבוקר כי שאיפותיה של מדינתו להצטרף לנאט"ו ולאיחוד האירופי נמצאות בראש סדר העדיפויות המוחלט של המדינה. זאת בניגוד להתבטאותו של שגריר אוקראינה בבריטניה, ואדים פריסטייקו, שאמר בראיון לרשת BBC כי אוקראינה מוכנה "להתגמש" באשר למטרתה להצטרף לברית הצבאית, מאחר והדבר עלול להוות "טריגר" למלחמה עם רוסיה.