נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס היום (שני) למתיחות בין סין לטיוואן, והצהיר כי מדינתו תתערב צבאית במידה ותתבצע פלישה. מדובר באחת מההצהרות הכוחניות והגלויות ביותר לתמיכה בטייוואן מזה עשרות שנים.

ביידן הוסיף כי האחריות להגן על ריבוניות האי היא גדלה לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. את הדברים אמר במהלך מסיבת עיתונאים בטוקיו, והבהיר כי מדובר ב"התחייבות". עוד ציין כי מאמץ סיני להשתמש בכוח נגד טיוואן "לא יהיה מקובל. זה יעקור את האזור כולו, כמו שקורה כעת באוקראינה".

מתיחות אווירית בין סין וטייוואן (צילום: רויטרס)
מתיחות אווירית בין סין וטייוואן (צילום: רויטרס)

על פי מדיניות "סין אחת", ארה"ב מכירה בבייג'ין כממשלת סין ואין לה יחסים דיפלומטיים עם טייוואן. עם זאת, היא מקיימת מגעים לא רשמיים עם טייוואן, כולל שגרירות בטאיפיי, הבירה. בנוסף, ארה"ב גם מספקת ציוד צבאי להגנת האי.

כזכור, לפני מספר חודשים שגריר בייג'ין בוושינגטון צ'ין גאנג הזהיר כי "סין וארה"ב עלולות להיכנס לסכסוך צבאי, במידה והאמריקאים יעודדו את עצמאותה של טייוואן".

"תן לי להדגיש את זה", אמר השגריר, "סוגיית טייוואן היא המכשול העיקרי בין סין לארצות הברית. אם שלטונות טייוואן ימשיכו ללכת בדרך לעצמאות בתמיכה אמריקאית, סביר להניח שזה יוביל לסכסוך צבאי בין המעצמות".