נשיאת טייוואן, צאי אינג-וון, אישרה היום (חמישי) בגלוי כי חיילים אמריקאים שוהים באי כדי לאמן את כוחות הצבא המקומיים והזהירה כי אם סין תכבוש את טייוואן, זו תהיה פגיעה אנושה ברעיון הדמוקרטיה ברחבי העולם.

בריאיון בלעדי לרשת CNN, צאי אישרה את הפרסום בוול סטריט ג'ורנל החודש על נוכחות של חיילים אמריקאים בטייוואן, וזאת אחרי שחיל המצב האמריקאי האחרון עזב בשנת 1979. היא לא פירטה כמה חיילים ישנם, אולם הבהירה כי "לא מדובר במספר גבוה כפי שאנשים חשבו". "יש לנו מגוון רחב של שיתוף פעולה עם ארה"ב שנועד להגביר את יכולת ההגנה שלנו", אמרה הנשיאה.

על רקע המתיחות הגואה בתקופה האחרונה עם סין, שהגיעה לשיא עם מטס של 150 כלי טיס של חיל האוויר העממי במרחב הזיהוי של ההגנה האווירית של טייוואן בתוך ארבעה ימים בלבד בתחילת החודש, קראה צאי לדמוקרטיות באזור, ובהן יפן, קוריאה הדרומית ואוסטרליה, לסייע להגנת טייוואן, והיא הביעה את ביטחונה כי אם סין אכן תתקוף, ארה"ב ובעלות ברית נוספות יגיעו לעזרתה. "כאשר משטרים רודניים מפגינים מגמות של התפשטות, מדינות דמוקרטיות צריכות להתאחד נגדם. טייוואן היא בקו החזית", הדגישה.

"טייוואן אינה לבד כי אנחנו דמוקרטיה, אנחנו מכבדים חירום ואנחנו אוהבי שלום. ויש לנו ערכים משותפים עם מרבית מדינות האזור ומבחינה גיאוגרפית יש לנו חשיבות אסטרטגית", הוסיפה צאי. "יש פה אי עם 23 מיליון תושבים שעובדים קשה מדי יום כדי להגן על עצמם ולהגן על הדמוקרטיה שלנו ולהבטיח שלעם שלנו יש את החירות שהוא ראוי לה. אם ניכשל, אז זה אומר שאנשים שמאמינים בערכים האלה יטילו ספק אם שווה להילחם למענם".

למרות זאת, צאי הבהירה כי היא עדיין מאמינה שטייוואן וסין יכולות לחיות בשלום זו לצד זו. "אם נוכל לשבת ולדבר לגבי חילוקי הדעות שלנו ולנסות להגיע להסדרים, אז האם נוכל לחיות בשלום יחד? אני חושב שזו הציפייה של העם שלנו, וגם של התושבים בסין, כמו גם של עמי האזור", אמרה. "האם שי (ג'ינפינג, נשיא סין) רוצה יחסי שלום עם כולם באזור או בעולם או שהוא רוצה להיות בעמדה דומיננטית שבה כולם יקשיבו לו, יקשיבו לסין?".