על רקע ביקורו הצפוי של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, במזרח במזרח התיכון, ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי על פי הערכות מודיעין ישראליות ואמרקיאיות, איראן בונה בנתנז מתקן גרעיני חדש, אשר יהיה תת קרקעי ויוכל לעמוד בפני פצצות פורצות בונקרים והתקפות סייבר. 

על פי ההערכות, המתקן החדש שנבנה ע"י האיראנים מיועד להעשיר אורניום  ולהחליף מתקן אחר שתקיפתו לפני כשנתיים יוחסה במספר מקומות לישראל. על פי תצלומי לווין, המתקן המדובר נבנה לא רחוק מאחד אחר, ישן יותר ואשר נמצא גם הוא בנתנז. המתקן שנבנה בימים אלו נמצא עמוק יותר מתחת לפני הקרקע מקודמו. כדי לבצע תקיפה במקום יהיה צורך להשתמש בפצצות חודרות מהסוג המתקדם ביותר, אשר כיום לא עומד לרשות ישראל.

שר הביטחון, בני גנץ, התייחס  לפני מספר חודשים בקצרה לבנייתו של הכור האיראני, זאת בעת השתתפותו בכנס במכללת הבינתחומי בהרצליה: "בימים אלו ממש, איראן עושה מאמץ להשלים את הייצור וההתקנה של 1,000 צנטריפוגות IR6 מתקדמות במתקניה הגרעיניים שלה, כולל מתקן חדש שנבנה באתר תת קרקעי ליד נתנז".

כמו כן, לפי הדיווח במהלך המשא ומתן בין איראן לארצות הברית על החזרה להסכם הגרעין, ניסו האיראנים לעשות שימוש בעצם בנייתו של הכור החדש כדי ללחוץ על האמריקאים לבצע ויתורים במסגרת החזרה להסכם. השיחות בין שתי המדינות נתקעו לעת עתה, וקשה להעריך מתי יתחדשו.

כזכור, הסכם הגרעין בין המעצמות קרס לפני ארבע שנים, לאחר שנשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, החליט על  פרישה ממנו והטיל סנקציות משמעותיות על איראן. זאת על רקע טענותיה החוזרות של איראן, כי כל הפעולות שנעשות על ידה בנושא הגרעין הן למטרות שלום בלבד.