נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ינחת בישראל ב-13 ביולי בערב לביקור של כ-40 שעות, כך הודיע היום (שלישי) הבית הלבן. זאת, כחלק ממסע במזרח התיכון. בהודעת הבית הלבן נכתב כי מטרת הביקור היא: "לחזק את מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ולשגשוגה של ישראל".

במסגרת ביקורו בישראל, ביידן ייפגש עם ראש הממשלה בירושלים ועשוי לערוך גם פסגה וירטואלית עם מנהיגי הודו ואיחוד האמירויות. בהמשך צפוי לערוך סיור בסוללת כיפת ברזל הממומנת בחלקה על ידי ארצות הברית. כמו כן, ביקורו יתרחש במקביל לפתיחת משחקי המכביה והוא צפוי להיפגש עם חלק מהמתמודדים.

גורמים ישראלים אומרים ל'מעריב' כי הנושא האיראני יעמוד במרכז הביקור, במרכז השיחות שתתקיימנה עם הנשיא ביידן במהלך ביקורו בישראל. ישראל ובריטניה מקדמים דרישה להחזיר על השולחן את אופציית הסנאפבק שהייתה כלולה בהסכם הגרעין עד שארה"ב פרשו מההסכם. לפי סעיף הסנאפבק, ארה"ב הייתה יכולה להשיב את כל הסנקציות שהוטלו על איראן על ידי האו"ם, כפי שהיו לפני החתימה על הסכם הגרעין. כעת ישראל בתמיכת בריטים פועלת להחזיר את הסעיף על השולחן.

מטעם ראש הממשלה נמסר כי ביקורו של הנשיא ביידן בישראל יעמיק את היחסים המיוחדים וכן את השותפות האסטרטגית בין המדינות, כמו גם את מחויבתה של ארה"ב לביטחון וליציבות של ישראל והאזור. במסגרת ביקור הנשיא, ייחשפו צעדים של ארה"ב לחיזוק השתלבותה של ישראל במזרח התיכון ולשגשוג האיזור כולו, לצד הסכמות על חיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני והאזרחי בין ארה"ב וישראל.

כזכור, ביידן היה אמור להגיע לישראל בסוף החודש האחרון, אולם בבית הלבן דחו את הנסיעה כאמור בכמה שבועות. כמו כן, ביקורו של ביידן יתרחש לאחר ביקורה של המשלחת האמריקאית השבוע בישראל וברשות שבראשה עומדת עוזרת מזכיר המדינה האמריקאי לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף.

כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי במהלך פגישתה של ליף עם אבו מאזן, טען יו"ר הרשות כי ההנהגה עומדת לנקוט צעדים כדי להתמודד מול "ההסלמה הישראלית" והדגיש את הצורך להסיר את אש"ף מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב. גורמים המעורים בפרטי הפגישה טענו כי השניים דנו גם על פתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים ומשרדי אש"ף בוושינגטון.

נציגי הרשות הפלסטינית עם המשלחת האמריקאית (צילום: Palestinian President Office (PPO)/Handout via REUTERS)
נציגי הרשות הפלסטינית עם המשלחת האמריקאית (צילום: Palestinian President Office (PPO)/Handout via REUTERS)

לאחר מכן, ייוועד הנשיא האמריקאי עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם. מהבית הלבן נמסר כי מטרת ביקורו ברשות היא לחזור על תמיכתו בפתרון שתי מדינות, עם אמצעים שווים של ביטחון, חופש והזדמנויות לעם הפלסטיני". הפגישה בין ביידן לאבו מאזן צפויה להתרחש לאחר השיחה הקשה שערך יו"ר הרשות הפלסטינית עם שר החוץ האמריקאי. 

השיחה בין בלינקן לעבאס נועדה לנסות ולהרגיע את הרוחות, אולם לפי הודעת לשכת יו"ר הרשות הפלסטינית, עבאס אמר לבלינקן כי לא ניתן יותר לשתוק על המצב הנוכחי ביהודה ושומרון או לקבל אותו. "אין אופק מדיני וישראל ממשיכה לבצע צעדים חד צדדיים במיוחד בירושלים", הוא אמר לשר החוץ האמריקאי.

לשכת יו"ר הרשות הפלסטינית פרסמה באופן חריג דברים שלטענתה בלינקן אמר לעבאס. לפי ההודעה הפלסטינית שר החוץ האמריקני הבהיר שארצות הברית מחויבת לפתרון שתי המדינות, מתנגדת לבניה בהתנחלויות ורוצה לשמור על הסטטוס-קוו במקומות הקדושים בירושלים. הוא גם הבהיר שארצות הברית עדיין מחויבת לפתוח מחדש את הקונסוליה בירושלים.

בתום הביקור בישראל ובבית לחם, ביידן ינחת בג'דה שבסעודיה, שם הוא צפוי לפגוש כעשרה מנהיגים אזוריים, ובהם יורש העצר הסעודי. הדוברת של ביידן, קארין ז'אן פייר, הודיעה כי הנשיא האמריקאי יגיע לסעודיה בהזמנת המלך סלמאן ויפגוש בג'דה את נציגי מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ: בחריין, כוויית, עומאן, קטאר, סעודיה והאמירויות, וכן את נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, מלך ירדן עבדאללה, וראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-קדימי. 

ביקורו של ביידן בסעודיה מתרחש על רקע הדיווחים ולפיהם שניים מיועציו הבכירים של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיעו לביקור חשאי בסעודיה לשיחות בנושא התיווך בין ישראל לסעודיה, שנחשף בוואלה! לפי שלושה מקורות אמריקאים, יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לנושא המזרח התיכון, ברט מקגרק, והשליח האמריקאי לנושא אנרגיה עמוס הוכשטיין, שנחשב מקורב מאוד לביידן, הגיעולסעודיה כדי לקיים פגישות עם בכירים סעודים.