המתיחות הביטחונית מול איראן: על רקע ביקורו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בישראל ב-13 ביולי, גורמי מודיעין בארה"ב דיווחו היום (שלישי) כי ישנם סימני הסלמה בין ישראל לאיראן. זאת לאור הדיווחים כי ישראל הגבירה את החיסולים כנגד בכירים במשמרות המהפכה של הרפובליקה האסלאמית בחודשים האחרונים.

על פי גורמי המודיעין, "לא נראה כי לישראל יש תוכנית אסטרטגית שתצליח להפסיק את פיתוח הנשק הגרעיני האיראני", טען ג'ונתן פאניקוף, ראש היוזמה לביטחון במזרח התיכון במועצה האטלנטית. הוא הוסיף כי "אנו מקווים שבאמצעות סדרה של פעולות טקטיות, היא תוכל לשמר את הלחץ ולעכב ללא הרף את ההתקדמות האיראנית לעבר פצצה גרעינית".

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

גורם אמריקאי נוסף, גרס כי "ישראל עומדת מאחורי ההתנקשות בבכיר משמרות המהפכה, סייד חודיי בטהרן, לפני כחודש, כפי שדווח לראשונה בעיתון "ניו יורק טיימס". זאת, בנוסף לשני מדענים איראנים נוספים שהורעלו, ואיראן שלחה אצבע מאשימה לעבר ישראל. כמו כן, בסוף חודש מאי, התרחשה תקיפה של כטב"ם על המתקן הצבאי בפרצ'ין, ובה נהרג מהנדס איראני בכיר וחבר במשמרות המהפכה.

בתוך כך, גורמים בממשל ביידן אמרו כי "ישראל אינה מודיעה לארה"ב על פעילותיה מראש". הם הוסיפו כי נקטו גישה רחבה לגבי פעילותיה של ישראל ולא ביקשו ממנה לדחות את הפעולות. עם זאת, למרות שהם מסבירים כי לא סביר שתפרוץ מלחמה בין אירן לישראל, האפשרות שהמצב יצא משליטה, בהחלט קיימת. איראן העלתה את רמת הכוננות של כוחות ההגנה האווירית שלה בתגובה לפעולות הישראליות.

ג'ו ביידן בהצהרה מיוחדת על השימוש בנשק בארה''ב  (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן בהצהרה מיוחדת על השימוש בנשק בארה''ב (צילום: רויטרס)

במקביל, גורמים רשמיים דיווחו כי הם מודאגים מכך "שהרטוריקה האיראנית הופכת ללוחמנית יותר, מכיוון שהממשל באיראן החל לקשר בין התקיפות הישראליות להישרדות המשטר". כמו כן, דווח כי "הסביבה הביטחונית הרעועה" הובילה את ישראל ללחוץ בכבידות על הנשיא ביידן לבקר בסעודיה ולהיפגש עם יורש העצר הסעודי.

כזכור, נשיא איראן, אבראהים ראיסי, התייחס לאחרונה לחיסולו של קצין משמרות המהפכה האיראני חסן סיאד ח'דאירי ושלח מסר מאיים לעבר ישראל. הוא אמר כי בעקבות ההתנקשות הנקמה היא ודאית והיא תגיעה".