העיצומים במערכת החינוך: מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, הודיעה כי גם היום (חמישי) השביתה בבתי הספר היסודיים ובגנים תימשך למעט במוסדות החינוך המיוחד. בנוסף, משרד האוצר יתקצב הפעלת פעילות קיץ בבתי הספר וגני הילדים מיום ראשון ועד לסוף שנת הלימודים. כמו כן, מזכ"לית הסתדרות המורים, תקפה את משרד האוצר: "מסתבר שלאוצר יש כסף, אבל הוא מעדיף לתת אותו למפעילי קייטנות ולא למורים ולגננות".

כאמור, במשרד האוצר הודיעו על הפעלת פעילויות קיץ בבתי ספר וגני ילדים. בהודעתם נמסר כי "ההחלטה נבעה כהפקת לקחים מתקופת הקורונה והבנה בדבר חשיבות השמירה על השגרה ומניעת הפגיעה הקשה בתלמידים ובהורים כאחד". עוד ציינו במשרד כי "זאת בנוסף לשביתות ושיבושים הרבים של הסתדרות המורים שפוגעים במערכת החינוך ומונעים את סיומה של שנת הלימודים כראוי".

שביתה בבתי הספר (צילום: אבשלום ששוני)
שביתה בבתי הספר (צילום: אבשלום ששוני)

שר האוצר אביגדור ליברמן מסר: "בעיצומו של המו"מ בין משרד האוצר להסתדרות המורים, בוחרת ההסתדרות בדרך הקלה של השבתת מערכת החינוך, במקביל לניהול המשא ומתן. לצד הדאגה לציבור המורים אנחנו חייבים לדאוג גם להורים ולתלמידים ולכן נממן החל מיום ראשון הקרוב פעילות קיץ בבתי הספר כך שהמשק יוכל להמשיך לפעול כסדרו. אני מודה לשלטון המקומי על שיתוף הפעולה בהובלת הצעד ההכרחי הזה".

שעות ספורות לאחר מכן פרסמה הסתדרות המורים את תגובתה והודיעה כי תשבית את מערכת החינוך בכל הארץ מחר, למעט מסגרות החינוך המיוחד. יפה בן דויד: "אנחנו מנהלים כבר חצי שנה מו״מ עם פקידי האוצר אבל טרם קיבלנו אפילו הצעה קונקרטית אחת. היום אנחנו רואים שלאוצר יש כסף, אבל הוא מעדיף לתת אותו למפעילי קייטנות ולא לעובדות ועובדי ההוראה שנושאים על כתפיהם את מערכת החינוך".

עוד היא הוסיפה כי "במעשיו אלה מחריף האוצר את המשבר במערכת חינוך ומאיץ את נטישת עובדות ועובדי ההוראה. האוצר משדר לציבור ולעובדי ההוראה שאין צורך בעובדות ועובדי הוראה מקצועיים שיהיו אחראים על חינוך דור העתיד של ישראל. ברצוני להודות לארנון בר דוד, על הסולידריות שבין ארגוני העובדים שלנו וההגנה על הסייעות מפני ניצול של האוצר. אני קוראת שוב לשר האוצר, אביגדור ליברמן, להגיע באופן אישי ולשבת עם שרת החינוך, מנכלית המשרד, הממונה על השכר ואיתי - כבר מחר".

מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, במחאת עובדי ההוראה (צילום: אבשלום ששוני)
מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, במחאת עובדי ההוראה (צילום: אבשלום ששוני)

בהסתדרות המורים ציינו כי נציגיהם מוכנים לשבת לשיחות "עד שייצא עשן לבן" ומקווים כי השר ליברמן ינחה כבר מחר את פקידי האוצר להגיע עם "טבלאות שכר והצעות קונקרטיות לתוספות שכר לכל עובדי ההוראה בשירות המדינה. נזכיר כי הסתדרות המורים מנהלת מו"מ עם פקידי האוצר ונציגי משרד החינוך כבר מחודש ינואר".

שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון אמרה: "אנחנו רוצים למנוע את השביתה ב-1 בספטמבר. כל יום יש לנו עוד ועוד בקשות של מורים שמבקשים לעזוב את המערכת. המורים יסגרו את דלת הכיתה ב-30 ביוני, ולא יחזרו.

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי הגיב להחלטת הסתדרות המורים ואמר: ״לא נאפשר להחזיק את הורי ותלמידי ישראל כבני ערובה מהרגע להרגע. נדאג לאפשר המשך שיגרה בטוחה לילדים. המחויבות הראשונה שלנו היא לדאוג לבטיחותם ושלומם של הילדים. בסערה שמערכת החינוך נמצאת בה, הנפגעים הישירים הם התלמידים וההורים. המצב בלתי אפשרי והמחויבות הראשונה של הרשויות היא טובת התושבים". 

"על אף שאנחנו מצדיקים את המאבק שמנהלים המורים על שיפור תנאי העסקתם ותומכים בהם, זוהי לא דרכנו. אי אפשר להחזיק את ההורים והילדים כבני ערובה, להודיע כל יום ברגע האחרון על השבתה בשעות הערב ולפגוע בפרנסתם של ההורים, ואי אפשר לסכן את בטיחותם של ילדים קטנים שנשארים ללא מסגרות מפוקחות.  השלטון המקומי חותר למצוא את הפתרונות המתאימים ביותר, שיאפשרו המשך שגרה עבור הילדים וההורים", הוסיף ביבס.

כאמור, הסתדרות המורים פתחה הבוקר בשביתה בכל רחבי הארץ, במסגרתה לא יתקיימו לימודים בבתי הספר היסודיים, גני הילדים והאולפנים. לצד הדברים מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד פנתה לשר האוצר בקריאה לשבת כבר היום לשולחן המו"מ ו"למצוא דרך משותפת להתמודד עם האתגרים הסבוכים של מערכת החינוך".

עוקפים את השביתה: אלו הערים שיפעילו את גני הילדים למרות העיצומים

כפתרון לשביתת הסתדרות המורים, מספר ערים הודיעו כי יפעילו את גני הילדים באמצעות סייעות על מנת לעקוף את השביתה. חלק מהגנים ביישובים נפתחו כבר היום, כאשר במהלך לוקחות חלק הערים: קריית שמונה, קריית אונו, מודיעין, ירושלים, מעלה אדומים, כפר סבא, שוהם, אשקלון וגבעתיים.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד מסר: "הסייעות ותומכות החינוך הן לא הכוח המאסף במערכת החינוך אלא נכס אנושי ומקצועי חשוב. הניסיון להטיל את כל נטל מערכת החינוך על גבן של הסייעות לא יצלח. לא אאפשר לאף גורם להפיל את כשלון המשא ומתן על ראשן של הסייעות. אני מודיע בכך שבכל בית ספר/ גן ילדים שלא תגיע מורה או גננת מוסמכת – הסייעות לא תגענה לעבודה. הסייעות תגענה לבית הספר של החופש הגדול בראשון ליולי כפי שסוכם במקור".

 בהודעה שפרסם בפייסבוק כתב לסייעות: "אנו מעריכים ומוקירים את פועלכן ונמשיך להיאבק על זכויותיכן לשכר ומעמד של תומכות חינוך. לא ניתן לגורם כלשהו להפוך אתכן לקו המאסף של מערכת החינוך".