כשמבטיחים לנו אוויר הרים צלול כיין גם באוגוסט הדביק, שום דבר לא יעצור אותנו מלקפוץ לברייק קצר בבירתנו. רק ספוילר קטן - גם פה חם, רק אולי קצת פחות דביק.

אזור הר הנגב מזמין אתכם להתנתק מהשגרה ולרקוד את הלילה במדבר
השף של מסעדת מגדלנה מגיע לפרימה גליל

את 24 השעות שלנו בירושלים התחלנו בנחיתה רכה מלווה ביין בטחנת הרוח במשכנות שאננים, הצופה אל מול חומות העיר העתיקה. הטחנה הייתה במקור טחנת קמח והוקמה ב־1858. כיום מדובר באתר תיירות הכולל מוזיאון קטן המספר את סיפורו של משה מונטיפיורי, יוזם הטחנה, ומרכז המבקרים של יקב ירושלים. בעוד כרמי היקב פזורים על פני מספר אזורי גידול בארץ - משומרון והרי ירושלים, שפלת יהודה ועד מורדות הכרמל, ניתן ליהנות מהיינות בחדר טעימות היין באחד המקומות היותר יפים בעיר, לצד נשנוש קליל ומשביע.

יקב ירושלים, עם חיבור שורשי עמוק לעיר, נוסד ב־1870 ומייצר כיום ארבעה מיליון בקבוקים בשנה - חמש סדרות עם שלושה־שישה זנים בכל סדרה. יש לו כשרות בד"ץ, והוא זכה בפרסים רבים. באתר האינטרנט שלהם הם מציעים עצירה מרעננת מול נוף ירושלמי, לטעימת כוס יין ירושלמי - לבחירה לבן או אדום, עם אפשרות לתוספת כיבוד. משך הפעילות כ־20 דקות ועלותה 30 שקלים לאדם.

גבינות ויין בירושלים (צילום: מיטל שרעבי)
גבינות ויין בירושלים (צילום: מיטל שרעבי)

משם המשכנו לסיור מיוחד בשער החדש של העיר העתיקה. כשמו כן הוא, שער חדש יחסית שלא נבנה כאשר הוקמה חומת העיר העתיקה במאה ה־16. הרקע לפריצת השער הינו בקשתם של נציגי העדות הנוצריות בסוף המאה ה־19, להקל על התושבים והצליינים הנוצרים להגיע ממתחם הרובע הנוצרי בעיר העתיקה אל מקומות האכסון שלהם שהיו מצפון לחומות העיר, כמו מגרש הרוסים ומנזר נוטרדאם. כדי שלא ייאלצו הנוצרים לצאת דרך שער יפו או דרך שער שכם, הסכים ב־1889 הסולטן עבד אלחמיד לפרוץ שער חדש, ושמו של השער נקרא גם על שם הסולטן.

המדריכה שלנו בעיר העתיקה הייתה יעל ליבני מצוות המדריכים של דנה חפצדי, מנהלת קהילת "זאת ירושלים" ובעלת מותג בשם זה. בסיור היא הכירה לנו את הסיפורים הנפלאים שמאחורי הקירות, דמויות מקומיות, עסקים נפלאים וכמובן טעימות נהדרות של אוכל.

אבל רגע לפני שאקח אתכם איתי אל מי שפגשנו ואספר מה ראינו, כדאי שתדעו שמתחם השער החדש מציע מגוון פעילויות בחינם; מדי יום רביעי מתקיימים הרצאות ומופעים בערב תרבות מעשיר ומרתק, ובימי חמישי משעה 17:00 עד 20:30 מתקיימים הצגות ילדים, מופעי רחוב, סדנאות יצירה ומגוון פעילויות לכל המשפחה.

את פירוט האירועים ניתן למצוא באתר www.thenewgate.co.il.

אז מה ואת מי אסור לכם לפספס בסיור בשער החדש?

ממש 120 מטר מהכניסה, מצד שמאל מחכה החנות היפהפייה של ג'ורג' ודורין סנדרוני, שיוצרים עבודות אומנות וקרמיקה ארמנית - מאריחים ועד כלי נוי גדולים. הם יושבים יחד ומייצרים שם על פי המסורת, ללא כל טכנולוגיה וחידושים מודרניים, כלים עוצרי נשימה, כבר 40 שנה. אנחנו פשוט עמדנו ובהינו בבנות המשפחה יושבות וצובעות בנחת ובדיוק מדהים כל מילימטר בכלי. זה מרתק.

החנות היפהפייה של ג'ורג' ודורין סנדרוני (צילום: מיטל שרעבי)
החנות היפהפייה של ג'ורג' ודורין סנדרוני (צילום: מיטל שרעבי)

מדובר בעסק משפחתי מדהים, ואם תשאלו את ג'ורג' - הוא יספר לכם בשמחה את הסיפור שלו. יתרה מכך, אתם גם יכולים ליהנות מסדנה של שעתיים־שלוש, לבחור את הכלי שתרצו, לצבוע אותו על פי המסורת הארמנית בעזרת הדרכה צמודה ולקבל אחרי שבוע את הכלי שלכם הביתה, אחרי שהם ידאגו לשרוף אותו בתנור. והיתרון הגדול? גם אם בא לכם סדנה אישית - הם עושים. אז לא חייבים להתארגן על קבוצה. הסדנה בעלות 150 שקלים.

פרטים נוספים תקבלו בשיחה עם ג'ורג': 050-5991121

משם המשכנו ישר ושמאלה ל"פוטו אליה" של אליה קהואג'יאן. חנות קטנה וקסומה שכל כולה חגיגה של צילום ותמונות היסטוריות של ארץ ישראל. תמצאו שם תמונות משנת 1860 ועד היום. את המוסד המדהים הזה הקים אליה, ניצול השואה הארמנית, שבגיל 5 נרצחו 163 בני משפחתו מול עיניו. האמריקאים, שאספו את היתומים ופיזרו אותם בבתי יתומים ברחבי העולם, הביאו אותו לנצרת, שם גדל עד לנעוריו.

אחד ממוריו בבית היתומים היה צלם וכך הוא למד את המקצוע, ובחנות ניתן למצוא תמונות שהוא צילם משנת 1920 והלאה. בגיל 16 הוא עבר לירושלים, פתח את עסק הצילום שלו, שנשרף במהומות 48'. למזלו הזהירו אותו מראש וכך הוא הציל את צילומיו. ב־49' הוא פתח מחדש את העסק ברחוב מעלות אל־חנקה 14 ומאז הם שם.

כבר כשנכנסים, ריח החומץ של פיתוח הפילמים נישא באוויר, ואי אפשר שלא להיסחף אל הקסם. הסבא נפטר בגיל 89, ומאז הנכד מתפעל את המקום. מדהים לחוות את ההיסטוריה דרך התמונות - מזאב ז'בוטינסקי ועד הרב קוק ושאר מקימי הארץ - המקום הזה הוא מאסט בביקור שלכם.

אם תתאמו איתו מראש, תוכלו ליהנות מהרצאה מרתקת בת 20 דקות (רק קחו בחשבון שב־12:20 בצהריים הוא יוצא לאסוף את הילדים וחוזר בסביבות 13:30), ואם תרצו מתנה מדהימה - התמונות שם הן לגמרי מתנה מושלמת ומרגשת. פרטים נוספים: 02-6282074

בסיור המודרך שלנו זכינו ליהנות גם מביקור בכנסיית הקבר ולשמוע את הסיפורים המרתקים מאחוריו, לאכול מה שמכונה "קבב מהקיר" ב"קבב א־שעב", להכיר חנות תבלינים וצמחי מרפא ועוד המון עסקים מקומיים קסומים - אז היו ערניים לסביבה ואולי תמצאו פנינה קולינרית חבויה.

סיור בשער החדש בירושלים (צילום: מיטל שרעבי)
סיור בשער החדש בירושלים (צילום: מיטל שרעבי)

משם נסענו למלון "ענבל" הירושלמי להתרעננות קצרה. אין ספק שהוא אחד המלונות האהובים עליי בירושלים, וכזה שגם מציע בריכה - שזה בכלל נהדר בחמסינים של הקיץ. המלון גדול, מרווח, והצוות נהדר, ושירותי המסעדה בו מצוינים, אם אתם מחפשים מקום לאכול בו, וגם ארוחת הבוקר עשירה וטעימה להפליא.

אחרי מנוחה קלה החלטנו לחוות את יריד "אוטואוכל" - יריד קולינרי של השפים הירושלמים, שיתקיים עד 25.8 בימים שלישי עד חמישי, בשעות 18:00־23:00, בגיא בן הינום.

אוטואוכל (צילום: נועם רומנו)
אוטואוכל (צילום: נועם רומנו)

מה חיכה לנו ביריד? משאיות אוכל צבעוניות (food trucks) שמחולקות לשני מתחמים - בשרי וחלבי. חוץ מזה יש במה מרכזית עם די־ג'יי, אוויר ערב נפלא וקריר ואווירת חגיגה. בין המסעדות ניתן למצוא את: "אנג'ליקה", "ג'קו סטריט", "1868", "לוצ'יאנה", "פרינג'", "רחל בשדרה", "פיורי", "שגב", "קדמה ממילא", "דוויני", "איירון בר", "טלביה", "שמלץ", "אישטבח", "בורגר רום", "מחנה אסאדה", "דוויני", "לארא", "הכנענית", "זוני", "Tommy’s", "ג'אקו סאן", "פרינג'", "ג'וי" ועוד.

והמחירים? 30־40 שקלים למנה. מבחינת הצמחונים - אל תצפו לבשורות, הדגש הוא בעיקר על מנות בשריות. אם אתם מחובבי האסאדו, אתם לגמרי יכולים לנשום לרווחה, כי תמצאו שם לא מעט וריאציות שלו.

חוץ מאוכל עם טאץ' ירושלמי תוכלו ליהנות מהאווירה הכיפית, ואם אתם כבר באזור - לכו ליהנות מבילוי קליל ומהנה תחת כיפת השמיים, עם בירה קרה. הפרויקט הינו יוזמה של משרד ירושלים ומורשת, עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים ובהפקת חברת כפיים. רק חשוב לציין כי אין חניה סמוכה למתחם, אז תבדקו בווייז מה החניון הכי קרוב.  

אוכל בשער החדש בירושלים (צילום: מיטל שרעבי)
אוכל בשער החדש בירושלים (צילום: מיטל שרעבי)