החופש הגדול הוא תמיד תקופה משפחתית מאתגרת להורים אבל גם לילדים, והמשימה היא לא רק לצלוח אותו בשלום אלא גם להעשיר אותו בחוויות, אם אפשר לא שגרתיות. אז נכון שצריך לשלב בין הצרכים וההעדפות, בין הגילים השונים והיכולות, אבל הנה הזדמנות להשתחרר מהאוטומט, לעבוד על גיבוש וללטש את הסקרנות וההרפתקנות בלי לקרוע את הכיס, ואין כמו מרחבי המדבר והציה כדי לגרום לפלא להתרחש ביג טיים.

אזור הר הנגב מחזיק בשני קצות החבל האקלימי - חם ביום, קריר בלילה, ניגודיות מוזרה שהביאה את השותפות בין "תיירות הר הנגב", קרן "מיראז' ישראל" ורשות הטבע והגנים, שפועלות לקידום התיירות באזור, להכרה באיכויות הערב, הלילה ושעות הבוקר המוקדמות. כך נולד פסטיבל "לילות קיץ קרירים", שמתקיים בכל אחד מסופי השבוע של החופש הגדול ומציע מנעד רחב של פעילויות מסובסדות לכל המשפחה: אתם מוזמנים לרקוד את הלילה במדבר, להתנתק מהשגרה ולהתחבר לטבע ולעצמכם.

ירח מאוהב בט"ו באב

סוף שבוע קונספטואלי יתקיים בט"ו באב, בדיוק במועד שבו מתרחש מדי שנה מטר הפרסאידים הפופולרי, בהילולת כוכבים דרומית. אלא שהפעם יזרח ויעלה ירח מלא בשמיים ויאיר אותם כך שנצנוץ הכוכבים הנופלים ייבלע וייעלם בחלל. במקום לצפות במטר מטאורים, ייהנו המבקרים מסוף שבוע שעיקרו ירח, שקיעות, אהבה ומה שביניהם. בין שלל הפעילויות יהיו סדנאות של אומנות ובריאות הרוח והנפש, צפייה בירח הזורח מבעד לעדשות טלסקופים ענקיים, טיולים בשילוב בעלי חיים כמו גמלים ואלפקות, וסיורים רכובים בכלי רכב קופצניים וכיפיים.

תצפית כוכבים (צילום: אדם סלע)
תצפית כוכבים (צילום: אדם סלע)

רשות הטבע והגנים תציע ביום חמישי מופעים אקוסטיים ושיחות על אהבה בתנ"ך אשר יתקיימו בשלושה "חניוני שלט" (חניונים ללא תשלום) ויהיו פתוחים לקהל ללא תשלום. עוד באותו ערב ומדי חמישי ושישי בפסטיבל החל משעה 17:00, ייצא סיור מודרך בעיר עבדת, הניצבת על גבעה נישאה ומשקיפה לעבר בקעת צין היפה. בעיר הנבטית העתיקה יש מקדשים, מבני מגורים ומתקנים חקלאיים ואפילו מערות קבורה. לקראת שקיעה, כשהשמיים נצבעים בפלטת גוונים חמימים, תוכלו לנוע באתר המרתק, ללמוד על החיים של פעם ולבקר בנקודות החן. הכניסה לאתר בתשלום, הסיור בחינם ומתאים לכל גיל.

עבדת  (צילום: מיטל שרעבי)
עבדת (צילום: מיטל שרעבי)

מתי: 11.8־13.8.
פרטים באתר רשות הטבע והגנים.

הבו לנו יין

בלוח השנה החקלאי, עונת הקיץ היא עת הבציר, ואם תהיתם אם יש כרמים במדבר, אז דעו שבעשורים האחרונים מתחולל בנגב לא פחות מנס. האדמה המדברית יחד עם האקלים יוצא הדופן בהר הנגב הפכו את המרחב לאזור גידול יין איכותי וייחודי שמפתיע בטעמיו לא רק ברמה המקומית אלא גם ברמה העולמית. קרן "מיראז' ישראל", שהקימה את מועדון יקבי הנגב, סייעה רבות בקידום תעשיית היין בחבל הארץ הדרומי, ולכבוד זה יחגגו בפסטיבל סוף שבוע משכר של טעימות יין, סיורי ערב שינועו בין עולם היין הקדום בערים הנבטיות־ביזנטיות לעולם היין החדש, והיכרות מעמיקה עם תרבות היין המתפתחת באזור וייחודית להר הנגב הגבוה.

באזור פועלים יקבים רבים, בהם יקב פינטו (ירוחם), יקב דרך ארץ, יקב נבטו ויקב ננה (מצפה רמון) ועוד, כל אחד מביא עמו מטען וטעמים אופייניים ואפשר לבקר בהם, ללגום גביע יין ולנשנש דברים טעימים, ולהרגיש כמו בחו"ל. בקיץ מנקדים הכרמים את המרחב בכתמים ירוקים עזים שעומדים בניגודיות רבה לגוני האדמה, לגבעות ולהרים שמסביב, אז זו לא פטה מורגנה, זו מציאות חקלאית של דרך יין חדשה שמתפתחת במדבר ומביאה צבעים, מראות וטעמים מפתיעים.

כרם ננה (צילום: עינת מולכו)
כרם ננה (צילום: עינת מולכו)

מתי: 18.8־20.8.
פרטים באתר תיירות הר הנגב.

כוכבים בחוץ

לילות המדבר הם גן השעשועים של חובבי האסטרונומיה, שנוהרים לצפות בשמיים זרועי כוכבים ולגלות בהם סימנים. מירוחם דרך פתחת ניצנה ושדה בוקר ועד מצפה רמון, היכן שלא תשכבו פרקדן ותרימו מבט אל על, תוכלו לחוות את גרמי השמיים אל האינסוף ומעבר לו. המרחב הזה עשיר במדריכים איכותיים, וכל אחד לוקח את הנושא למקום משלו. בין הסברים על שביל החלב, קבוצות כוכבים ותופעות אסטרונומיות, כוכבים ומיתולוגיה, בין פנסי לייזר או טלסקופים משוכללים, בין המשמעות שנתנו להם הקדמונים למידע שמפיק מהם היום המדע, יש טווח רחב ומרתק המגלה עם רדת האפלה יקום מופלא.

היתרון הבולט של שממת המדבר נוגע להיעדר זיהום אור, שלא כמו במקומות יישוב גדולים המאופיינים בתאורה חזקה ומסנוורת, חשיכת המדבר מעצימה את אור הכוכבים ומאפשרת צפייה טובה ואיכותית. ישראל התברכה בשמורת אור כוכבים אחת ויחידה, שמורת הטבע מכתש רמון, שזכתה לתואר עולמי, משום שיש בסביבתה אפלה משמעותית אשר מאפשרת לראות בבירור אפילו את שביל החלב. לכן לא מפתיע שמכתש רמון נעשה אתר פולחן אסטרונומי ומוקד עלייה לרגל מאוד מבוקש עבור מבקרים, אבל גם עבור חוקרים. זו הסיבה שחשוב לשמור על אופיו כדי ליהנות מהתופעות השמיימיות. מועצת מצפה רמון משתפת פעולה ומצמצמת את זיהום האור ככל האפשר. בביקור הבא שלכם תוכלו לשכב על הגב ולזמזם שיר נוגה.

פרטים בפייסבוק "הרפתקה במדבר", "שירת הכוכבים" או "מרכז הדרכה בטבע".

ויש גם סדנאות

אומנים ויוצרים מוכשרים שמבטאים את עצמם ואת יופיו של המדבר התרבו באזור בשנים האחרונות. אז בין פעילות זריחה לשקיעה, בשעות היום, תמיד אפשר לבחור סטודיו מקומי ולהתנסות בסדנה יצירתית, במקום לשוטט בחום הכבד. השפע כל כך רחב, עד שנדמה שהמדבר מהווה השראה ויש לו השפעה מיטיבה על הסדנאות.

שרית פנו מירוחם מתמחה ברוקחות טבעית ופותחת את הראש ואת הצ'קרות בנושא שרובנו מאמינים שהוא שייך למעבדות בלבד. פנו חיפשה חומרים טבעיים לעצמה, ומתוך הצורך גילתה עולם ומלואו, הכינה לעצמה מוצרים טבעיים ומכאן נולד רעיון הסדנאות. עם חומרים טבעיים פשוטים ונגישים בכל בית, לומדים בסדנה להכין מוצר לפי בחירה: בושם, מיני קרמים, סרום, שפתון או משחת שיניים. גם אם זה נשמע לכם דמיוני, בתום הסדנה תוכלו להתפאר במוצר מעשה ידיכם ואפילו תקבלו מתכון שתוכלו לשחזר בבית באמצעים שקיימים בכל מטבח. פנו משתמשת בין היתר בצמחי מדבר שהיא מלקטת, ומכניסה את ניחוחות הטבע למוצרים, ואם תשאלו אותה, היא תאמר שהסדנה היא שילוב בין שיעור אומנות לשיעור מדעים.

שרית פנו (צילום: תיירות ירוחם)
שרית פנו (צילום: תיירות ירוחם)

מתי: כל השבוע, בתיאום מראש.
פרטים בטלפון: 050־9131087.

ומה עם אוכל?

בשנים האחרונות מתחוללת בענף המסעדנות סערה, אבל בקטע טוב. טרנד הפוד־טראקים שהשתלט על השוק הישראלי, הכניס לענף המזון הרבה פלפל ותיבל אותו בהיצע קולינרי אלטרנטיבי. על אם הדרך, בצמתים או בנקודות חן שמטיילים אוהבים, ניצבות משאיות קטנות חינניות, רעיון אמריקאי שגויר באהבה ונותן מענה נהדר לנוסעים ולמטיילים על אם הדרך. גם יותם דמרי ויובל ירקלי מקיבוץ רביבים הבינו את הפוטנציאל ובאביב האחרון פתחו בצומת משאבי שדה את "פאט אנד ג'וסי", פוד־טראק של גריל בשרי אמריקאי מושחת (וכשר).

פודטראק חדש בהר הנגב (צילום: באדיבות fat & juicy)
פודטראק חדש בהר הנגב (צילום: באדיבות fat & juicy)

בבסיס התפריט יש שורה של המבורגרים במבחר טעמים, כולל גרסה כשרה למק אנד צ'יז עם גבינת צ'דר טבעונית, אלטרנטיבה לצמחונים ושלל תוספות. האהבה של השניים לבישול ולמטבח ניכרת בחיוך הראשוני ובמנות נדיבות נוטפות אושר. הפוד־טראק ניצב סמוך לחניה גדולה, אפשר לעצור בנחת, להתיישב בצל מתחת לסככה שלצדו, שמנוקדת בכמה שולחנות פיקניק, ולנגוס בתאווה.

מתי: ראשון עד חמישי 11:30־22:00.
פרטים באתר fat-juicy.com 

פסטיבל "לילות קיץ קרירים" יתקיים בכל סופי השבוע עד סוף אוגוסט. פרטים נוספים באתר תיירות הר הנגב