יממה מתוחה עוברת על תושבי דרום הארץ, בדגש על ישובי עוטף עזה, לאחר מעצרו של ראש הג'יהאד האסלאמי בשומרון, בסאם א-סעדי. היום (שלישי) שוחחו ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני ושייקה שקד, חקלאי מנתיב העשרה, עם ענת דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM, על מנת לתאר כיצד התושבים מתמודדים עם המתיחות. במהלך הראיון הדגיש ירקוני כי "הם רוצים לראות אותנו צועקים, אבל אנחנו לא ניתן להם את תמונת הניצחון".

לאחר מעצר א-סעדי: המונים קראו להסלמה בהלוויית פלסטיני שנהרג בג'נין

מתחת לאף: כך הפך הג'יהאד האסלאמי לזרוע הביצוע של טהרן בישראל
 
"חלק מהישובים נצורים ביישובים, חלק קשה לצאת מהיישובים, יש מחסומים, אבל אנחנו לא ניתן ביום הזה לשכוח איפה אנחנו גרים וגם להגיד כמה דברים חשובים - צריך לזכור שיש פה לפעמים אחוז אחד של גיהינום ו־99 אחוזים גן עדן", פתח ראש המועצה את דבריו.

עוד הוא הוסיף כי "באחוז הזה של הגיהינום, אין צל של ספק שהמצב הזה מאוד מכביד על התושבים ומצד שני אני שומע את התושבים, בייחוד במועצה האזורית אשכול, האירוע הזה מבליט עד כמה במועצה, לא כמו שבכל העוטף, כל אירוע הוא הרבה יותר משמעותי".

"אני קורא למדינת ישראל לשים לב לדבר הזה. התושבים אומרים 'לא ניתן להם את תמונת הניצחון', הם רוצים לראות אותנו צועקים, אז אנחנו היום לא סגורים לגמרי בבתים, אנחנו לא בשגרת חיים אבל אני אומר לאנשים מעבר לגבול שאנחנו לא נכנע ולא נישבר", טען.

לדבריו, למרות סגירות הכבישים, מי שיחפוץ בכך יוכל להגיע לכמעט כל ישוב בעוטף, כל עוד מדובר בתושבים ולא בזרים. הוא אף קרא לאנשים שאינם צריכים להגיע, להימנע מלהתקרב לעזור. 

לשאלתה של דוידוב, מה עושים ביום שכזה עם הילדים, השיב: "ביטלנו את הקייטנה, וההורים לצערי היו צריכים להישאר בבתים, יש קייטנות שאנחנו מקיימים ביישובים, יש הורים שלא יכלו לצאת לעבודה ואני מקווה ששר הביטחון יראה איך אפשר לפצות אותם. יש חלקים שלא עובדים. אבל אני אומר עוד פעם - צריך לראות את המכלול. עברנו פה שנה מצוינת, רובה הייתה שקטה, נעבור את היום הזה ולא ניתן להם תמונת ניצחון. אני קורא למדינת ישראל - קחו אחריות, תעשו תוכניות מיוחדת לעוטף, לא יכול להיות שעדיין יש ישובים שביום כזה אין להם מדדים ליד הבתים. שבעה ישובים קרובים מאוד לשבעה ק"מ שלא בנו שם ממ"דים ועדיין לא נתנו לנו כסף חלקי שנוכל לעזור לאנשים לבנות ממ"ד. הושקעו מיליארד וחצי ש"ח על ידי מדינת ישראל". 

"אני מחזק את צה"ל, את ההחלטה הנכונה. אני אומר, שההחלטה הזו ואני עוד לפעמים החמרתי איפה שחשבתי בתור יו"ר מועצה, על אף שאנשים היום לא יצאו לעבוד, לא כל הפעילויות מתקיימות, הם רואים את זה כהישג, אנחנו לא רואים את זה ככישלון, שלא יחשבו שאנחנו לא יודעים לעמוד בימים כאלה. תנו לנו את הכלים ואנחנו נמשיך לפתח את המקום הזה, האנשים הצעירים רוצים לבוא ולגור בעוטף עזה", סיכם.

מיד אחריו, עלה לשיחה שייקה שקד, חקלאי המגדל עגבניות שרי אך כעת נמצא בשנת שמיטה: "אני מתחיל להיערך, אחרי ראש השנה אפשר להתחיל להיערך לשנה רגילה. בגדול היישוב כולו פועל ופעיל. בעקבות האירועים קיבלנו התרעה על הגבלת תנועה, איפה מותר לעבוד, איפה אסור, וצריך להגיד, נעשו כאן כמה דברים לאחר מבצע שומר חומות, משרד הביטחון נערך בצורה מאוד מסיבית ביישוב, גם מיגונים, גם שערים חשמליים כדי למנוע פגיעה בתנועה על צירים מסוכנים שחשופים לירי מצד רצועת עזה. קיבלנו הודעות שאסור לעבוד, ואחר כך במקומות שכן מותר לעבוד, תלוי במידת החשיפה והסכנה".

"יש לנו כמה צדדים של המשק בחלק הצפוני שהוא יותר לכיוון אשקלון, ובחלק הדרומי שצמוד למחסום ארז, הוא יותר מסוכן. אבל הכול מסוכן כי גם היישוב מסוכן, כל הצד המזרחי של נתיב העשרה חשוף. נכון להיום, הדברים מתנהלים בצורה יפה, אני מאוד מרוצה, ויש קבלות. כנראה שהשיטה שמפעיל שר הביטחון וחבורתו איך לנהל את הסכסוך עם רצועת עזה, יש לו קבלות", סיפר החקלאי.

על הפסד יום העבודה אמר: "ההחלטה נכונה ומצוינת, זה טוב מאוד כדי לפגוע פגיעה באנשים. מצד שני, צריך לזכור, כשאומרים לא לצאת לעבודה אנחנו מדברים על לפחות 300 עובדים או יותר, אותם לא מעניין למה עובדים או לא, הם צריכים לקבל שכר. אנחנו מפוצים בשלב כזה או אחר אבל צריך לפשט את הדבר. רשות המיסים יודעת בדיוק כל חקלאי כמה עובדים הוא מחזיק, כי אנחנו מדווחים ומשלמים מיסים, אל תחכו - אתם יודעים, יודעים שיש איסור, לא צריכים לבקש ממני רואה חשבון, עורך דין או פקודות, שלחו את הפיצוי בחשבון ונגמר הסיפור. אני מאוד מרוצה ממה שקורה, שאפו למשרד הביטחון".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm