חשד לשני פיגועים בירושלים: נער נרצח ו-29 אחרים נפצעו בדרגות שונות בשני פיצוצים של מטעני חבלה שאירעו הבוקר (רביעי) בירושלים, והופעלו ככל הנראה מרחוק. באירוע הראשון, 26 בני אדם נפצעו בפיצוץ מטען חבלה בתחנת אוטובוס ברחוב שערי ירושלים בשכונת גבעת שאול שבכניסה לעיר. בין הפצועים, שלושה במצב אנוש וקשה, צעיר בן 20 במצב בינוני ושבעה פצועים קל.

בן גביר בזירת הפיגוע: "חייבים להקים ממשלה במהירות, הטרור לא מחכה"

תמונה מזירת האירוע בירושלים (צילום: TPS)
תמונה מזירת האירוע בירושלים (צילום: TPS)

הפרמדיקים של מד"א, משה טובולסקי וליאור לוי סיפרו: "היינו בתחנת מד"א בכניסה לעיר כששמענו רעש חזק של פיצוץ ומיד יצאנו למקום בכוחות גדולים שכללו אמבולנסים, ניידות לטיפול נמרץ ואופנועים. שני פצועים במצב קשה שכבו במקום כשאחד מהם, נער בן 16, היה בתוך תחנת האוטובוס וגבר כבן 45 שכב על המדרכה סמוכה. מספר פצועים נוספים שהיו בהכרה מלאה ונפגעו באורח בינוני וקל התהלכו בזירה. הכנסנו את שני הפצועים קשה לניידות לטיפול נמרץ ופינינו אותם בדחיפות לבית החולים תוך כדי טיפול רפואי מציל חיים".

כחצי שעה לאחר מכן דווח על פיצוץ מטען נוסף שהונח גם הוא סמוך לתחנת אוטובוס בשכונת רמות בעיר. שלושה בני אדם, נער בן 12, אישה בת 32 וגבר בן 50 נפצעו באורח קל באירוע ופונו לבית החולים הדסה הר הצופים בעיר. בנוסף ארבעה בני אדם סבלו מחרדה בעקבות האירוע, וגם הם פונו לבתי החולים ושוחררו בהמשך.

מתוך כלל הפצועים עשרה נותרו בבתי החולים להשגחה וטיפול.

כוחות הביטחון בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות הביטחון בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

שני הפיצוצים מעידים ככל הנראה על הסלמה בטרור, ועל אופן ביצוע מעט שונה מזה שהורגלנו אליו בתקופה האחרונה. המפגע, שככל הנראה אחראי על שני הפיגועים, רכב על פי החשד על אופניים חשמליים, הניח תיק בתחנת האוטובוס בגבעת שאול, וככל הנראה הפעיל את המטען שהיה בתוכו באמצעות מנגנון הפעלה מרחוק.

בעוד הכוחות עסוקים בטיפול בזירת האירוע, אירע פיצוץ נוסף כאמור, כאשר גם כאן מדובר ככל הנראה על מטען שפוצץ באמצעות מנגנון הפעלה מרחוק. לפי ההערכה, הוא הוכנס לתוך אוטובוס. ככל הנראה מדובר באירוע השני במטען קטן יחסית, כאשר המטרה הייתה להניחו במקום סגור כדי לגרום נזק. במשטרה סבורים כי מספר הנפגעים היה יכול להיות גבוה יותר ומצבם יכול להיות היה קשה עוד יותר.

כוחות הביטחון בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות הביטחון בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

במשטרה מציינים כי בתוך כלל המידע היה גם ממידע שהתייחס לפיגועים מהסוג האמור וכן בכוונה לפגוע במזרח ובמרכז ירושלים, אם כי המידע לא היה ממוקד לגבי היום והמיקום המדויק.

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, הגיע לירושלים מהדרום, שם מתבצעת פעילות מבצעית יזומה כנגד יעדים של המשטרה, וקיים הערכת מצב עם מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן ומפקדי הכוחות, בסיומה הוחלט על המשך הפעילות המבצעית וההיערכות בשטח. המפכ"ל הנחה לפרוס את כל הכוחות - כ-5,000 שוטרים אליהם מתווספים לוחמי מג"ב וצה"ל במקביל לפעילות של כוחות שב"כ, וכן לתפעל את כל היחידות הטכנולוגיות וכוחות הכלבנים והפרשים לסרוק את אזורי הפיגוע ואת רחבי העיר במטרה להתחקות אחר עקבותיהם של חברי החוליה והמפגע וכן אחרי פרטי האירועים. במשטרה ובשב"כ מנתחים את מצלמות האבטחה ועושים מאמצים קדחתניים לאתר את המחבל שנמצא כעת בבריחה.

המפכ"ל אמר בזירה: "בוקר לא פשוט מבחינת כמות הנפגעים. יש כאן מתווה שלא ראינו שנים רבות כמותו. עדיין לא ברור אם מדובר במפגע אחד או חוליה מפוצלת. עיקר המאמץ של משטרת ישראל זה סריקות בתחנות הסעה ובמקומות עם ריכוזי הקהל. זאת, במקביל למאמץ של מרדף אחר מבצע הפיגוע".

מפכ''ל המשטרה רנ''צ קובי שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)
מפכ''ל המשטרה רנ''צ קובי שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)

ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב סיגל צבי התייחסה לפיגועים בתום הערכת מצב עם רנ"צ שבתאי. " מדובר ביום קשה ובשני פיגועים קשים מבחינתנו, בהם נעשה שימוש בשני מטעני חבלה שעל פניו נראים איכותיים ורבי עוצמה. מדובר באירועים קשים במיוחד שגבו מחיר של הרוג אחד קטין שזה לבדו אירוע מצער וכואב ו-26 נפגעים".

ניצב בר צבי הוסיפה כי "בתקופה האחרונה אנחנו עדים לשורה ארוכה של פיגועים יש כוונה לפגוע בחוסן ובמורל הציבורי. יש הרבה התרעות ואנחנו מנסים לתת להן מענה ולסכל באמצעות המודיעין שלנו. כעת רמת הכוננות מוגדרת מגן 3 שהיא רמת כוננות גבוהה מאד, ואנחנו משתדלים לרכז את כל הכוחות למענה מהיר".

לגבי הפיגועים אמרה ראש אגף מבצעים, כי "שני הפיגועים להערכתנו קשורים אחד בשני ומי שעומד מאחוריהם היא אותה חוליה. הפיגועים נושאים אופי פעולה וביצוע דומה עד כדי זהה. המטענים היו מקצועיים עם כוונה לפגוע ולהסב נזק כבד. ההשערה שלנו שמדובר בחולייה מאורגנת היטב עם מתכנן ומהנדס להכנת המטען. המטענים הוסתרו במכוון האחד מאחורי אופניים, והשני בסבך בין שיחים.

כוחות משטרה, בכללם לוחמי מג"ב ואנשי המודיעין נותנים מענה מהיר בדגש על נוכחות במקומות מרכזים וכאלה שסימנו כיעדים ופוטנציאל לפיגוע. הבוקר העלנו עוד את רמת הכוננות והשוטרים עושים ככל שניתן להגן על הציבור. תגברנו את מוקדי ה-100 כדי לתת מענה מהיר לאנשים שמתקשרים מתוך חשש. אנחנו קוראים לציבור לגלות ערנות ולדווח על כל אירוע חשוד. בנוסף אני מזהירה את הציבור מפני הפצת חומרים מתוך זירות פיגוע והפצת מידע שווא".