גדודי עז א-דין אל-קאסם, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס, פרסם היום (שני) תיעוד חדש של אברה מנגיסטו, האזרח הישראלי שחצה את הגבול לרצועת עזה בשנת 2014. בסרטון, נשמע מנגיסטו אומר: "אני האסיר אברה מנגטיסו, עד מתי אני נמצא פה? בשבי אני וחבריי אחרי השנים הארוכות. איפה המדינה ועם ישראל מגורלנו". בתוך כך, אחיו של אברה התראיין לחדשות 12, ואמר כי "מרגש ומפחיד בו זמנית, יש דימיון אך אני לא בטוח שזה הוא".

אמו של אברה, אגרנש, אמרה לראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, שביקר אותה: "קשה לי, שייקח כמה זמן שיידרש עד שיתקבל מידע מיהמן. כרגע לא רוצה לשתף בתחושות".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "מדינת ישראל משקיעה את כל משאביה ומאמציה להשיב את בניה השבויים והנעדרים הביתה, למדינת ישראל". בירושלים טענו כי חמאס עסוק בסרטוני רהב במקום לטפל באזרחי הרצועה, וקראו לתקשורת שלא לשתף עמו פעולה.

דובר צה"ל רן כוכב אמר לכאן ב': "אנחנו בוחנים את הסרטון הזה, אני מקווה שהסרטון אותנטי ושמצבו של מנגיסטו בבריאות מלאה. קשה לי לומר מהי רמת האמינות של הסרטון".

בפתח הסרטון, פנו בחמאס לרמטכ"ל הנכנס: "גדודי אל-קאסם מדגישים את כשלונו של הרמטכ"ל היוצא כוכבי וממסדו, ואת השקר שלו לעמו ולממשלתו בהישגים דימיוניים והזויים. הרמטכ"ל הנכנס הלוי צריך להכין את עצמו לשאת בנטל של הכישלון הזה והשלכותיו". הסרטון מפורסם שעות ספורות בלבד לאחר כניסתו של רב-אלוף הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ"ל.

לפני כשבועיים, דווח בג'רוזלם פוסט כי לאחר תקופה ארוכה שבה נרשם חוסר התקדמות בשיחות המשא ומתן בין ישראל לחמאס בנוגע לחילופי שבויים, ארגון הטרור איים להפסיק את החילופים לאלתר. "ישראל לא מתנהלת ברצינות בנוגע להגעה להסכם חילופי שבויים עם הפלסטינים", אמר זאהר ג'בארין, חבר הלשכה המדינית של חמאס.

הרצי הלוי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
הרצי הלוי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ג'בארין, האחראי על "תיק השבויים והקדושים" של חמאס, אמר לערוץ הטלוויזיה הערבי "אל-גהד" כי ישראל לא הגיבה ליוזמות של כמה גורמים, כולל מצרים, קטאר והאו"ם, בנוגע להגעה לעסקת חילופי שבויים. חמאס מחזיק כעת בגופותיהם של חיילי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול, שנהרגו במלחמה במבצע צוק איתן שאירע בשנת 2014. בנוסף, ארגון הטרור מחזיק בשני אזרחים ישראלים, הישאם אל-סייד ואברה מנגיסטו, שחצו את הגבול לרצועת עזה בכוחות עצמם. 

ג'בארין הוסיף כי "סוגיית האסירים הפלסטינים המוחזקים בישראל נותרה בראש סדר העדיפויות של חמאס ועומדת על סדר יומו על בסיס יומי. סוגיית האסירים ושחרורם (מהכלא הישראלי) עשויה להיות הכותרת של הקרב הבא בכיבוש", אמר גורם החמאס. "ההחלטה שלנו ברורה, וקיבלנו התחייבות לפעול לשחרור האסירים שלנו, ללא קשר לעלות".  לפי דיווחים לא מאומתים בתקשורת הערבית, חמאס דרש לשחרר מאות אסירים פלסטינים במסגרת עסקת חילופי שבויים.

בחודש דצמבר האחרון, נאם מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, והצהיר כי "אנו נותנים לכיבוש פרק זמן קצוב להשלמת עסקת שבויים. אנו נסגור את תיק השבויים לנצח, ונמצא דרך לשחרור האסירים שלנו". לדבריו, ארגון חמאס ניהל בתקופה האחרונה סבבי משא ומתן חשאיים. סינוואר הדגיש כי "דרישותינו היו ברורות, שהאסירים והשבויים, ובראשם נאצר אבו חמיד ווליד דקה, ישוחררו בתמורה לאברה מנגיסטו והישאם אל-סייד.