אחרי שנתנו לבן סלמאן את שובר השוויון - חבילת הפיצוי שישראל דורשת מארה"ב

אספקת מטוסי F-35 לערב הסעודית עשויה לצמצם באופן ניכר את העליונות האווירית והטכנולוגית של צה"ל במזרח התיכון. חיל האוויר נערך לרכש משמעותי של טייסות על מנת לייצב את כוחו

אבי אשכנזי צילום: אבשלום ששוני
תיעודים מהיערכות חיל האוויר לקראת התקיפה בתימן | צילום: דובר צה"ל,באדיבות דובר צה"ל
F35
F35 | צילום: דובר צה''ל

חיל האוויר השלים את הרכש האחרון אשר התבסס על תקציב הסיוע הקודם. במסגרת רכישה זו הוזמנו שתי טייסות F-35, שהן 50 מטוסים. עד היום ישראל קיבלה 46 מתוכם ובחצי השנה הקרובה אמורים להגיע חמישה מטוסים נוספים. בכך ישראל תפעיל שתי טייסות מלאות של המטוס.

לפני כשנה ישראל רכשה טייסת שלישית של המטוס, כאשר חברת "לוקהיד מרטין" התחייבה לקדם פס ייצור לישראל. המטוסים הראשונים של הטייסת השלישית יגיעו בין השנים 2028-2027. במקביל, ישראל הזמינה טייסת נוספת של מטוס F-15iA, שהוא הגרסה הישראלית ל-F-15ex שנמצא בידי ערב הסעודית וקטאר, וכאמור נחשב למטוס התקיפה והפצצה הטוב בעולם כרגע. העסקה שישראל חתמה עליה היא בשווי 5.2 מיליארד דולר.

חיל האוויר יזדקק באופן מיידי לביצוע רכש נוסף של שתי טייסות - האחת של F-35, זאת כדי להגיע לארבע טייסות מבצעיות מסוג זה, לצד הזמנת טייסת אחת לפחות של F15iA.

במקביל חיל האוויר זקוק לבנות מחדש את מערך המסוקים שלו: על הפרק רכש מיידי במסגרת מימוש אופציה של שישה מסוקי סיקורסקי שאמורים להחליף את מסוקי היסעור, שכבר לא ניתן למצוא עבורם חלקי חילוף. צה"ל יבקש להשלים ולרכוש עוד שישה מסוקים נוספים, ובכך ליצור טייסת שלמה למסוק התובלה הכבד החדש.

מסוק אפאצ'י
מסוק אפאצ'י | צילום: עופר זידון, פלאש 90
תגיות:
סעודיה
/
F-35
/
יחסי ישראל ארה"ב
/
ארה"ב
/
מטוס F-35
/
מוחמד בן סלמאן
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף