הצבע האדום מסמל חירום בעולם התעופה מראשית דרכה של זו. נוריות האזהרה מדורגות בחומרתן לפי צבעים והנורה האדומה היא החמורה שבהן. עבורנו צבע אדום הוא יותר צליל מצבע, הוא גם מבטא אזהרה חמורה מפני פגיעת רקטה שנורתה לשטח מדינת ישראל. התעופה בישראל צריכה להסתדר עם שניהם.

נוסעים לא רוכשים כרטיס לאזור שבו נופלים טילים, את זה לא צריך להמציא או לחקור, אולם המציאות בישראל מסבב ביטחוני אחד לשני מחייבת אותנו לשמר את האופציה התחבורתית החשובה והמרכזית הזו, כל עוד השחייה איננה נכללת בלימודי הליבה. אז איך אפשר ומה עושים כדי לקיים תעופה וירי טילים?

כמו שכבר נאמר, טיסה תחת אש אינה רצויה ומרבית חברות התעופה בעולם כלל לא מגיעות לאזורי סיכון, לא טסות בהן ונמנעות מלקיים קווים סדירים למקומות אלו. מדינת ישראל גם במקרה הזה מהווה דוגמה ייחודית שכן המציאות הביטחונית מכתיבה לנו מעת לעת סבב לחימה שכולל ירי טילים לשטחנו. כמות שדות התעופה היא קטנה מאוד ומתמקדת בשדה אחד במרכז האוכלוסין הגדול במדינה, שמהווה מטרת שיגור מרכזית. זאת ועוד, כי גם המרחב האווירי, במציאות שכזאת, מתמלא במהרה בכלי טיס צבאיים המקשים על התעופה האזרחית.

מחוסר ברירה ועל מנת להמשיך לקיים את הקשר האווירי למדינת ישראל, הוגדרו נהלים והותאמו נתיבים, אפילו צוותי הטיסה ערניים לנהלים המיוחדים בעת מתיחות ביטחונית שכזו. גם החברות הזרות המגיעות לישראל מפעילות כלים דומים למטוסים הנוחתים כאן ולצוותים השוהים. הגבלות יציאה ממתחמי המלונות בהתאם להנחיות פיקוד העורף הם דוגמה אחת, יציאה וכניסה בנתיבים שונים מהרגיל הם דוגמה אחרת.

הערנות והחדות של הצוותים היא הדבר המרכזי, כמובן שאלו הישראליים מכירים זאת טוב יותר אולם גם עמיתינו מהעולם חשופים לכך, ואנו כאיגוד מקצועי עמית משתפים אותם בכלל המידע, ההנחיות ועוד.

כמו תמיד, הדברים החשובים ביותר הם הנוסעים ובטיחות הטיסה, השינוע של אנשים בטרמינלים תחת מתקפת טילים סמוכה, הוא מאוד מאתגר, ההגנה על שמי המרחב האווירי בסמוך לשדות תעופה מאתגרת עוד יותר כמובן. התיאום בין הגורמים השונים, ידיעת הצוותים המתורגלים ושיתוף הפעולה בין יחידות הבקרה וההגנה, צבא ההגנה לישראל וחיל האוויר, הדוקים ומבטיחים את הפעילות המיטבית שניתן לקיים גם בעת "צבע אדום".

חלק מן החברות הזרות עיכבו טיסותיהן לישראל ובחלק מן המקרים הטיסות נדחו משמעותית, לעתים אף מתבטלות טיסות לישראל במציאות ביטחונית מורכבת ומתמשכת, אולם המנגנון המאפשר קיומה של תעופה גם תחת ירי תלול מסלול לשטחי המדינה, ממשיך להתקיים בזהירות ובבטיחות, תוך תיאום מרבי ומקצוענות.

חלק גדול מהטייסים שלנו עדיין משרתים במילואים ביחידות השונות, שהבולטות ביניהן בימים כמו אלו הן טייסות חיל האוויר ויחידות ההפעלה השונות, זו הזדמנות לומר להם תודה, להביט לאחור ולהצטער על ביטויים כאלה ואחרים שנאמרו. הדאגה לנוסעים הישראלים עוברת במטוסי הנוסעים כמו בשירות מילואים, היא אזרחית וצבאית בו־זמנית וכך תמשיך להיות, בכל צבע שהוא, בשגרה ובחירום, ותמיד בכחול־לבן.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי