נתוני ה-OECD שפורסמו היום (ראשון) אוששו את מה שרבים מאיתנו מרגיש זמן ממושך בכיס - יוקר המחייה רק הולך ומאמיר והזינוק במחירים ניכר כמעט בכל תחומי החיים. מנתוני ה-OECD עולה שישראל יקרה ב-38% יותר מהממוצע כשמיד אחריה נמצאת שוויץ שתפסה עד לאחרונה את ראש הרשימה. 

הגביע הוא שלנו: איך הפכה ישראל לאלופת יוקר המחיה?
"מחירי הפירות והירקות יהיו בשמיים": האזהרה הדרמטית של רמי לוי

הזינוק במחירים ניכר כמעט בכל תחומי החיים. כך לדוגמא, מספרת עליזה בת ה-50 מעכו ל"מעריב" כי "לפני עליות המחירים, השתמשתי במוצרים שאני כבר לא קונה כיום כי הם התייקרו בצורה משמעותית. לדוגמה - מחיר תרכיז הויטמינצ׳יק כמעט הכפיל את עצמו. בקבוק גדול של 2 ליטר היה עולה 20 - והיום יותר מ-30 ש״ח".

"הגבינה הצהובה של מותג הבית של סופר מסוים עולה 400 גרם בסביבות 14 ש״ח - וגבינה צהובה של תנובה/עמק במחיר הזה ב-200 גרם. אני מעדיפה לא לקנות מותגים כדי לחסוך. הדלק התייקר גם כן. לפני שלוש שנים עלה חמישה שקלים וחצי לליטר והיום בסביבות שבעה שקלים לליטר", הוסיפה.

עוד אמרה כי "הבת שלי בת 24, שכרה דירה בחיפה ליד האוניברסיטה עם חברה ובעקבות יוקר המחיה והעובדה שהיא סטודנטית - חזרה לגור איתנו כדי לחסוך. בנוסף, לצאת לחופשה בארץ זה לא משתלם - בתי מלון וצימרים מאוד יקרים. במחיר של סופ״ש בתל אביב - אני יכולה לנסוע לחופשה של שבוע בבאטומי או יוון. המסעדות מאוד יקרות - אני מעדיפה להכין בבית ארוחה. כדי להתגבר על יוקר המחייה אני מחפשת מבצעים, קופונים או גרופונים - הכול במבצע".

שני, חיילת משוחררת בת 21 סיפרה כי ״יציאה לבילוי עם חברות שלי לדוגמה כרוכה בהמון בזבוזים: מחירי דלק, מנה במסעדה, שתייה חריפה - בעלות של 150-200 ש״ח לפחות בכל פעם.  אני לא יודעת איך אתמודד עם יוקר המחיה בשנה הבאה, כשאתחיל להיות סטודנטית ואעבוד פחות. כבר מעכשיו אני חושבת על אופציות של לרדת מהארץ ולעבוד בארה״ב או גרמניה אך ורק בגלל הסיבה של יוקר המחיה. יש לי שאיפות לעתיד - כמו לקנות דירה ולהיות מבוססת כלכלית. ששום דבר לא יגביל אותי״. 

אישה נוספת אמרה ל"מעריב" כי "אני ובעלי נאלצים למכור את דירתנו בעקבות עליית הריבית שמזניקה את הוצאת החזר המשכנתא (ההוצאה הייתה 3,000 ועלתה ל-3,600). נשכור דירה כי אנחנו לא מסוגלים לעמוד בהחזרים האלה ונאלצים למכור את הדירה". 

תמי, תושבת באר שבע: "יוקר המחיה בארץ לצערי מאוד גבוה, בין אם זה במחירי החלב, הפירות, בשר הפך למוצר צריכה לעשירים בלבד וחבל שהגענו למצב הזה. חייבים לעשות כל מה שאפשר כדי להוריד את יוקר המחיה, בסוף זה מה שמשפיע על האזרח הפשוט".

מיכאל, תושב באר שבע: "המדינות רחוקה מלראות את הציבור הפשוט, היא לא משקיעה מספיק משאבים ומה שקורה במדינה ובפוליטיקה רחוק להיות מדאגה לפרט. זה בא לידי ביטוי בקניות ובמחירי הדיור, הירקות והפירות".

"את השואה שרדתי, את החיים במדינה הזאת לא מסוגלת לשרוד"

כחלק מהניסיון לסייע ולהקל על הכיס, פועלות עמותות רבות המחלקות ותורמות סלי מזון למשפחות נזקקות וניצולי שואה ברחבי הארץ. אחת מהן היא עמותת ״חסדי נעמי״. מנהלת מחלקת הרווחה, תשובה כברה, סיפרה ל"מעריב": "בשנים האחרונות, ישנה עלייה חדה בכמות הנזקקים שצריכים ומבקשים מאיתנו עזרה. אנשים שאף היו תורמים לנו בעבר - מבקשים היום עזרה. עליית המחירים הובילה אנשים למספר כל מוצר שקונים - קונים ירקות ופירות בודדים, מודדים הכול והולכים עם רשימה".

"לבית של אחת המשפחות, (אם חד הורית וילדיה) הבאנו מזון וילקוטים לביה״ס. כשחילקנו את המזון, האימא לא הפסיקה לבכות וסיפרה שהילדים מבקשים את הדברים הפשוטים ביותר - ואין לה מענה בשבילם. היא עובדת במעון הילדים, וביום חופש שמגיע לה היא הולכת לעבוד גם כן כדי לחסוך עוד כמה שקלים. היא אמרה שתשמור את הטונה שהבאנו לה מעכשיו לראש השנה כי לא יהיה לה איך לקנות דג לחג. קשה לשמוע את זה.  היא לא יכולה לספק לילדים את מה שהם צריכים על אף שהיא עובדת כל יום בכל כוחה. אמרתי לה שלצערי היא לא בודדה ויש כמוה עוד אלפי אנשים שפונים אלינו באופן קבוע", שיתפה. 

עוד אמרה כי "הנזקקים הם משפחות רגילות, חד הוריות, ניצולי שואה. ניצולת שואה שמקבלת מאיתנו עזרה אמרה לי משפט שקרע לי את הלב. היא הראתה לי את המספר המקועקע בידה מהשואה ואמרה לי בכאב 'את השואה שרדתי - ואת החיים במדינה הזאת לא מסוגלת לשרוד, החלום שלי הוא לקנות תפוח״. מגיעים ממש למצב שאין מה לאכול. אני רואה גם אנשים שעובדים שמגיעים למצב כזה".