עסקים רבים מעולם התרבות, הבילוי וחיי הלילה באזור המרכז נפגעו, בדומה למה שקורה בשאר חלקי המדינה, באופן ממשי מאז החלה המלחמה לפני כשלושה שבועות. מאות עסקים, שהיו סגורים בשבועיים הראשונים, הן בשל הנחיות פיקוד העורף והן בשל מצב הרוח הלאומי השפוף והכואב, מנסים אט אט לחזור לפעילות, אם כי הדברים קורים בקצב איטי מאוד, בשעות מצומצמות ועם כח אדם קטן בהרבה ממה שהיה לפני פרוץ המלחמה. ענף התרבות, הבילוי וחיי הלילה רק החל להתאושש השנה מנזקי הקורונה וכעת נאלצים עסקים רבים להתמודד שוב עם מציאות כלכלית קשה ביותר.

בזמן שמקומות כמו היכל התרבות בתל אביב ותיאטרון הבימה נותרו סגורים ובאתרים הרשמיים שלהם יש הודעה על כך שכל המופעים וההצגות שהיו מתוכננים לחודש אוקטובר בוטלו או נדחו, בעולם המסעדנות וחיי הלילה מנסים בעלי עסקים להרים בחזרה את ראשם ולחזור לפעילות.

בעלי עסקים רבים הביעו בימים האחרונים את התמרמרותם וכעסם על התנהלות הממשלה בימים אלה, בכל הנוגע לסיוע הכלכלי שלטענתם "פשוט לא קיים". בענף חשים שהמדינה התרשלה, לא רק בשמירה על חיי האנשים וביטחונם בעוטף עזה, שחטפו כמות עצומה של אבדות בנפש וברכוש, אלא שכעת היא גם מתרשלת בטיפול הכלכלי-חברתי, שהוא לא פחות חשוב בשמירה על חוסן העם והעורף. 

יש בימים האחרונים תהליך מסוים ונסיון להתחיל ולפתוח את העסקים", מספר שי ברמן מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, בראיון למעריב. "בסופו של דבר, למסעדנים ובעלי העסקים מאוד קשה לראות את העסק שלהם סגור. מסעדנות זה עסק שאתה חיי אותו, זה עסק שבוער בתוכך והאנשים שמנהלים את העסקים הללו, רוצים לתת מענה ללקוחות שלהם, לעובדים שלהם, גם בימים כאלה. זה מאוד קשה לפתוח עסק כזה, בימים כאלה. קודם כל חסרים עובדים, האוכלוסיה שעובדת אצלנו בעסקים הללו, היא מאוד צעירה, הרבה מאוד עובדים מגויסים לצבא וזה אתגר מאוד גדול".

"מהצד השני יש את לקחי הקורונה וראינו שמסעדה זה כמו מכונית גדולה, או משאית, שאם לא מניעים לתקופה מסוימת, אחרי זה כבר קשה להניע אותה. הרבה מסעדנים רוצים להמשיך ולהפעיל ולהחזיק עכשיו את העסקים שלהם, אפילו במחיר של הפסדים כלכליים, רק כדי שהסיסטם ימשיך לעבוד ואפשר יהיה לשמור על שלד מסוים, כדי שביום שהמציאות הביטחונית תשתנה, הם יוכלו לצאת קדימה. ראינו בהתחלה שבתי הקפה נפתחו, כי מדובר בדרך כלל בפעילות בשעות היום, עכשיו רואים גם מסעדות שנפתחות, בשעות מצומצמות, שעות הסגירה מוקדמות יותר מבדרך כלל וגם התפריטים מצומצמים, בשל המחסור בכוח אדם ובחומרי גלם שקשה להשיג בתקופה הזאת".

עוד הוסיף: "הפעילות היא רובה בהפסדים כספיים, אבל היא כזו שמאפשרת לנו לשמור על תקווה וגם משמשת כסוג של אמירה של בעלי העסקים. אנחנו רוצים להראות שאנחנו חזקים, המסעדות פתוחות, העסקים נפתחים וזה סוג של מסר שאנחנו חלק מהתרבות, כדי לתת למי שרוצה גם סוג של אסקפיזם אפילו לזמן מסוים מהמציאות שבה אנחנו נמצאים. לא תראה עכשיו ריקודים על שולחנות וגם פס הקול והפלייליסט הם שונים כיום מהרגיל. אתה יכול לראות שהלקוחות מאוד מכבדים את זה ומאוד מודים לבעלי העסקים שהם פתחו ואני חושב שגם יזכרו להם את זה בעתיד בימים יותר טובים, למי שפתח בזמנים הללו".

למרות התקופה הקשה שחוו, נרתמו בעלי עסקים רבים בעולם המסעדנות והפנאי, כמו בהרבה סקטורים אחרים במדינה, לתת כתף ותרומה למען החיילים בשטח ואנשי הדרום שחוו את התופת והאובדן בתוך ביתם: "ההתגייסות הייתה מדהימה, היא באה מלמטה, ללא יד מכוונת. אנשים פשוט הרגישו שהם חייבים לעשות משהו בשביל האחרים ופשוט הפעילו את המטבחים והמקומות שלהם, בלי לשאול שאלות. קראו לצוותים ולמתנדבים ופשוט החלו לבשל ולהכין ולשלוח, בנתינה מדהימה. צריך להבין שהכל קורה תחת חשש אמיתי של אנשים שחוששים לאבד את העסק שלהם, את הפרנסה שלהם". 

ברמן מתאר את הסיטואציה הכלכלית המורכבת של בעלי עסקים רבים, שעדין לא התאוששו מנזקי תקופת הקורונה ומסביר: "יש הרבה עסקים שעדין לא התאוששו בכלל מהקורונה. יש עסקים שעדין משלמים הלוואות וגם ההתאוששות מבחינת מצבת כח האדם וגיוס העובדים הייתה מאוד קשה. יש הרבה מאוד בעלי עסקים, שרק עכשיו התחילו להתייצב ולתפעל את העסק שלהם, אז ברמה הכלכלית מדובר כעת בקטסטרופה עבור התעשייה הזאת, אין מילה אחרת להגיד. קשה לייצר כעת פעילות עיסקית רגילה בזמן שעפים טילים ויש אזעקות. מצב הרוח הכללי הוא לא טוב והגענו למשבר הנוכחי צולעים מאוד".

הוא הוסיף: "שנת 2023, עם כל העניינים החברתיים-משפטיים שהיו כאן במדינה, לא הימיתה שנה טובה למסעדות ולכן הרבה עסקים הגיעו לשביעי באוקטובר כשהם מאוד "רזים", אז ברור שיהיה קשה להתאושש. אנחנו במגעים אינטנסיביים עם גורמים במשרד האוצר ומשרד הכלכלה, כדי לאשר כמה שיותר מהר תכנית סיוע אפקטיבית שתעזור לצלוח את הימים האלה. כרגע אין תכנית כזאת ואין שום מתווה והבעיה הראשונה שאנחנו מזהים, תהיה בהעברת משכורות חודש אוקטובר. אני חושש שהרבה מעסיקים פשוט לא יוכלו לשלם את המשכורות של אוקטובר ואי אפשר להגיד לעובדים "תחכו רגע עד שהמדינה תעביר סיוע". זאת בעיה קשה וביקשנו מהמדינה לאשר תכנית ולהעביר מקדמות על סמך הפיצוי, אבל כרגע האוצר מתנגד ויהיה משבר תזרימי גדול מאוד, כי עד שהעסקים יקבלו כסף, בגלל אוזלת היד של הממשלה יעבור עוד זמן".

כשמדברים על המשבר שפקד את בעלי העסקים במרכז הארץ, אפשר להתייחס באופן ספציפי למשבר שעובר על העיר תל אביב, שהפכה להיות מרכז תרבותי וקולינרי של כל מדינת ישראל. גם בה ניתן לראות את סממני השבר הגדול: "תל אביב היא עיר, שהיא בעצם בירת התרבות של ישראל ולא צריך להתנצל על זה", ממשיך ברמן, "צריך לומר את זה וההופעה ב"היכל התרבות", או ההצגה ב"הבימה", הם חלק מהווייב הכללי של העיר. אנשים לפני או אחרי הצגה מבלים אצלנו בעסקים וזו בעצם תעשייה שלמה שאנחנו חלק ממנה".

לסיום, הסביר: "קודם כל אנחנו מרגישים הזדהות גדולה מאוד עם ציבור האומנים ואנחנו כולנו חלק מהתרבות עצמה. אנחנו רואים בקולינריה חלק מהתרבות ורואים לגמרי שהעיר לא נראית אותו דבר בלי כל הסממנים שהפכו אותה להיות כזאת פופולארית. לצד זה, אנחנו גם חשים את הגעגועים של הלקוחות שלנו. כשאנחנו פותחים את העסק, אנחנו מרגישים שהלקוחות ממש מקבלים חיזוק ולפעמים חיבוק פיזי והם מקבלים גם סוג של בריחה מהמציאות לרגע, אז גם זה נותן תחושה של משהו נעים ואופטימי למסעדנים בימים הקשים הללו".