קהילת הנשים היזמיות "גליליידיס" GALILADIES - הושקה לפני כשנתיים במרכז הפודטק של  מרגלית סטארטאפ סיטי גליל. קהילה של כאלפיים נשים מרחבי הגליל והגולן,  מגיל 28 ועד 65, שנחושות להפוך את הגליל להזדמנות הכלכלית והחברתית הבאה של ישראל. הן מגיעות מהערים, הקיבוצים, מושבים מהכפרים הדרוזים והערבים. רקע שונה ופסיפס המגלם את המציאות הישראלית בגליל. לכל אחת מיזם עסקי;  טכנולוגי, תרבותי, חברתי.

בשנתיים האחרונות, המרכז של מרגלית סטארטאפ סיטי גליל - מרכז הפודטק הבינלאומי בקריית שמונה הפך לבית שלהן. שם הן התכנסו, נפגשו,  פיתחו תוכניות הובילו מיזמים. ואז הגיע ה 7 באוקטובר. למרות האתגרים שמציבה המלחמה, הן החליטו לא לעצור לרגע ולהמשיך את רוח היזמות, העשייה והעסקים שלהן.  השבוע מאות מנשות "גליליידיס" הגיעו למרגלית סטארטאפ סיטי תל אביב לכינוס מיוחד שנועד לסייע להן להתמודד עם המשבר הכלכלי. 

היזם והמשקיע, אראל מרגלית, יו"ר JVP ומרגלית סטארטאפ סיטי, אמר: "קרוב ל- 10 שנים אנחנו פועלים בגליל.  ויחד עם השותפים שלנו  והנשים המדהימות האלו עשינו מהפיכה גדולה. ישראל חייבת לסמן את החזרה לצפון. בכל חודש שעובר אנחנו מאבדים עשרה אחוזים מאוכלוסיית הגליל. הצפון יפשוט את הרגל אם לא יחזירו את התושבים תוך חודשיים. בשביל זה צריך להגיע להסדרה, גם אם לא מושלמת".

 קהילת ''גליליידיס'' (צילום: ארז בן סימון)
קהילת ''גליליידיס'' (צילום: ארז בן סימון)

בנוסף אמר מרגלית: "ישראל חייבת פרק חדש בהנהגה, פרק חדש ביטחוני, יד מדינית חכמה ורמטכ"ל כלכלי. ואנחנו צריכים NEW DEAL לדרום. אנחנו צריכים NEW DEAL לצפון, ולעסקים הקטנים ולהייטק הישראלי.  הנשים האלו של גליליידיס  נותנות לנו השראה גדולה. הן עובדות יחד, עוזרות אחת לשנייה, ממשיכות להיות יזמיות גם כשהן לא בבית שלהן בגליל, והן נחושות לחזור כקהילה ביחד לגליל ולסמן את הצפון כדבר הגדול הבא גם אחרי התקופה הקשה ביותר שעבר בשנים האחרונות. תמונות הניצחון היא של מדינת ישראל שחפצה בחיים ולא במוות. אנחנו ממשיכים להשקיע בגליל ומחויבים לתושבי האזור. ביחד  איתם גם נביא את החזון לגליל ביום שאחרי".

דינה קינן, נטורופטית (50), מקיבוץ הגושרים סיפרה: " מבחינה כלכלית קיבלתי נ"ט. אין לי למי לפנות או לדבר. אפס הכנסה. חיים על חסכונות. אנחנו שקופים לחלוטין. אני מסתכלת על החברים שלי . המון אנשים איבדו את העסקים שלהם. אני מצפה מהמדינה להסדיר את המצב". 

עדי בר גולן, מיסוד המעלה: "במשך שנים עסקתי בתיירות. ב-7 באוקטובר הכל נדם. את יושבת בבית ואת אומרת, אוקיי, מה עושים עכשיו? ומבינים שצריך להמציא את עצמך מחדש. הקושי הגדול זה הלבד, זה חוסר פרנסה, זה לרדת ממאה לאפס! מה שמחזיק אותי אלו האנשים שאני מדברת איתם. זה מה שמחייה אותי ועוזר לי.  עד היום לא קיבלתי כלום מהמדינה. אני בן אדם אופטימי ואני אומרת שאסור לשקוע. חברים שלי שנמצאים במצב כמו שלי, חטפו שוק ומאז הם לא מצליחים להתרומם".