"לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל, חברת החשמל תקצבה ביוזמתה 700 מיליון שקל להצטיידות בחלקי חילוף, כלי עבודה, תחנות משנה חלופיות לאספקת חשמל, שנאים, מיגונים פסיביים באתרים, רכבים ממוגנים ובמות הרמה. רוב התקציב כבר מומש לטובת ההצטיידות חסרת התקדים במצב החירום", אומר מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר, בראיון ל"מעריב עסקים", על רקע ההסלמה בלחימה בצפון ובעיקר נוכח הסכנה שתידרדר למלחמה כוללת מול חיזבאללה.
שפיגלר, שנכנס לתפקידו כמנכ"ל חברת החשמל בנובמבר 2022, הגיע עם ניסיון עשיר, לאחר שמילא כמה תפקידי ניהול בכירים בגופים גדולים: בין היתר, הוא כיהן כמנכ"ל קק"ל, מנכ"ל המשרד לשירותי דת ומנכ"ל הביטוח הלאומי.
שפיגלר הגיע לשירות הציבורי לפני כ־22 שנים, לאחר שנים ארוכות במגזר הפרטי, שבמהלכן, בין היתר, היה מנכ"ל חברה פרטית ובנוסף, התמקד בהוראה, במסגרתה הכשיר הנדסאים וטכנאים לעיסוק בתחום האלקטרוניקה.
"לא נולדתי בשירות הציבורי, חשוב מאוד להכיר גם את הצד השני של המתרס", הוא מציין ואינו חוסך ביקורת על התנהלות השירות הציבורי: "השירות הציבורי חייב לעבור רה־ארגון שורשי וליבתי, אם הוא חפץ חיים. בלי אמון הציבור, אין זכות קיום לשירות הציבורי ולצערי, אמון הציבור מצוי בשפל המדרגה".
שפיגלר, שבעת כהונתו כמנכ"ל הביטוח הלאומי, התמודד עם האתגרים המורכבים במשבר הקורונה, מתמודד מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל עם אתגר לאומי מורכב וחסר תקדים נוסף, אך הוא רואה שוני בין שני האתגרים שמדינת ישראל לא ידעה כמותם מאז היווסדה: "אספקת חשמל היא צורך קיומי", הוא מסביר.
שפיגלר מדבר בהרחבה על האתגרים המורכבים שאיתם מתמודדת חברת החשמל וההתנהלות בשגרת מלחמה, שנמשכת כבר קרוב לתשעה חודשים, עם היערכות לתרחישים קשים עוד יותר של משק האנרגיה וגם על הצורך בהפקת לקחים.
"חברת החשמל משרתת כ־3.3 מיליון לקוחות ברחבי הארץ והיא מייצרת כ־35% מהחשמל. כ־65% מהחשמל מיוצר על ידי יצרני חשמל פרטיים", הוא מספר, "כל הרשת העליונה והתת־קרקעית, כולל ההשנעה היא באחריותנו וגם רוב תחנות המשנה באחריותנו".
כאמור, הוא מספר שלא רכש גנרטור, אם כי הנימוק שלו לא בהכרח מרגיע: "לא הלכתי לקנות גנרטור. הדבר הכי קל הוא להכניס ציבור לפאניקה, לחוסר אונים, ככה לא צריך לתפקד גורם מקצועי. גנרטור זה לא משחק ילדים, הוא גם עלול להיות גורם שמסכן חיים. צריך להפעיל אותו עם סולר ואם אין חשמל, תחנות דלק לא יפעלו, הסולר יספיק ליום ובמקרה של מלחמה בעצימות קיצונית, שבמסגרתה ישוגרו אלפי טילים כל יום, סביר להניח שמי שיש לו גנרטור לא יצליח בכל מקרה לרכוש סולר. גנרטור לא יועיל לאורך זמן".
שפיגלר מציין, כי חברת החשמל הפועלת במתכונת חירום מפרוץ מלחמת חרבות ברזל, גם תגברה את צוותי העבודה ולצורך מילוי השורות, עובדים שיצאו לגמלאות חזרו לעבודה.
"תגברנו את צוותי העבודה בצפון, כשניידנו עובדים מהמרכז. אנחנו במתכונת חירום, אבל למעשה מתורגלים באירועי חירום לא רק במלחמה, גם בעת מזג אוויר קיצון בחורף או בקיץ", הוא מספר.
שפיגלר מתייחס, לטענתו של מנכ"ל נגה, שאול גולדשטיין, בשבוע שעבר, על חוסר מוכנות לכאורה של משק החשמל להתמודדות עם תרחיש עלטה ואינו מסתיר את ביקורתו על הדברים שעוררו סערה ציבורית.
"אנחנו נערכים לכל תרחיש. אם יש גורם כלשהו שיש לו אחריות והוא מתריע, בפני מצב קיצוני, שיגיד איך מטפלים, שלא יזרע חרדה ושלא יברח מאחריות", הוא אומר.