ההתרגשות הייתה רבה כאשר איש העסקים האמריקאי והיזם הווארד אדלסטיין, אחד מחלוצי הטכנולוגיה הפיננסית בארה"ב ובעולם ודמות ייחודית בתחום, מונה ליו"ר חברת הסטארט־אפ הישראלית הצעירה ביוקאץ' (BioCatch) בשנת 2015. ההתלהבות גדלה יותר בתחילת השנה, כאשר אדלסטיין גם לקח על עצמו את תפקיד מנכ"ל החברה, המפתחת טכנולוגיה לאימות זהויות על ידי ניתוח ההתנהגות המקוונת של אנשים. אדלסטיין, יש להבין, הוא אדם עסוק מאוד, המכהן כיו"ר עצמאי של AcadiaSoft טכנולוגיה פיננסית, חברה הכוללת בעלי מניות ל־13 בנקים מובילים ומסלקות שעבדו יחד לפתרון בעיה משותפת בתעשייה והיא הסיכון במסחר המכונה "מעבר לדלפק" (over-the-counter derivatives risk). אדלסטיין יחד עם אשתו ליסה גם ממשיכים לתמוך בקרן IVN, המשקיעה במיזמים עסקיים־חברתיים בישראל.
 
אדלסטיין הגביר את מעורבותו בחברת ביוקאץ' בהדרגה. בתחילה היה יועץ חיצוני, ואז משקיע וחבר בדירקטוריון, ולימים יו"ר ומנכ"ל. "בהתחלה הייתי מעורב בחברה כמשקיע, כי האמנתי במייסדים ובטכנולוגיה וראיתי הזדמנות אדירה לפתור עוד בעיה גדולה אשר תסכלה את כל התעשייה הפיננסית והיא רק הולכת ומחריפה", מסביר אדלסטיין. "הזהות הדיגיטלית ניתנת לפריצה, והדבר מצריך תיקון, ואין סיבה שביוקאץ' לא תתקן את זה".
 
מהו המוצר שפיתחה ביוקאץ'?

"ביוקאץ' עוקבת אחר ההתנהגות המקוונת של לקוחותיה, כדי לקבוע אם המשתמש לגיטימי או שהוא רמאי המשתמש באישורים גנובים. הדרך האחת שבה אנו עושים זאת היא באמצעות טכנולוגיה שבוחנת את תגובת המשתמש לאתגרים שונים שאנו יוצרים, כדי לראות אם הוא בעל החשבון או גורם חיצוני זר שמנסה לחדור או לפרוץ פנימה. האופן שבו המשתמש מזיז את העכבר ומקליד הוא דוגמה אחת. בסופו של דבר, יש לנו יותר מאלפיים פרמטרים שונים וייחודיים שניתן לבדוק אותם עבור כל משתמש. באמצעות הטכנולוגיה שלנו ניתן להשתמש בנתונים האלה, בשילוב נתונים אחרים, כדי לזהות ניסיונות השתלטות על החשבון של הלקוח שלנו, פתיחת חשבונות מזויפים ועוד. הטכנולוגיה שפיתחנו יכולה להבחין בין משתמש אמיתי לבין מתחזה ביותר מ־90% דיוק".
 
ספר על ההחלטה הפיננסית־עסקית המשמעותית ביותר שקיבלת עד כה כיו"ר וכמנכ"ל החברה?
"כמו בהרבה סטארט־אפים, עמדנו מול הצורך לקבל החלטה מרכזית לאחר שבנינו את המוצר וסגרנו עסקה עם כמה לקוחות ראשונים - האם לגייס הון נוסף כדי לתת לחברה לצמוח, או האם להתמקד בהשגת רווחיות? אני בחרתי באפשרות הראשונה, כי היא מאפשרת להציג את עצמך כשחקן גדול יותר, שמבין באמת את הערך האמיתי של מה שנבנה והושג. כלומר, העדפנו להמשיך לגייס הון ולתת לחברה לצמוח, כי השוק היה צעיר וכבר היה לנו היתרון ההתחלתי. ביוקאץ' היא חברה חלוצה בתחום טכנולוגי פורץ דרך הנקרא 'ביומטריקה התנהגותית'. זו גישה חדשה לאיתור זהויות דיגיטליות ולמניעת הונאות. נכון להיום משרתת החברה שורה של לקוחות פיננסיים גדולים ובהם אמריקן אקספרס ובנק אוף סקוטלנד, שלהם 50 מיליון לקוחות. חשוב לציין שרק בשנים האחרונות התחילו בעולם לשים לב לנושא הזהות הדיגיטלית. ההתעניינות בתחום עוד תלך ותגדל, ואנו מוכנים ורוצים לנצל את הצמיחה הצפויה בנושא זה בשנים הקרובות".
 
מה היו התגובות של בעלי המניות להחלטה להמשיך לגייס כסף ולצמוח?
"בעלי המניות שלנו תמכו פה אחד בהחלטה, ואני מעז לומר אפילו שהם התרגשו. הם האמינו בחברה עוד כשהייתה בתחילת דרכה, גם כשהכל חשבו שמדובר במדע בדיוני. גם הלקוחות הראשונים שלנו תמכו בהחלטה. רובם, אם לא כולם, השיגו למעשה תשואה משמעותית מאוד על ההשקעה שלהם בביוקאץ'. בזכות המוצר שלנו הם מגינים על עצמם, כמו גם על נכסי הלקוחות שלהם, ללא כל הפרעה בחוויית המשתמש. מה יכול להיות יותר טוב מזה מהבחינה הטכנולוגית?".
 
האם החברה נדרשה להיערכות מיוחדת כדי להוציא אל הפועל את אותה ההחלטה, כגון הסטת משאבים כספיים, אימוץ טכנולוגיות חדשות, גיוס אנשי מקצוע וכדומה?
"צמיחה של כל עסק דורשת את כל הדברים האלה ועוד. גייסנו מדעני נתונים מובילים במדעי המחשב ומומחים בטכנולוגיות נוספות בישראל ובארה"ב ואף שכרנו סמנכ"ל כספים חדש. ואכן, בחברה שלנו יש כבר אווירה מקצועית יותר ותרבות ארגונית. כמנכ"ל אני מקדיש זמן רב יותר לשיחות עם לקוחות פוטנציאליים, כמו גם עם צוות העובדים, כדי לוודא שכולם יודעים בדיוק מה הכיוון שלנו".
 
איזו "עצת זהב" היית מעניק היום למנהל מתחיל בתחילת דרכו?
"חלוצים, בכל תחום, תמיד מעוררים עניין ורוצים בקרבתם, אולם המפתח הוא להתמקד בלקוח ובהצלחה שלו. יש לנו לקוחות תובעניים - מוסדות פיננסיים גלובליים ענקיים - שדואגים לכך שנישאר חדים. חשוב להבין מה הלקוח שלך באמת צריך, גם אם זה לא בהכרח מה שהוא מבקש, ולספק לו את זה. כך תזכה לכבוד ממנו וגם לתמיכה שלו יותר מכל דבר אחר שתעשה".

-----

ההחלטות הפיננסיות שמקבלים מנהלים ואנשי עסקים הן קריטיות להצלחת החברות שבראשן הן עומדים. להקשיב לבטן? להתייעץ? ועל מי לסמוך? "מעריב" בשיתוף בנק הפועלים במדור שחושף את ההחלטות הפיננסיות המשמעותיות שקיבלו מנהלים ישראלים בדרך להצלחה שלהם ושל החברות, העסקים והסטארט־אפים שאותם הם מובילים, גדולים וקטנים כאחד, לצד האתגרים שניצבו בדרכם – וגם את ההחלטות שהיו פחות מוצלחות, אך שמהן הם למדו והסיקו מסקנות חשובות.