זהו סיפורם של עסקים שנגיף הקורונה תפס אותם לא מוכנים כלל. להבדיל ממסעדות ומבתי קפה, שלחלקם הגדול היו אתרי אינטרנט ושירות משלוחים עוד לפני שהחלה המגיפה, יש עסקים רבים שעבדו בימי שגרה ללא פלטפורמה דיגיטלית כלשהי. עם פרוץ משבר הקורונה, הם נאלצו לסגור את דלתותיהם ונשארו ללא פרנסה. חלק מהם הצליח, בתוך ימים ספורים, להרים ערוצי מכירה מקוונים שונים - אתרים, דפי פייסבוק, קבוצות וואטסאפ ואפליקציות - כדי להמשיך לעבוד גם בעת הזאת ולשלוח את מוצריהם ללקוחות. רבים מהם, שנחשפו ליתרונות הפלטפורמות הללו, שוקלים בחיוב לאמץ אותן גם בתום המשבר.

"לאבא שלי, אשר, יש חממות במושב גני טל", מספר גיא אדלר, "הוא מייצר עציצים פורחים לשוק המקומי. עד הקורונה היה אבא עובד דרך מפיצים ששיווקו את סחורתו למרכזי גינון ולמשתלות. אבא נמצא כבר יותר מ־40 שנים בעסקי הפרחים. במשך כל החורף הוא הכין עציצים לקראת האביב, ואז הגיעה הקורונה. סגרו את המשתלות ולא הייתה אפשירות להפיץ ולמכור. ביום אחד ירדה ההכנסה לאפס".

איך התמודדתם עם המצב?
"אחיי ואני החלטנו לעזור לאבא. אחותי הקימה אתר והחלה לנהל את השיווק הדיגיטלי. אשתי ואני מנהלים את ההזמנות, ואחי ואבי מנהלים את הלוגיסטיקה של הפצת הסחורה ללקוחות. המצאנו מותג חדש וקראנו לו 'העציצים של אשרקו'. בתוך שלושה ימים העמדנו חנות מקוונת והתחלנו לספק סחורה ללקוחות פרטיים בכל רחבי הארץ. הפכנו את החברה מחברה שמוכרת לסיטונאים לחברה שמוכרת לפרטיים. בתוך פחות מעשרה ימים היו לנו יותר מ־500 לקוחות. אנחנו ממפוני גוש קטיף, וזאת הפעם השנייה שהיינו צריכים לעשות שינוי. זאת הייתה הצלחה בלתי רגילה".

גיא אדלר (צילום: צילום פרטי)
גיא אדלר (צילום: צילום פרטי)

תשאירו את האתר גם לאחר הקורונה?
"זו שאלה שאנחנו מתלבטים בה כל יום. סבירות גבוהה שזה ימשיך, אבל זהו שינוי של כל אופי העסק והדבר מצריך היערכות מחודשת. ייתכן שנשלב את המתכונת החדשה עם המתכונת שבה עבדנו עד לפני הקורונה".

צעצוע של סיפור

"אצלנו כל חנות מנוהלת בידי זכיינים. אין לנו שליטה על מלאי אונליין של כל הסניפים, ולכן עד עכשיו לא היה לנו אתר מרוכז של כל הרשת", מספרת נועה בן אבו, מנהלת מטה וסמנכ"לית שיווק ברשת הצעצועים עידן 2000, "עם פרוץ הקורונה, אסרו ההוראות על פתיחת החנויות. הבנו את הביקוש של הורים שנמצאים עכשיו עם הילדים בבית ויצרנו אפליקציה שדרכה המשתמש מייצר סל קנייה שמשוגר לסניף הקרוב לביתו. הסניף חוזר ללקוח, עושה את ההזמנה, גובה את התשלום ושולח את המוצרים מהיום להיום".

איך הייתה ההיענות לשירות החדש?
"יש הזמנות. אני מניחה שאחרי הקורונה נמשיך לפתח את הפלטפורמה הזאת בדרכים כאלו ואחרות. ברגע שהחנויות נפתחות לקהל, תחזור העבודה שלנו להיות סדירה, אבל אני משערת שהרגלי הצריכה של הלקוחות ישתנו. יכול להיות שיהיה להם צורך גם בשירות פרונטלי וגם בקשר דיגיטלי".

נועה בן אבו (צילום: יח''צ)
נועה בן אבו (צילום: יח''צ)

האם חשבתם לרגע לקנות דירה דרך הזום? מתברר שבימי קורונה הכל אפשרי. "אם לא הייתי מאמץ מיד פלטפורמות דיגיטליות, הייתי צריך להוציא את כל העובדים לחל"ת", אומר ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר - בית לשיווק נדל"ן למגורים, למשרדים ולמסחר בארץ ובחו"ל, "הכשרנו את כל מנהלי המכירות של החברה להעניק שירות מלא לאנשים השוהים בביתם ומעוניינים לרכוש דירה באמצעות סקייפ, וואטסאפ, זום ואפליקציות נוספות. בעבר לא ידענו לעשות זאת, והיום אנחנו עושים תהליך מכירה מלא באונליין: אנשים רואים את התוכנית וההדמיות. אנחנו מצלמים להם את השטח, וכל התהליך נעשה מרחוק. הייתי צריך להמציא את עצמי מחדש או לסגור את העסק".

אנשים באמת קונים דירה בשלט רחוק?
"מכרנו כבר כמה דירות. יש למשל הרבה אנשים שכבר מכרו את ביתם וחייבים לקנות דירה חדשה כי יש להם מועד פינוי. יש גם אנשים בני 65 ומעלה שהפסידו הרבה כסף בבורסה. הם לא רוצים להפסיד עוד ומעדיפים להשקיע בנדל"ן, אבל לא יכולים לצאת עכשיו מהבית. אחרי הקורונה, תוסיף לי הפלטפורמה הדיגיטלית עוד אפיק מכירה שלא היה לי בעבר".

גם חקלאים רבים, שעד כה לא חשבו כלל על פלטפורמה דיגיטלית, התחברו אליה בעקבות המשבר. "בימים רגילים רוב התוצרת שלנו הייתה משווקת באמצעות חנות השירות העצמי במשק, דרך קטיף עצמי של משפחות וקבוצות וגם היינו משווקים בשוק האיכרים בנמל תל אביב", מספר הלל פרץ מ"הקרקס החקלאי" במושב היוגב, משק חקלאי שבו לא משתמשים בחומרי הדברה ומגדלים מגוון רחב של ירקות. בזמני שגרה גם עושים שם פעילויות למשפחות. חוץ מחנות השירות העצמי, כל אפשרויות המכירה הנוספות הופסקו עם פרוץ המגיפה. כדי למצוא אפיקי שיווק נוספים, פרץ הצטרף לאפליקציית FARMER DIRECT, הזמינה בסמארטפון. האפליקציה היא בעצם שוק איכרים אונליין, המאפשרת להזמין בלחיצת כפתור ירקות, פירות, דבש, שמן זית, גבינות צאן ויין, עד הבית ישירות מהמשק, ללא מתווכים. "זו פלטפורמה שנותנת לנו עזרה גדולה מאוד בתקופה הזאת", מספר פרץ, "האפליקציה נותנת לי מקום וירטואלי שבו אני מציג את הסחורה. זה הולך מדהים, יש היענות, לקוחות חדשים. אנחנו עושים משלוחים באזור עמק יזרעאל, חוף הכרמל. זהו כלי חינמי המאפשר למשקים כמונו להמשיך לעבוד".

עם החקלאים הרבים הנוספים שאימצו פלטפורמות דיגיטליות נמנה גם משק שחר ממושב נעמה בבקעת הירדן, שבו מגדלים תבלינים ותמרים. בימי קורונה הוא פתח אתר שדרכו מתקבלות הזמנות המגיעות עד פתחי הבתים בכל רחבי הארץ. גם אלי כהן ובניו, ניר וגיא - בני משפחה ותיקה של חקלאים מעוטף עזה, שלה גידולים חקלאיים שונים הנושאים את שם המותג "ירק השדה" - מוכרים אותם בימי שגרה בשוק האיכרים ברמת השרון. כעת הם הקימו אתר שדרכו אפשר ללקט מוצרים ולקבלם עד הבית, ברחבי גוש דן.

אין־ספור תחומים נפגעו בעקבות הקורונה. אחד מהם הוא ענף היופי. כל מכוני הקוסמטיקה הפסיקו לעבוד, עד לחזרה לעבודה, בהתאם למגבלות, בתחילת השבוע. חברת הקוסמטיקה ביופור, שמכרה עד לפני המשבר מוצרים לקוסמטיקאיות, יזמה בעקבות המצב שנוצר אבחון עור בידי קוסמטיקאית מוסמכת באמצעות וידיאו צ'ט בוואטסאפ, התאמת מוצרים אישית ושליחתם באמצעות שליח עד לבית הלקוח. "הייתה לכך היענות מטורפת ממש", אומרת רונית שגב, מייסדת ומנכ"לית ביופור, "הקוסמטיקאיות היו שבויות עד היום בקונספט שהן חייבות לפגוש את הלקוחה, לגעת בפניה, ליצור קשר בין־אישי. עשינו את השירות הזה כבר ביום הראשון שבו הן נאלצו לסגור את המכונים ופרסמנו אותו הרבה. הלקוחה משלמת לקוסמטיקאית, הקוסמטיקאית מעבירה אלינו את ההזמנה ואנחנו משלחים. שירות כזה היה בתוכנית מגירה שלנו עוד לפני הקורונה, המגיפה פשוט הקדימה אותה".

רונית שגב (צילום: אמיר יהל)
רונית שגב (צילום: אמיר יהל)

מהלך בצבעים

גם בחברת נירלט הבינו שיש צורך מיידי בפלטפורמת קנייה דיגיטלית בימי הקורונה. "מהרגע להרגע אי אפשר היה להרים אתר מכירות אונליין, אבל אפשר היה לספק מנגנון אחר בצורה מקוונת כדי לתת מענה לצרכנים", אומרת תמי מרקוביץ, סמנכ"לית השיווק בנירלט. "עד כה לקוחות יכלו להשיג את צבעי נירלט בבתי מסחר. בעקבות המצב שנוצר, הוספנו אפשרות מיוחדת באתר החברה, שלא הייתה קיימת עד כה. אנשים המעוניינים לרכוש צבע משאירים את פרטיהם, ואנחנו יוצרים חיבור בינם לבין בתי עסק שיספקו להם את הצבע ישירות עד הבית בתוך 24 שעות מרגע ההזמנה. בשלושה שבועות קיבלנו כ־4,000 פניות.

תמי מרקוביץ' (צילום: באדיבות נירלט)
תמי מרקוביץ' (צילום: באדיבות נירלט)

"הניסיון הזה הוכיח לנו שגם צבע אפשר למכור באונליין. היו גם כאלו שכתבו שהם רוצים לקנות, אבל מתלבטים בנוגע לגוון. אז חזרנו אליהם וייעצנו להם בטלפון, דבר שהתעצם מאוד בימים אלה".

תשאירו את האפשרות הזאת גם לאחר הקורונה?
"עדיין לא גיבשנו החלטה סופית. אבל בהחלט נשקול איך ממשיכים לתת שירות בפורמט הזה כי אנחנו רואים שיש בכך צורך אמיתי".

גם ענקית העיצוב היפנית MINISO הבינה עם פרוץ המגיפה כי יש צורך מיידי להתארגן וליצור פלטפורמה דיגיטלית, והיא השיקה את אתר הסחר הדיגיטלי החדש שלה בישראל. חנות האונליין החדשה הוקמה בתוך שבועיים בלבד. המהלך המקוון נולד חרף האסטרטגיה הראשונית של הרשת, שלפיה אפשר להשיג את המוצרים בחנויות בלבד ולא באופן מקוון, כדי להעניק חוויית קנייה חדשנית ושונה. אולם נגיף הקורונה סגר את 17 החנויות ושלח לחל"ת את 220 העובדים ברחבי הארץ, כך שברשת נאלצו להתמודד עם האתגר ולתכנן מסלול מחדש. בשלב זה התכנון הוא להמשיך להפעיל את החנות המקוונת גם לאחר החזרה לשגרה, הודות להצלחה ולביקוש ברחבי הארץ.

כאמור, עסקים גדולים, קטנים וגם אנשים פרטיים מוצאים בימים אלו מפלט בפלטפורמות המכירה המקוונות. בפלטפורמת החנות האינטרנטית של ישראכרט, למשל, חל גידול של 400% בחודש האחרון. "חווינו בחודש האחרון גידול עצום בפניות של בתי עסק קטנים שמבקשים להצטרף לפתרונות אי־קומרס לעסקים שאנו מציעים", אומר שמעון חדד, מנהל חטיבת עסקים בישראכרט, "בתי עסק מבינים שכדי לשרוד מבחינה כלכלית בתקופה לא פשוטה זו, עליהם להסב את פעילותם לרשת. נוסף לכך פיתחנו שירות חדש המקנה חיבור אוטומטי של החנות האינטרנטית למערך שליחים ברחבי הארץ".

מתוך זיהוי הצורך הקיים, איביי מציעה מהלך הכולל פתיחת חנויות אונליין בחינם, ללא עמלות, תוכנית הכשרה ומערך תמיכה בעברית והענקת חבילת הטבות והקלות לבעלי עסקים חדשים שיפתחו חנות באיביי. נוסף לכך הוקם מתחם מכירה ייעודי חדש המאפשר לקונים ישראלים לרכוש ממוכרים ישראלים באתר. "בעוד עסקים רבים נאלצו לסגור את דלתותיהם, איביי המשיכה להיות פתוחה לכולם", אומרת אנה פלקין, מנהלת חטיבת פיתוח עסקי באיביי ישראל, רוסיה ומזרח־אירופה, "איביי השיקה תוכנית עסקית נדיבה בישראל, שמטרתה לתמוך במוכרים ישראלים ובבעלי עסקים שרוצים להקים חנות מקוונת. אנו רואים עלייה של עשרות אחוזים בכמות העסקים הישראליים שפותחים חנות אונליין בחודש האחרון, ואנחנו צופים שהמגמה הזאת רק תתגבר. נוסף לכך ישנה עלייה עצומה במכירות של ישראלים באיביי, צמיחה של 46% אל מול המכירות לפני חודש. למעשה, בתקופה זאת אנו עדים ביתר שאת לכך שבעלי עסקים שברשותם חנות מקוונת צולחים את המשבר הזה עם יתרון ניכר. לעומתם, עסקים ללא חנות מקוונת מוצאים את שעריהם סגורים לחלוטין ונמצאים במלחמה נגד הזמן לייצר את הפעילות בערוץ החדש הזה. זה מאיץ תהליכים עבור העסק. מה שבעבר היה יכול לקחת שנתיים, קורה היום בשבועיים. עוד נראה בעקבות המשבר גם יותר ויותר אנשים שלא מסתמכים על מקום העבודה הנוכחי שלהם, אלא מנסיים לייצר הכנסה בערוצים נוספים".

אנה פלקין (צילום: אייל טואג)
אנה פלקין (צילום: אייל טואג)

"תמיד אנחנו חכמים בדיעבד", אומר יובל מטלון, מנכ"ל לייבפרסון ישראל, חברה המפתחת פלטפורמות דיגיטליות לתקשורת בין לקוחות ומותגים, "אף אחד לא צפה מצב כמו הקורונה. קל מאוד להגיד 'איך לא פיתחת את הדיגיטל?', אבל הקוסמטיקאית שקיבלה לקוחות לא חשבה על כך וגם לא חנות הגלידה השכונתית, עם קהל הלקוחות הקבוע, לא ראתה שום צורך בכך. זה נכון לסוגים רבים של עסקים שבכלל לא ראו נחיצות לפתח פלטפורמות דיגיטליות בימי שגרה, ואילו עכשיו, בעקבות הקורונה, קיבלו קריאת השכמה ונאלצו לחפש במהרה כל מיני פתרונות. היתרון הגדול ביותר אולי של מה שקורה היום בטכנולוגיה הוא שהפתרונות האלו מהירים. היום אתה יכול להקים אתר בתוך כמה שעות ובעלות זולה. אותם חבר'ה שלא עשו זאת עשרות שנים, נאלצו פתאום לעשות זאת במהרה כדי לחיות או לחדול".

יובל מטלון (צילום: ענבל מרמי)
יובל מטלון (צילום: ענבל מרמי)

המגמה הזאת תימשך גם אחרי הקורונה?
"חד־משמעית כן. קודם כל, אנחנו לא באמת יודעים מתי הסיפור הזה ייגמר וגם לא יודעים אם ומתי הוא יחזור שוב. לכן אנשים שכבר השקיעו במדיה הדיגיטלית ימשיכו לפתח אותה. כשהמצב יחזור לשגרה, הם יגלו שקהל הלקוחות שלהם רק גדל. ואילו עסקים שעוד לא השקיעו בכך, עכשיו זהו צו השעה. הייתי ממליץ זאת לכל עסק, חד־משמעית. זו לא רק היכולת למכור דרך מדיה מקוונת, אלא גם היכולת לתקשר עם הלקוחות באמצעים דיגיטליים ולתת שירות באופן דיגיטלי. המגמה הזאת תלך ותגדל, וגם אנחנו, כצרכנים, נתחיל להתרגל לנוחות של הזמנת אוכל לכלב בווואטסאפ".