התאחדות התעשיינים פנתה אתמול לשרי האוצר והשיכון החדשים והזהירה מפני העלאת תמלוגי החציבה שרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מתכוונת להשית. בנייר עמדה שהגיע ל"מעריב" מתברר כי רמ"י נערכת להעלות את התמלוג ב־120% ולהעמידו על 11 שקל לטון.

"אנו מתריעים שלצעד חד־צדדי ובלתי אחראי זה עלולות להיות השלכות קשות וחלקן ללא יכולת לתיקון על משק הבנייה", כותבים התעשיינים בנייר העמדה ומוסיפים כי הצעד "יוביל להתייקרות מחירי הדיור ולעלויות הקמת התשתיות הציבוריות בישראל". 

לדבריהם, "המהלך ייקר את חומרי הגלם לענף הבנייה והסלילה וישפיע על הענפים המשתמשים בחומרי חציבה לייצור חומרי בנייה כמו יצרני בטון, אספלט, חומרי בנייה אחרים, מתקני התפלה, מכוני תערובת למזון בעלי חיים ועוד".

לפי חישוב שנעשה בהתאחדות הקבלנים, ההתייקרות לדירה של 120 מ"ר תעמוד על כ־1,800 שקל ותוביל לעלייה של כחצי מיליון שקל בעלות סלילת ק"מ אחד של כביש. עוד נכתב כי העלאת התמלוגים תגרום להפסקת ייצור חומרים זולים שעלות הטיפול בהם יקרה.

התעשיינים טוענים עוד כי החלטת רמ"י מבוססת על נתונים שגויים לחלוטין. לדוגמה: אין כיום 33 מחצבות פעילות בישראל אלא 23 בלבד; כמות החומרים המשווקים אל מחוץ לישראל עומדת על 2 מיליון טון בלבד; ובחוות הדעת נפלו טעויות חישוב. "עבודה כלכלית שהוזמנה על ידי איגוד המחצבות מחברה חיצונית בשם 'שקד כלכלה' ונמצאת בשלבי הכנה מתקדמים מובילה למסקנות אחרות לחלוטין", כותבים התעשיינים. 
נזכיר שמאבק אחר שהובילו התעשיינים - הטלת היטל על יבוא מלט מטורקיה ומיוון - הוכתר בהצלחה לטובת חברת נשר.

מנכ"ל איגוד הבנייה בהתאחדות אורן הרמבם מסר ל"מעריב": "המהלך של רמ"י מנותק לחלוטין מהמציאות. בזמן שהמשק נמצא במשבר כלכלי חמור, הגוף הממשלתי בוחר להשית עלויות נוספות על המגזר העסקי, שיביאו לייקור מחירי הדירות".