צרכנים שהזמינו טיסות או חבילות נופש דרך החברות השטיח המעופף וקשרי תעופה, גילו רגע לפני המועד כי חבילתם בוטלה במפתיע ונמכרה ללקוחות אחרים באותו המחיר. ענת דוידוב ועורכת התוכנית "איפה הכסף" יעל אילון שוחחו על כך היום (שני) ב-103FM עם אלעד, שטיסתו בוטלה על ידי השטיח המעופף, אשר שיתף בחוויה הלא נעימה.

מתכננים טיול לחו"ל? כך תוכלו למצוא טיסות בינלאומיות במחירים מוזלים

"הזמנתי במרץ חבילת נופש לכרתים מול קשרי תעופה, חמישה נפשות. החבילה כללה טיסות, מלון 5 כוכבים הכל כלול והסעות ממנו ובחזרה", אמר אלעד. לדבריו, מיד לאחר ההזמנה קיבל אישור על כך. 

"יומיים אחרי ההזמנה הוואוצ'ר התעדכן ושעות הטיסה של אל על ירדו. כשפניתי לשאול מדוע, עדכנו אותי שהטיסות המעודכנות יתקבלו, הטיסות נמחקו. פניתי לקשרי התעופה, מיותר לציין שאין נציג טלפוני שאפשר לפנות, הכול מתנהל או דרך הוואטסאפ או הפייסבוק, והם מגיבים 48 שעות אחרי", הסביר. 

לטענתו, לפני כחודש קיבל טלפון מהחברה בו נאמר לו כי הזמנתו בוטלה, "בלי להתבלבל הם הציעו לי חבילת נופש לאותו יעד, באותם תאריכים אבל למלון פחות טוב ביותר כסף. לא הבנתי את פשר השיחה, אמרתי להם שאני לא מבין את האבסורד, שיעבירו אותי לטיסות בחבילה החדשה עם המלון שהזמנתי".

"אני עדיין ממתין לקבלת ההחזר, כמובן שפניתי אליהם שיוכיחו לי שהטיסות בוטלו, אין שום תגובה בנושא ואני עדיין ממתין לכסף, כל החבילה בוטלה", ציין והוסיף כי מדובר בעלות של 14 אלף שקלים. 

עו"ד יעקבסון: "מתחילים לראות משהו שחוזר על עצמו באופן לכאורה שיטתי"

בהמשך, הצטרפה לשיחה גם עורכת הדין הדס יעקבסון, מנהלת הרגולציה של המועצה לצרכנות, אשר התייחסה לתופעה המדאיגה והביעה את דעתה המקצועית בנושא. 

לדבריה, "את תופעה שצצה ממש לאחרונה בבוטות שלה. "תמיד קרו מקרים שטיסות בוטלו, ופה ושם היו לנו גם תלונות בעבר על טיסה שכן התקיימה אבל זה היה מאוד חריג. פה אנחנו ממש מתחילים לראות משהו שהוא חוזר על עצמו באופן לכאורה שיטתי".

כשנשאלה האם מדובר במהלכים לא חוקיים, השיבה כי לגבי ההגינות אי אפשר להתווכח. "לו היה ניתן להוכיח חד משמעית שהחברה מעולם לא ראתה ביטול של הטיסה וביטלה לצרכן בלי כל סיבה, אנחנו נכנסים פה לחוק החוזים. יש חובת תום לב, ולבטל לאדם טיסה שהוא רכש מבעוד מועד כדי גם להתארגן ולחסוך כסף, לשבש לו את כל העניין כדי למכור לצרכן הבא במחיר יקר יותר?".

כשנשאלה מה הם עושים כרגע בתגובה לדברים, השיבה: "אנחנו כן בוחנים את האלמנט המשפטי, זו תופעה מטרידה אבל הם הולכים על התפר. אנחנו אוספים כרגע את התלונות ומנסים למפות את התופעה ולראות איך אנחנו תוקפים את זה מבחינה משפטית".

בסיום דבריה, נשאלה מה העצה שלה עבור לקוחות, וענתה כי "אין דרך למנוע מסוכנות הנסיעות לבטל לך טיסה, אין דרך. הדבר היחיד, גם החשיפה של זה והעובדה שעכשיו צרכנים שומעים מי הן סוכנות הנסיעות שעושות דברים כאלה, אני מציעה שיעשו בירור מוקדם. יבדקו מי הן החברות".

מחברת קשרי תעופה נמסר בתגובה: "ענף התעופה, לאחר הקורונה חווה ביטולי טיסות המוניים בכל העולם ובכל החברות וכך גם בישראל. כך קרה גם במקרים האלו, בהם הטיסות בוטלו והלקוחות זוכו באופן מלא כמתבקש ובזמן התראה כפול ממה שמתיר החוק. הטענה על רווח כתוצאה מכך היא לא נכונה בעליל, שכן כל בר דעת, מבין שנגרם כאן נזק ואף הפסד כספי לחברה כתוצאה מביטול הטיסות ואבדן ההכנסה״.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM