אחרי שמתחילת השנה שלטו 3 בתי השקעות בצמרת דירוג בתי ההשקעות של מעריב-וואלה בשיתוף קלריטי קפיטל, בא חודש מאי ובישר על מהפך. בתי השקעות שעד כה לא בלטו השנה זינקו לצמרת הדירוג, ואחרים, שכיכבו מתחילת השנה, נפלו למורד הרשימה.

מאחורי המהפך בדירוג עומד שינוי מגמה משמעותי בשווקים: אחרי תקופה ארוכה שבה הבורסה בתל-אביב רשמה ביצועים עודפים ביחס לשוקי ההון בעולם, בחודש האחרון היוצרות התהפכו – ירידות חדות בבורסה המקומית, לעומת מגמה מעורבת בשווקים הגלובליים.

דירוג מעריב וואלה לבתי ההשקעות 2021 (צילום: מעריב אונליין)
דירוג מעריב וואלה לבתי ההשקעות 2021 (צילום: מעריב אונליין)

כך, מדד תל אביב 125 ירד בכ-7%, מדד מדד ת"א-35 ירד בכ-5% ומדד ת"א-90 בכ-9%. לעומתם, מדד s&p-500, המרכז את 500 המניות הגדולות בוול-סטריט, סיים את החודש כמעט ללא שינוי, וכמוהו בורסות מובילות באירופה. אפילו מדד נאסד"ק, המדד החלש מתחיל השנה, ירד בכ-2% "בלבד", ובורסות סין אף עלו בכ-2%. 

ביצועי החסר של הבורסה המקומית בחודש מאי ניכרו גם בשוק האג"ח – בעוד שמדד האג"ח הגלובלי הציג עלייה קלה של כ-0.7%,  מדדי התל-בונד הצמודים למדד ירדו בכ-3% בממוצע ומדד התל-בונד השקלי ירד בכ-2.2%. 

דרוגים בתי השקעות נוספים:
דירוג בתי השקעות חודש 04/2022
דירוג בתי השקעות חודש 03/2022

הירידות החדות בשוק הישראלי הגיעו בתגובה לפרסום מדד המחירים לצרכן, שהשלים עלייה של 4% באינפלציה בישראל בשנה האחרונה – נתון גבוה במונחים היסטוריים (אם כי עדיין נמוך משמעותית מהאינפלציה במדינות מפותחות אחרות).  בעקבות פרסום המדד, העלה בנק ישראל את הריבית בשיעור חד יותר מכפי שצפו המשקיעים בשוק ההון - מ-0.35% ל-0.75%. 

וכאילו לא היה די בחדשות השליליות האלה, הגיע פרסום נתוני התוצר, שהצביע על התכווצות של 1.6% (בקצב שנתי) של המשק הישראלי ברבעון הראשון, לעומת צפי לצמיחה של כ-1.8%. 

ראוי לציין שהשוק המקומי עדיין מציג ביצועי יתר ביחס לעולם מתחילת השנה. מהסקירה החודשית של הבורסה עולה כי בעוד שמדד ת"א-125 ירד בכ-4% בלבד עד סוף מאי, בבורסות המובילות בעולם נרשמה ירידה ממוצעת של כ-13% , כאשר בולט לרעה מדד נאסד"ק, עם ירידה של כ-22%.

דירוג מאי: מי התחזק ומי נחלש
החולשה של השוק המקומי בחודש מאי הביאה, כאמור, לשינויים רבים בדירוג בתי ההשקעות. "אם בחודשים קודמים היתה חשיפה גבוהה לשוק הישראלי נקודת יתרון עבור בתי ההשקעות, הרי שבחודש מאי הפכה זו לעקב אכילס - ולאור הפערים הגדולים בין ביצועי שוק ההון הישראלי לגלובלי, היא השפיעה גם על התשואות המצטברות באופקי הזמן השונים, ועל כן על הדירוג", אומר ערן פלג, אסטרטג ראשי בקלריטי קפיטל.

דירוג מעריב - בולטים לטובה מאי 2021 (צילום: מעריב אונליין)
דירוג מעריב - בולטים לטובה מאי 2021 (צילום: מעריב אונליין)

מבין שלושת בתי ההשקעות שהובילו את הדירוג בחודשים האחרונים – מור, אנליסט ומיטב – היחיד ששמר על מקומו בצמרת הוא מור, שהצליח לכבוש שוב את המקום הראשון. 

לעומתו, אנליסט ומיטב נדחקו מהשלישייה הראשונה לטובת כלל, שעלתה מהמקום הרביעי למקום השני, ומגדל, שהציגה את השיפור החד ביותר ועלתה 4 מקומות, מהמקום השביעי למקום השלישי. אנליסט, שבולט עם החשיפה הגבוהה ביותר לשוק הישראלי,  ירד מהמקום השני למקום השביעי, הירידה החדה ביותר מתחילת מדידת המדד. החולשה של אנליסט ניכרת בעיקר בקטגוריות מוטות-אג"ח (לדוגמה, גמל לבני 60 ומעלה והשתלמות אג"ח), בעוד בית ההשקעות שומר על מיקומים גבוהים יותר בקטגוריות מוטות-המניות.

יוסי לוי מנכ''ל משותף מור בית השקעות (מקום 1). (צילום: יח''צ)
יוסי לוי מנכ''ל משותף מור בית השקעות (מקום 1). (צילום: יח''צ)

שגיא יוגב, מנכ\'\'ל מגדל ביטוח (מקום 3). (צילום: גל חרמוני)
שגיא יוגב, מנכ\'\'ל מגדל ביטוח (מקום 3). (צילום: גל חרמוני)

אנחנו מתחילים לראות השתתפות של בתי השקעות נוספים בראש טבלאות הקטגוריות השונות – אם בחודשים הקודמים היו אנליסט, מור ומיטב דומיננטיים במספר גבוה של קטגוריות השקעה, אנו מתחילים עתה לראות השתתפות של הראל (מדורגת בשלישייה הראשונה ב-5 קטגוריות), ילין לפידות והפניקס (מדורגות בשלישייה הראשונה ב-3 קטגוריות). 

אלטשולר שחם, שלו החשיפה הנמוכה ביותר לשוק הישראלי, הציג החודש ביצועים טובים ביחס לבתי ההשקעות האחרים אך עדיין נמצא במקום האחרון. יהיה מעניין לראות אם המגמה בשווקים תשתנה והחודש הטוב של אלטשולר יהפוך למגמה שתרים אותו מעלה בדירוג בחודשים הבאים. 

ערן פלג ומאור לוי מקלאריטי קפיטל. (צילום: אריק סולטן)
ערן פלג ומאור לוי מקלאריטי קפיטל. (צילום: אריק סולטן)