מאור לוי, מנהל השקעות בקלריטי: "זה רגע שבו החזקים נחלשים אבל נשארים בצמרת, והחלשים מתחזקים אבל עוד שרויים בתחתית. בהחלט יש כאן שינויים משמעותיים – אבל עדיין אין כאן טרנד".

ערן פלג, אסטרטג ראשי בקלריטי: "חודש יולי היה בעצם ההפך מכל מה שחווינו עד עכשיו השנה. אבל זה רגע שבו אנחנו רואים כמה זמן הוא פקטור משמעותי בדירוג".

אחרי חודש יוני, שבו נרשמה יציבות כמעט מוחלטת בדירוג בתי ההשקעות של מעריב-וואלה בשיתוף קלריטי קפיטל, בא חודש יולי ושקשק את הרשימה – לא פחות משבעה בתי השקעות בדירוג החליפו את מיקומם ברשימה החודש. 

התנועה הפנימית הזאת היא תוצאה של חודש חיובי במיוחד בשווקים. אחרי שנה של ירידות, שהגיעו לשיאן בחודש יוני, הגיח חודש יולי כחודש הטוב ביותר מתחילת השנה עבור מרבית שוקי המניות הגלובליים. העליות החדות לא פסחו גם על השוק המקומי. 

דרוגים בתי השקעות נוספים:
דירוג בתי השקעות חודש 06/2022
דירוג בתי השקעות חודש 05/2022

מדד המניות הגלובלי עלה החודש בכ-7%, מדד ה-S&P 500 האמריקאי, המרכז את 500 המניות הגדולות בוול-סטריט, עלה בכ-9.2% ומדד ת"א 125 הישראלי עלה בכ-6.8%. העליות הגיעו גם לשוקי האג"ח - מדד האג"ח הגלובלי עלה בכ-2.5% ומרבית מדדי האג"ח הישראלים עלו ביותר מאחוז. מדד מחירי הסחורות הצטרף גם הוא לחגיגה ועלה ביותר מ-4%. 

מה הגורם לעליות האלו, אחרי חודשים ארוכים של שווקים בירידה? ירידות חדות במחירי האנרגיה דחפו מטה את ציפיות האינפלציה, ואלו בתורן גרמו להערכות כי הבנק המרכזי בארה"ב - הפדרל רזרב - יאט את קצב העלאות הריבית העתידיות. לקראת סוף החודש,  אמנם העלה נגיד הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול, את הריבית ב-0.75%, אך ציין כי הפד יהיה יותר תלוי-נתונים בהתייחסו לקצב העלאות הריבית בהמשך השנה. השווקים אהבו את מה ששמעו וסיימו את החודש בטון חיובי מאוד.

דירוג ''מעריב-וואלה'' לבתי ההשקעות. יולי 2022 (צילום: מעריב אונליין)
דירוג ''מעריב-וואלה'' לבתי ההשקעות. יולי 2022 (צילום: מעריב אונליין)

דירוג יולי: מי התחזק ומי נחלש
לעומת חודש יוני, כאמור, שבו לא היו כמעט שינויים בדירוג בתי ההשקעות, בחודש יולי לא פחות משבעה בתי השקעות מחליפים ביניהם מקומות. בית ההשקעות מור מצליח לשמור גם החודש על המקום הראשון, מיטב דש חוזר לשלישייה הפותחת לאחר כמה חודשי היעדרות ואילו כלל מתדרדר מהמקום השני למקום השלישי.

כפי שהעריך בחודש שעבר האסטרטג הראשי של קלריטי קפיטל, ערן פלג, ש"העליות החזקות וההובלה על ידי מניות חו"ל ביולי, נותנות סיכוי טוב שבדירוג הבא כבר נראה משהו אחר" – באו אמנם לידי ביטוי בביצועים האבסולוטיים והיחסיים של בתי ההשקעות בדירוג, שאכן נראו החודש אחרת לגמרי, אך לא תמיד הספיקו כדי להשתקף במיקום בדירוג. מבחינת הביצועים, השינוי הדרמטי הוא של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שמציג בחודש יולי את הביצועים הטובים ביותר, כתוצאה מחשיפה גבוהה מאוד למניות, והחשיפה הגבוהה ביותר מבין בתי ההשקעות לשווקים הגלובליים - אשר עלו יותר מאשר השוק הישראלי. 

יוסי לוי, מנכ''ל משותף- מור בית השקעות (צילום: יח''צ)
יוסי לוי, מנכ''ל משותף- מור בית השקעות (צילום: יח''צ)

עם זאת, למרות תשואות של מעל 7% במסלולים המנייתיים ומעל 4% במסלולים הכלליים בחודש יולי, בית ההשקעות נותר בתחתית הדירוג. ההסבר נעוץ בכך כי מודל הדירוג בוחן את ביצועי בתי ההשקעות לאורך זמן -- ובעוד שחודש יולי היה פנטסטי עבור המשקיעים של אלטשולר שחם, באופקי השקעה של 12 חודשים, שלוש שנים, ואף חמש שנים, ממשיך בית ההשקעות להציג ביצועי-חסר לעומת בתי ההשקעות האחרים. 

יש תפנית, אין טרנד
מה שאנחנו רואים בדירוג יולי, מסכים מאור לוי, מנהל השקעות בקלריטי, הוא "רגע שבו החזקים נחלשים אבל נשארים בצמרת, והחלשים מתחזקים אבל עוד שרויים בתחתית. בהחלט יש כאן שינויים משמעותיים – אבל עדיין אין כאן טרנד", הוא מסביר. 

אם ניקח לדוגמא את קרן ההשתלמות במסלול הכללי של אלטשולר שחם, אשר בזכות היקף הנכסים הגדול המנוהל בה ניתן לה המשקל הגבוה ביותר בחישוב הממוצע המשוקלל של המודל, אלטשולר סיימו את החודש עם תשואה גבוהה במיוחד של 4.2%, לעומת ממוצע 3% של יתר בתי ההשקעות. עם זאת, התשואה שהשיג במסלול זה בחצי שנה האחרונה עומדת על (5.1%-) לעומת ממוצע יתר בתי ההשקעות של (2.6%-) והתשואה לתקופה של שלוש שנים עומדת על כ-13% לעומת ממוצע של כ-20% של יתר בתי ההשקעות בקטגוריה. 

כדי לראות שינוי מגמה בדירוג הסופי, אלטשולר יצטרכו להציג שיפור בתשואות בצורה עקבית לאורך מספר חודשים. תופעה הפוכה ניתן לראות אצל בית ההשקעות מור אשר הציג ביצועים בינוניים החודש, ובכל זאת שומר על המקום הראשון בזכות תשואות טובות ביחס למתחרים לאורך תקופה ממושכת, ולפי לוי "צריך שיקרו עוד הרבה דרמות כדי שהם ירדו מהמקום שלהם בדירוג.

לוי מפנה את תשומת הלב גם לביצועי בית ההשקעות הראל אשר עלה מהמקום השמיני שבו שובץ בדירוג חודש דצמבר, למקום הרביעי בחודש יולי תוך שיפור תשואות רוחבי ב-12 חודשים האחרונים. בית ההשקעות סיים בין שלושת הראשונים בטבלה בחמש קטגוריות מתוך 11. חשיפה לא גבוהה במיוחד למניות מתחילת השנה עזרה לבית ההשקעות לשפר את דירוגו ככל שהתקדמה השנה.

ריצה לטווחים ארוכים 
"חודש יולי היה בעצם ההפך מכל מה שחווינו השנה", מסכם פלג. "לא רק השווקים עצמם, שעלו באופן דרמטי אחרי חודשים שבהם ראינו רק ירידות אלא גם היחס בין ישראל לשוק הבינלאומי התהפך - והחודש הביצועים בארץ היו בחסר בהשוואה לחו"ל.

"ובמידה רבה, ראינו גם מהפך בביצועים של בתי ההשקעות, כאשר בראייה חודשית, אלטשולר שחם הוביל בתשואות. יחד עם זאת, זה בדיוק המקום שבו אנחנו רואים כמה הזמן הוא פקטור משמעותי בדירוג. אמנם החודש היה מצוין, אבל אלטשולר עדיין בפיגור רב בביצועים שלהם על פני חודשים ואפילו שנים - ולכן דרושים חודשים ארוכים של תוצאות טובות כדי לשפר מיקום במודל הדירוג".'

ואיך נראה השוק בואכה אוגוסט? "שוק תנודתי מאוד", אומרים המומחים של קלריטי קפיטל. "רק עד לפני שבועיים הכל נראה היה ורוד", אומר לוי, "אבל בימים האחרונים אנחנו רואים כבר תיקון אגרסיבי. נצטרך לראות איך ישפיעו התנודות האלה על הביצועים".

ערן פלג ומאור לוי מקלאריטי קפיטל. (צילום: אריק סולטן)
ערן פלג ומאור לוי מקלאריטי קפיטל. (צילום: אריק סולטן)