זה המוח הישראלי שלא מפסיק להמציא לנו פטנטים, וזה כבר לא סוד שהסטארט־אפים הישראליים עושים חיל ברחבי העולם. אבל מתברר שלצד היתרונות של היותנו ישראלים - יש גם חסרונות. חוצפה ישראלית היא משהו שלפעמים מצליח לפתוח דלתות, אבל לעיתים, בפרט בתחומים מסוימים, כמו הביו־מד והביו־פארמה, יכולה להפיל רעיון טוב לטמיון.
על אף שמדובר בחברה ישראלית, ששמוליק ברקוביץ' הקים אחרי ניסיון של 40 שנה בתחום הביו־פארמה, מדובר בחברת ייעוץ בינלאומית עם מומחים בתחום, שרוצים קודם כל לעשות לכם סדר בראש - רגע לפני שאתם מתחילים לספור את הכסף מהאקזיט.
ברקוביץ', בעל תואר ראשון ושני בכימיה, סלל את דרכו במעלה הסולם והפך לאחד מבכירי ענף התרופות בישראל, כשהיה מייסד ושותף במדיסון פארמה.
יו״ר אסביטק גלובל הוא הנס פיטר הסלר, יו"ר דירקטוריון קרן ההשקעות השווייצרית HBM, מהגדולות באירופה בתחום הביומד. הסלר היה בעברו משנה למנכ"ל חברת ביוג'ן. את ההחלטה להקים את אסביטק מסביר ברקוביץ' כצורך לנצל את כל הקשרים האישיים עם קולגות, שהתחילו איתו את הדרך והיום הם מנכ"לים בחברות ענק בתחום הפארמה.
"אנחנו אמנם ישראלים, אבל החברה שלנו פועלת כבר כמה שנים בתחום הבינלאומי", הוא אומר. "בשנים האחרונות אני מרגיש צורך לעזור למיטב המוחות הישראליים, לסטארט־אפים הנפלאים שיוצאים מכאן, כדי לשים את החברות הללו על המפה. קבוצת הבכירים המובילה את החברה שלנו היא בעלת רשת קשרים ענפה וגישה כמעט לכל קרן וחברת תרופות בעולם".
ערך מוסף
קריטריון נוסף שחשוב לאסביטק גלובל בבחירת הסטארט־אפים שהם מקדמים הוא מוצר שהם מאמינים בו. "אנחנו לא נשקיע סתם במוצר רק כדי לעשות עליו סיבוב כלכלי", אומר ברקוביץ'. "אנחנו בודקים את המוצר בעזרת צוות של רופאים מומחים מהארץ ומהעולם, שאנחנו סומכים עליהם. אני אישית מאוד מאמין בחוות הדעת של הרופאים הישראלים. לא נוציא אף מוצר לעולם אם הרופאים שלנו לא יגידו פה אחד שמדובר במוצר מהפכני".
אסביטק גלובל מייצגת ואחראית על הפיתוח העסקי של חברת הענק תרמו פישר - החברה השנייה בגודלה בעולם לשירותי ייצור תרופות במיקור חוץ. בנוסף, החברה מייצגת בישראל כמה משקיעים מוסדיים ופרטיים המחפשים להשקיע בפיתוח תרופות מקור ישראליות, ולדברי ברקוביץ', הקשרים עימה יכולים להקפיץ הרבה פיתוחים ישראליים שעלולים להיתקע אחרי שלב הפיתוח הראשוני.
ברקוביץ': "היתרון בתרמו פישר, למשל, היא העזרה במחקר ופיתוח לחברות בינלאומיות, הן בייצור והן בקטע הלוגיסטי של המחקרים הקליניים. החיבור הזה יכול לקצר את המסלול לישראלים אחרי האקזיט, בכל הנוגע לדריסת רגל, למשל, בשוק האמריקאי. כשמגיעה חברה ואומרת שהיא משתמשת בשירותים של תרמו פישר הגדולה לפיתוח וייצור המוצר, יש לה יתרון גדול מאוד.
"הצלחנו להוציא המון ישראלים לשוק הבינלאומי בזכות שיתוף הפעולה עם תרמו פישר", ממשיך ברקוביץ'. "המחירים שלהם אמנם לא זולים, אבל בשיקולי עלות־תועלת יש לזה יתרון בסופו של דבר. וכך מגיעים האקזיטים המפורסמים של הסטארט־אפים הישראליים לערך גדול בעולם".