סייבר מאנדיי ובלאק פריידי: בעולם נערכים לימי המכירות של חודש נובמבר

מומחים לסחר אלקטרוני מסבירים על חשיבות נובמבר במכירות השנתיות, ואיך צריך להתנהל במהלכו הצרכן הנבון, כתבה ראשונה בסדרה

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
גלישה באינטרנט, אילוסטרציה
גלישה באינטרנט, אילוסטרציה | צילום: אינגאימג'

בעוד כארבעה שבועות זה מתחיל, למרבה שמחתם של בעלי עסקים, אתרים למסחר אלקטרוני, חברות שילוח ומאות מיליוני לקוחות בכל רחבי העולם: חגי הקניות הבינלאומיים המסורתיים של חודש נובמבר יוצאים לדרך עם חגיגת יום הרווקים הסינים ב־11 בחודש, שהוא גם יומם הגדול של אתרי המכירות הסיניים.

15 ימים אחר כך יגיע אירוע השיא, בלאק פריידי, וכעבור שלושה ימים, ב־29 בחודש, יסתיימו החגיגות באירוע הסייבר מאנדיי, המתמקד ברכישות בתחומי האלקטרוניקה, המחשבים והסלולר. כאן בישראל החגיגות יחלו קודם לכן, ב־9־10 בנובמבר, באירוע SHOPING IL, שאותו מארגנת כמדי שנה חברת גוגל, ובו אלפי בתי עסק המפעילים חנויות מקוונות ורגילות יציעו את המוצרים והשירותים שלהם לצרכנים המקומיים.

"ההכנות לחגי הקניות של נובמבר מופיעות בתוכניות השנתיות של כל הלקוחות שלנו", אומרת מיכל חיון, מייסדת ומנכ"לית חברת 2DO! לייעוץ וניהול פרויקטים בעולמות הדיגיטל והאיקומרס. "מבחינת בעלי העסקים, זו הזדמנות משמעותית להצבת יעדי מכירות שיכולים לנוע בין פי שניים עד פי חמישה מהרגיל – תלוי בפלטפורמה.

נובמבר זה חודש שצריך לדעת להתנהל בו, כי בכל העולם יוצאים במבצעים, וזה מחייב את כולם להורדת מחירים הארד קור. אלה כללי המשחק של עולם הסחר האלקטרוני בחודש הזה. יש לזה מחיר, כי זה שם בסימן שאלה את הרווחיות של כל עסקה שתשיג בחודש הזה. מצד שני, זו הזדמנות להרבה חברות וארגונים להתמקד בעבודה שיווקית על לקוחות חדשים, מכיוון שהארנק שלהם כבר פתוח ומוכן לקבל דילים".

עד לפני כשני עשורים התרכזו מבצעי הקניות וההנחות השנתיות ברחבי העולם בחגי דצמבר - כריסמס, חנוכה וסוף השנה האזרחית. מי שרצה להקדים ולקבל לידיו את מה שרכש עוד לפני החגים, נהג לבצע את הקניות כבר בנובמבר, מתוך מחשבה שמשלוח החבילות יארך מספר שבועות לפחות. חלפו השנים, החבילות כבר מגיעות כיום ליעדן בכל העולם תוך ימים ספורים, אבל ימי חגי המכירות של נובמבר ממשיכים עד היום לשביעות רצון כולם, במיוחד אתרי המכירות המקוונים, כשהמשותף לכולם הוא חיתוך חד במחירים, גם בסדר גודל של 50% ואף יותר.

“לקוחות מנוסים נערכים לחגיגת הקניות של נובמבר כמה שבועות ואף חודשים מראש, כמו ציידים”, מסביר תימור גורדון, יועץ בכיר לאיקומרס ומגיש הפודקאסט קומרסיישן. “הם עושים דרך המחשב מחקרי שוק, בודקים אילו מבצעים יש באתרים של חברות שמודיעות על כך מראש – ולא פעם גם משריינים לעצמם את המוצר או קובעים לעצמם תור ברשימות ההמתנה. חברה כמו עלי אקספרס, שמתמחה במסחר אלקטרוני, תפתח לך ב־1 בנובמבר כרטיס משתמש ותשלח לך תזכורות על מבצעים ומוצרים חדשים – ועל מצב המלאים שלהם”.

מבין ארבעת חגי הקניות של נובמבר, בלאק פריידי הוא הכי יוקרתי והכי עוצמתי. הוא התחיל בארה”ב, אבל מאז אומץ על ידי כל אתרי המכירות המקוונים בעולם, גדולים כזעירים, שמציעים “מחירי כאסח” על ימין ועל שמאל. “חשוב לציין שהמכירות בבלאק פריידי גלשו מהר מאוד גם לקניונים ולחנויות ולא נשארו רק ברשת”, מוסיף גורדון. “ותמיד גם יראו לך בתקשורת איך לקוחות דוחפים אחד את השני בתור כדי לרכוש זוג נעלי ספורט במבצע. אבל הבלאק פריידי, למשל, הוא גם הזדמנות מאוד טובה לרכוש מוצרים איכותיים ורציניים במחירי רצפה, אפילו מכוניות”.

חגי נובמבר הם הזדמנות של הלקוחות להיחשף ולרכוש ממקומות לא מוכרים שביומיום אתה לא נתקל בהם, כשלא פעם מדובר בבתי עסק שפועלים מתחת לרדאר, כי לבעלים אין תקציבי ענק למבצעי פרסום. זה נכון במיוחד במקרה של SHOPING IL, שהוא הזדמנות לצרכן גם לגוון את רכישותיו וגם לקדם עסקים ישראליים. “ההיערכות של בעלי העסקים לקראת חגי נובמבר היא לדאוג שהכל יהיה מתוקתק בכל הקשור למלאים ולאספקת המוצרים”, מחדד גורדון את הנקודה. “גם ככה זה חודש שמתאפיין בקשיים בהפצה ובמשלוח החבילות, וזה נכון ביתר שאת השנה, כשכל תחום התעבורה העולמית נתון במשבר עמוק זה יותר משנה וחצי”.

כאמור, נובמבר ומבצעיו הם הזדמנות לבעלי העסקים לשים בפרונט מוצרים חדשים או קולקציות חדשות, גם אם המחירים הנמוכים חותכים קשות ברווחים. מדובר בחגיגה שיווקית עולמית שאי אפשר לדלג עליה, כשחברות רבות מקריבות הכנסות תמורת החשיפה. עם זאת, צריך לזכור שבחגים הבינלאומיים הפוקוס יהיה על חברות ענק כמו אמזון ועלי אקספרס ותקציבי הענק שלהן.

"רוב החברות לא משתתפות בכל ארבעת חגי המכירות של נובמבר, כי רק לחברות מעטות יש את היכולות הכספיות והלוגיסטיות לכך", מחדדת חיון את הנקודה. "לכן כל חברה צריכה להחליט מראש איפה היא שמה את הפוקוס, את המבצעים הכי עמוקים שלה. האם כבר בתחילת החודש? או שאולי עדיף מהלך שתופס תאוצה לקראת הבלאק פריידי בסופו? בגלל זה SHOPING IL, שהוא חג ישראלי, חשוב מאוד למותגים עם תקציבים צנועים לא פעם יותר מבלאק פריידי, כי הוא מתאפיין בהרבה רוח גבית של שיווק וקידום שעושה המעטפת של גוגל בשיתוף האתר זאפ".

המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.

תגיות:
בלאק פריידיי
/
סייבר מאנדי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף